اثر جنگ بین ایران و عربستان بر قیمت نفت؟

اثر جنگ بین ایران و عربستان بر قیمت نفت؟

یک کارشناس اقتصادی پیش بینی کرد اگر بین ایران و عربستان جنگ شود، قیمت نفت یک شبه به بالای ۲۵۰ دلار می رسد و در صورت حمله به تاسیسات نفتی یکدیگر قیمت نفت به ۵۰۰ دلار خواهد رسید.

تنش در روابط بین ایران و عربستان بر سر اعدام شیخ نمر به سرعت افزایش یافته و به بدترین تنش در روابط دو کشور در طی چند دهه اخیر تبدیل شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از صدای اقتصاد، تنش بین این دو تولید کننده عمده نفت فعلا تاثیر چندان قابل توجهی بر بازار نفت نگذاشته است. در گذشته، تنش های ژئوپلتیک در خاورمیانه به خصوص بین تولید کنندگان بزرگ نفت، موجب افزایش چند دلاری قیمت نفت می شد. این افزایش ها با در نظر گرفتن احتمال اختلال در عرضه نفت اتفاق می افتاد. اما اتفاقات اخیر تاثیر چندانی بر تجارت نفت نداشته است، زیرا مازاد عرضه در بازار بیش از آن است که هرگونه احتمال اختلال در عرضه بتواند بازار را نگران سازد.

به علاوه این رویارویی خود می تواند موجب افزایش رقابت بر سر به دست آوردن سهم بیشتر از بازار نفت شود.

اما اگر «جنگ سرد» فعلی بین ایران و عربستان به یکباره داغ شود چه؟

عربستان در ماه های اخیر در گوشه رینگ قرار گرفته است. ظهور افراط گرایان در داخل، بهبود موقعیت ایران، سرنگونی حکومت های متحد ریاض در جریان بهار عربی، قیمت های پایین نفت و سردی روابط با آمریکا موجب شده که عربستان تحت فشار مضاعفی قرار گیرد. توافق هسته ای بین ایران و غرب نیز عاملی بوده که موجب شده ریاض بیش از پیش احساس ناامنی کند.

تقابل نظامی مستقیم بین ایران و عربستان، حتی با در نظر گرفتن مازاد عرضه فعلی تاثیراتی فاجعه بار بر بازارهای نفت خواهد گذاشت. حسین عسگری، استاد دانشگاه جورج واشنگتن معتقد است، جنگ بین این دو کشور ممکن است منجر به اختلال در عرضه نفت و تاثیراتی قابل پیش بینی بر قیمت نفت شود.

عسگری افزود: «اگر بین ایران و عربستان جنگ شود، قیمت نفت ممکن است یک شبه به بالای 250 دلار برسد، اما بعدا به سطح 100 دلار کاهش یابد... اگر آنها به تاسیسات نفتی مهم یکدیگر حمله کنند، ممکن است شاهد نفت 500 دلاری باشیم و قیمت ها بسته به میزان آسیبی که تاسیسات نفتی ببینند، برای مدتی در این سطح باقی بماند.»

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا