احمدی مطرح کرد:

مسابقه خطرناک کاهش قیمت فولادسازان

مسابقه خطرناک کاهش قیمت فولادسازان

گروه صنایع معدنی >فولاد - مدیرعامل فولاد خراسان گفت: به‌طور قطع مدیریت این شرایط بحرانی، امری است که بر عهده خود صنایع است اما قبل از آن باید بگویم همه راهکارها به یک راهکار اصلی که کاهش هزینه‌های تمام شده تولید برای رقابت در صادرات است، ختم می‌شود.

به گزارش ماین نیوز، سیدحسین احمدی افزود: در ماه‌های گذشته فولاد به دلیل کاهش قیمت نفت هر هفته ۲ درصد کاهش قیمت داشته و همین امر درکنار رکود در داخل و عرضه و تقاضای نامتناسب به مسابقه‌ای خطرناک برای کاهش قیمت از سوی تولیدکنندگان فولاد منجر شده و از طرفی صادرات نیز به دلیل افت قیمت‌های جهانی و نداشتن رقابت ما با کشورهای دیگر، ممکن نیست؛ آنچه هم به منطقه صادر می‌شود ۱۰ تا ۱۵ درصد زیرقیمت تمام شده است.

وی تصریح کرد: قیمت انرژی در دنیا به شدت کاهش یافته اما در داخل به دلیل فرآیند هدفمندسازی یارانه‌ها تاثیری بر قیمت تمام شده محصولات فولادی نداشته و از طرف دیگر دولت گذشته به وعده خود مبنی بر پرداخت درصدی از افزایش قیمت انرژی به تولیدکنندگان عمل نکرده و این در حالی است که انرژی تنها مزیت کشور برای تولید محصولات فولادی است.

مدیرعامل فولاد خراسان تاکید کرد: فولادی‌ها به نسبت سایر رقبای خود هزینه پول و نقدینگی بالایی را پرداخت می‌کنند؛ اینجا تسهیلات با نرخ ۲۷درصد به ما داده می‌شود که با دیرکردها به ۳۳ درصد می‌رسد اما رقبای ما درنهایت با نرخ ۴ تا ۵ درصد تسهیلات می‌گیرند. به طور مثال چینی که بازار فولاد جهان را قبضه کرده، نرخ تسهیلات خود را 35.4 درصد نگاه داشته است.

احمدی اضافه کرد: بهره‌وری در واحدهای فولادی قابل رقابت با دیگر کشورها نیست و مزیت انرژی توان پوشش سایر هزینه‌های تولید را ندارد و هزینه نیروی انسانی، انباشت کالا، انبارداری و... واحدهای تولیدی را برای رقابت از نفس می‌اندازد.

وی با بیان اینکه برای عبور از این دوران باید هزینه‌ها را پایین آورد، گفت: به همین دلیل است که معتقدیم دولت باید از محل هدفمندی یارانه‌ها از این صنعت با پرداخت مشوق‌های صادراتی یا کاهش قیمت مواد معدنی و سوخت مورد نیاز حمایت کند.

وی در پاسخ به این سوال که واحدهای فولادی چه استرتژی‌هایی را برای عبور از دوره رکود به‌کار می‌بندند، گفت: افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی هرچه بیشتر انرژی مهم‌ترین اصل برای آنها خواهد بود اما زمان رکود برای تمام واحدهای فولادی فرصت نیست چراکه اگر درآمد نباشد طرح‌های توسعه‌ای و بازسازی و بهسازی نیز اجرا نخواهد شد. در این زمینه امیدواریم دولت تمهیداتی بیندیشد که بانک‌ها متناسب با دوران رکود نرخ تسهیلات را کاهش دهند و تامین‌اجتماعی و بیمه نیز با کاهش نیروی انسانی در زمان رکود که یکی از استراتژی‌های صنایع دنیا است، موافقت کند در این صورت عوامل سرمایه‌گذاری پایین آمده و می‌توان از رکود به عنوان یک فرصت بهترین استفاده اقتصادی را برد.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا