مذاکرات جدید نفتی ایران - اروپا آغاز شد

مذاکرات جدید نفتی ایران - اروپا آغاز شد

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش با اشاره به آغاز مذاکرات جدید با شرکت‌های نفتی اروپا، برنامه ایجاد اولین ناوگان حمل LNG ایران را تشریح کرد و گفت: حمله دزدان دریایی به نفتکش‌ها افزایش یافته است.

علی اکبر صفایی با بیان اینکه هم اکنون ایران بزرگترین ناوگان کشتی‌های نفتکش جهان را با ۱۵.۵ میلیون تن ظرفیت حمل نفت خام در اختیار دارد، گفت: مذاکرات با شرکت‌های نفتی اروپایی به منظور بازگشت کشتی‌های نفتکش ایران به بازار نفت اروپا آغاز شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با اعلام اینکه تحریم کشتی‌های نفتکش ایرانی هم همچون دیگر تحریم‌های بخش نفت بلافاصله بعد از برداشته شدن تحریم‌ها و اجرای برجام برداشته خواهد شد، تصریح کرد: این در حالی است که تحریم موسسات بیمه ای برای نفتکش‌ها با تأخیر برداشته خواهد شد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه تیم مذاکره کننده هسته ای حساسیت زیادی را روی مسائل دریایی و نفتکش‌ها داشته و به همین دلیل، تحریم نفتکش‌ها نیز همانند دیگر بخش‌های نفتی با اجرای برجام برداشته می شود، اظهار داشت: هم اکنون در شرایط حساسی قرار دارد و خبرهای خوبی درباره لغو تحریم‌ها در چند روز آینده به گوش می‌رسد، برداشتن تحریم‌ها شرایط خوبی را برای نفتکش‌های ایرانی فراهم می‌کند و آنها می‌توانند بار دیگر فعالیت خود را در اروپا توسعه دهند.

وی در ادامه از تدوین برنامه پنج ساله توسعه شرکت نفتکش با لحاظ کردن همه شرائط بین‌المللی و داخلی خبر داد و افزود: با تهیه این نقشه استراتژیک، نقشه راه نفتکش در آینده مشخص خواهد شد، ضمن این که این برنامه هر سال مورد بازبینی و ارزیابی قرار خواهد گرفت و یک برنامه دینامیک و منعطف است که پس از تصویب در مجمع جزئیات آن را تشریح خواهیم کرد.

صفایی همچنین درباره میزان حمل محصولات نفتکش از سوی شرکت نفتکش در ٩ ماه نخست سال جاری، توضیح داد: بیش از ٧٠ میلیون تن نفت خام و فرآورده‌های نفتی حمل شده که با توجه به برنامه ریزی انجام شده و افزایش تولید نفت ایران بعد از لغوتحریم ها، شرکت نفتکش آمادگی کامل دارد که بهترین خدمات را ارائه دهد.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش درباره میزان حمله دزدان دریایی به نفتکش‌های ایرانی در سال ٢٠١٥ میلادی، گفت: سال گذشته میلادی تعداد حملات دزدان دریایی به خصوص در حوزه خلیج عدن افزایش یافته اما حملات آنها موفق نبوده است؛ دزدان دریایی در این سال ٧٠ حمله ناموفق دریایی به نفکش های ایرانی داشته اند که با تلاش نیروهای نظامی دریایی کشور به سرانجام نرسیده است.

این مقام مسئول در خصوص حضور شرکت ملی نفتکش در زمینه حمله و نقل LNG و FLNG با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های این شرکت تنوع در حوزه درآمدی است، تصریح کرد: در این زمینه حضور در بخش‌های FLNG، LNG و FTSO برنامه ریزی خوبی انجام شده و این شرکت با توجه به در اختیار داشتن منابع مالی حدود ٣,٥ میلیارد دلاری آمادگی فعالیت در این بخش را دارد.

وی با اشاره به آغاز مذاکراتی با شرکت‌هایی از فرانسه، آلمان و بلژیک برای ساخت و توسعه کشتی های حمل LNG، بیان کرد: مذاکرات برای امضای قراردادهای سه جانبه ساخت و تامین کشنی حمل LNG آغاز شده است.

صفایی با یادآوری اینکه هم اکنون هزینه ساخت یک کشتی حمل LNG حدود ۲۲۰ میلیون دلار برآورد می‌شود، تاکید کرد: همزمان با راه‌اندازی طرح‌های تولید LNG، فعالیت‌های اجرایی به منظور راه اندازی ناوگان دریایی حمل LNG هم آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نفتکش با اشاره به مذاکرات انجام شده برای تامین فاینانس کشتی‌های حمل LNG، بیان کرد: برنامه نفتکش ایران ورود به بازار حمل LNG در دوران پساتحریم بوده و بعد از نفت خام و فرآورده‌های نفتی، LNG هم به سبد حمل محصولات نفتکش ایران افزوده خواهد شد.

این مقام مسئول همچنین درباره احتمال اختلال در تردد کشتی‌های نفتکش ایران پس از توقف روابط دیپلماتیک ایران و جیبوتی، خاطرنشان کرد: تنگه باب المندب یک آبراه بین‌المللی بوده و براساس قانون حقوق دریاها تردد کشتی‌های بی ضرر حتی از آبهای حاکمیتی کشورها هیچ گونه مشکلی ندارد و قطعا با هر گونه نقض قوانین بین‌المللی برخورد قانونی خواهد شد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا