هشدار موسسه اعتبار سنجی Fitch نسبت به ظهور بحران مالی در بانک های چین

هشدار موسسه اعتبار سنجی Fitch نسبت به ظهور بحران مالی در بانک های چین

موسسه اعتبار سنجی Fitch آمریکا نسبت به ظهور بحران مالی در بانک های چین هشدار داد.

 

بازار سرمایه و سهام در چین امروز با افت مجدد 2.42 درصدی، زیان خود از ابتدای 2016 را به 16.6 درصد رسانده است. ولی حتی در صورت موفقیت دولت چین در مدیریت بازار سرمایه، بحران دیگری بنام "بانک ها" در پشت صحنه در حال شکل گیری است!
1-  دولت چین از بانک های دولتی که سهام آنها بعضا در بازارهای خارجی سهام داد و ستد میشوند، برای دخالت در بورس استفاده میکند که میتواند نقطه شروع بحران باشد. رقم این اجبار 200 میلیارد دلار از ماه جولای 2015 بوده است، که البته رقم 2016 نیز بایستی به آن اضافه شود.
2- دولت چین سال گذشته با فشار، بانک ها را مجبور کرد تا بدهی 3.2 تریلیون یوان (487 میلیارد دلار) دولت های محلی چین را از طریق خرید اوراق قرضه فاینانس کنند.
3- موضوع ادامه دار است و دولت چین سال قبل مجبور شد بدهی شرکت های دولتی را نیز به ارزش 3500 میلیارد دلار فاینانس کند تا از ورشکستگی رهایی یابند.
در 3 اقدام فوق، فرض بر این است که بانک مرکزی چین، مسئول تامین سرمایه بانکها ناشی از این اقدام میباشد و برآوردها نشان میدهد که در 3 سال آینده، این بانک ها به 7700 میلیارد دلار سرمایه جدید نیازمند هستند.
سوال: آیا دولت چین میتواند این میزان سرمایه را تامین کند؟؟؟
الف: این اقدام میتواند بدهی دولت چین به GDP را که در حالت مطلوب بایستی 22 درصد باشد، به شدت افزایش و باعث بی ثباتی شود.
ب: طی سالهای اخیر تقریبا 50% سود شرکتهای بورسی چین متعلق به بانک ها بوده است و اقدام به خرید سهام های نامرغوب باعث کاهش سود بانک ها و درامد مالیاتی دولت میشود.
پ: پیاده سازی سیاست های انقباضی میتواند باعث بحران در بخش مسکن چین شود و بانک ها را که 50 درصد وام های اعطایی آن به این بخش است، را با تشدید بحران مواجه سازد.
بازی فعلی دولت چین اقدامات حمایتی در بین "ارزش یوان - بازار سهام" است. ولی با تشدید بحران در آینده، بازی و حمایت اصلی بین "سپرده گذاران بانکی-سهامداران" آن خواهد بود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا