تداوم ریزش کانالی سکه

تداوم ریزش کانالی سکه

در این روزها، بازارها وضعیت متناقضی دارند؛ در حالی که دلار در حال نوسان‌های شدید است و تغییرات روزانه‌اش حالت زیگزاگی دارد، بازار سکه در نقطه مقابل این بازار، به‌طور محسوسی در حال حرکت به سمت پایین است. روز چهارشنبه، دلار در ادامه این روند،‌ حرکات رفت و برگشتی خود را ادامه داد و نهایتا روی قیمت 3 هزار و 660 تومان ایستاد که 20 تومان کمتر از روز سه‌شنبه بود. به این ترتیب شاخص ارزی در 3 روز گذشته 60 تومان از ارزش خود را از دست داده است. از آن‌سو روز گذشته، سکه نیز سومین افت کانالی پیاپی را تجربه کرد و با 11 هزار تومان کاهش به 932 هزار تومان رسید.


افت این دو دارایی گرانبها در حالی صورت گرفته است که ذهنیت و رفتار معامله‌گران در دو بازار متفاوت است. در بازار ارز، دسته‌ای که تعداد بیشتری از معامله‌گران را تشکیل می‌دهند، اعتقاد دارند که دلار در یک مسیر کاهشی قرار گرفته است. دسته دوم بیشتر خالی‌فروشان ارزی هستند که اعتقاد دارند تا پیش از اجرایی شدن بر جام روند بازار صعودی نخواهد بود، ولی پس از آن بازار به حالت عادی خود بازخواهد گشت. در این وضعیت گروه سومی نیز در بازار هستند که اعتقاد دارند بازار می‌تواند، تا پیش از لغو تحریم‌ها افزایش قیمت را تجربه کند. تمایز این 3 دیدگاه تا حد زیادی نشان‌دهنده آن است که تناقض درونی بازار تا چه مقداری زیاد و روند قیمتی دلار تا چه میزانی نامشخص است. این در حالی است که در بازار سکه عموم معامله‌گران اعتقاد دارند که سکه در مسیر کاهشی قرار گرفته و در حال بازگشت از راه افزایشی است. به‌طور خیلی خلاصه می‌توان گفت تکلیف در بازار سکه مشخص، اما در بازار ارز نامشخص است.


فراز و فرود شاخص ارزی

چهارشنبه، شاخص بازار ارز چند رفت و برگشت قیمتی متوالی را تجربه کرد تا سردرگمی معامله‌گران ارزی بیش از پیش افزایش یابد؛ با این حال افت ساعات انتهایی روز و پس از تعطیلی بازارهای رسمی کمی دیدگاه بازار را به سمت کاهش بیشتر قیمت سوق داد. در پنجمین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 680 تومان آغاز کرد که تغییری نسبت به روز سه‌شنبه نداشت. مدت کمی از شروع بازار نگذشته بود که این ارز کاهش خود را آغاز کرد و تا قیمت 3 هزار و 670 تومان پایین آمد. این روند کاهشی ادامه یافت تا اینکه شاخص ارزی به قیمت 3 هزار و 660 تومان رسید. پس از رسیدن به این قیمت، خریدهای ارزی افزایش یافت و دلار توانست تا نرخ 3 هزار و 673 تومان رشد کند؛ اما این نیز پایان کار دلار نبود و این ارز بار دیگر در مسیر کاهشی قرار گرفت تا اینکه سرانجام با قیمت 3 هزار و 660 تومان به کار خود پایان داد. پس از این در ساعات انتهایی روز در بازار غیررسمی قیمت‌های پایین‌تر از این نیز در حال ثبت شدن بود، هرچند که بار دیگر قیمت بالا آمد و به سوی محدوده 3 هزار و 660 تومانی حرکت کرد.

فعالان باتجربه بازار، نوسانات کاهشی و افزایشی اخیر را ناشی از تناقض دیدگاه‌ها و رفتارهای معامله‌گران در بازار ارز دانسته‌اند. در این اوضاع،‌ تقابل این دیدگاه تقریبا اثرگذاری هر دسته از معامله‌گران را کاهش داده است. در 2 روز اخیر، زمانی که قیمت دلار به 3 هزار و 660 تومان برخورد کرده است، معامله‌گرانی که اعتقاد به بازگشت قیمت داشته‌اند، وارد بازار شده‌اند و با خریدهای خود قیمت را بالا برده‌اند. این در حالی است که زمانی که قیمت به سمت کانال 3 هزار و 700 تومان حرکت کرده است، فروش در بازار ارز افزایش یافته است.


استدلال‌های متناقض

این روزها در بازار ارز بیم و امید خاصی وجود دارد. در حالی که برخی معامله‌گران بیم این را دارند که منابع ارزی آزاد شده وارد بازار شود و قیمت را در جهت کاهشی قرار دهد،‌گروه دیگری به این امید دل بسته‌اند که بازار پس از اجرایی شدن برجام به حالت عادی خود برگردد و تحت‌تاثیر کاهش قیمت نفت به محدوده قیمتی بالاتری نیز وارد شود. تحت‌تاثیر تفکرات این‌چنینی، اکنون رفتار و ذهنیت معامله‌گران یکسان نیست، به‌طوری‌که برخی از آنها خریدارند و برخی دیگر فروشنده. البته خریداران بعضا کسانی هستندکه در روزهای قبل دچار ضرر شده‌اند و اکنون قصد دارند حداقل بخشی از ضرر خود را جبران کنند. طرز تفکرهای متناقض موجب شده که سردرگمی بازار و معامله‌گران بیش از پیش افزایش یابد و در این میان قیمت با نوسانات غیرمنتظره در یک دامنه حدودا 30تومانی حرکت کند.


سکه در سرازیری

با این حال، وضعیت بازار سکه از لحاظ نوع تفکر با بازار ارز کاملا متفاوت است و تکلیف معامله‌گران در این بازار تا حدی روشن است. از روز یکشنبه که روند سکه کاهشی شده است، این فلز گرانبها به‌طور مرتب کانال‌ها را یکی پس از دیگری پس داده است. پایین آمدن اونس از مرز هزار و 100 دلار و افت دلار از کانال 3 هزار و 700 تومانی دو عاملی بودند که به افت سکه کمک کردند.

به گزارش استیل ایران به نقل از دنیای اقتصاد، سکه که در ابتدای هفته جاری به بالاترین قیمت خود از اردیبهشت‌ماه رسیده بود، از روز یکشنبه در مسیر کاهشی قرار گرفت، ولی افت بیشتر از روز دوشنبه شروع شد. این فلز گرانبها در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه دو کانال قیمتی پایین آمد تا افت روز چهارشنبه، سومین افت کانالی آن باشد. به این ترتیب سکه که در 19 روز ابتدایی دی‌ماه در مسیر افزایشی قرار گرفته و به سقف قیمتی خود از دومین ماه بهار رسیده بود، از بیستمین روز دی‌ماه در مسیر کاهشی قرار گرفت تا راه رفته افزایشی را بازگشته باشد.





بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا