ترکان : اعتراض به تولیدات داخلی به دلیل عقب ماندن از فناوری روز است

ترکان : اعتراض به تولیدات داخلی به دلیل عقب ماندن از فناوری روز است

مشاور ارشد رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در حال حاضر مصرف کنندگان داخلی نسبت به کیفیت تولیدات داخلی معترض هستند، ابراز داشت: این اعتراض ناشی از این است که تولیدات بر اساس فناوری‌های عصری که گذشته انجام می‌شود و به روز رسانی فناوری این تولیدات باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش نامه نیوز، اکبر ترکان پیش از ظهر چهارشنبه در همایش بین المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر خلاق اصفهان که در هتل عباسی برگزار شد، با اشاره به برداشته شدن تحریم‌ها اظهار داشت: با برداشته شدن تحریم‌ها شرایط کشور به سمت توسعه پیش خواهد رفت.
 
وی با بیان اینکه در دورانی که گذشت به رغم قیمت‌های بالای نفت فرصت‌های بین المللی مناسبی برای استفاده در مسیر توسعه مهیا نبود، ابراز داشت: علاوه بر خسارات اجتماعی، اقتصادی، تجاری و مادی که تحریم‌ها به کشور وارد کرد، فاصله گرفتن کشور در بحث فناوری از دیگر رقبای جهانی‌اش نیز قابل توجه بوده است.
 
مشاور ارشد رئیس‌جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی کشور با بیان اینکه در حال حاضر کشور ایران در برخی بخش‌ها از جایگاه واقعی خود در بخش فناوری فاصله گرفته است، افزود: ایران در دوران قبل از تحریم ۱۱ ساله در رشته‌های مختلف صنعتی از جمله برق، فولاد، خودرو، نساجی و پتروشیمی دارای جایگاه‌های خوبی بوده که در حال حاضر با توجه به عقب ماندن از فناوری های روز این صنایع در برخی موارد جایگاه واقعی خود را ندارد.
 
وی در ادامه با تاکید بر اینکه نوسازی فناوری در کشور باید مورد توجه باشد، گفت: در این راستا باید یادآور شوم همانطور که نیازمند سرمایه خارجی هستیم نیازمند فناوری‌های روز نیز هستیم.
 
اعتراض به تولیدات داخلی به دلیل عقب ماندن از فناوری روز است
 
ترکان با اشاره به اینکه در حال حاضر مصرف کنندگان داخلی نسبت به کیفیت تولیدات داخلی معترض هستند، ابراز داشت: این اعتراض ناشی از این است که تولیدات بر اساس فناوری‌های عصری که گذشته انجام می‌شود و به روز رسانی فناوری این تولیدات باید مورد توجه قرار گیرد.
 
وی در ادامه با تاکید بر اینکه اتکا به بودجه دولت برای رونق کشور درست نیست، افزود: دوره اتکا به بودجه دولت برای رشد تمام شده، بودجه دولت موتور توسعه نیست بلکه سیاست‌های دولت موتور توسعه است.
 
مشاور عالی رئیس جمهور اضافه کرد: همه ما می‌دانیم که دولت حجم زیادی بدهی دارد و در حال حاضر پروژه‌های نیمه تمامی دارد که برای اتمام آنها نیاز به اعتبار ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی است و با توجه به اعتبار سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان برای بهره برداری از این پروژه‌ها نمی‌تواند اقتصاد ایران را توسعه دهد و موجب جهش اقتصادی کشور شود.
 
بودجه دولت موتور توسعه کشور نیست
 
وی با تاکید بر اینکه حتی اگر بودجه دولت بتواند طرح‌های عمرانی را تمام کند موتور رشد اقتصادی کشور نخواهد شد، ابراز داشت: این در حالی است که سیاست‌های دولت موتور توسعه کشور را به حرکت در خواهد آورد.
 
ترکان با بیان اینکه دولت با گشودن همکاری‌های بین المللی و تعامل سازنده با دنیای بیرون، صادرات، واردات فن آوری، تعامل در جذب سرمایه خارجی و تعامل در جذب سرمایه گذار خارجی می تواند موتور رشد کشور باشد، ادامه داد: در این راستا باید توجه داشته باشیم که سیاست دولت ترجیحا ورود سرمایه‌گذاران خارجی است و نسبت به این مسئله به شدت استقبال خواهد کرد.
 
وی با بیان اینکه با ورود سرمایه‌گذار خارجی مدیریت و فناوری را نیز وارد می‌کنیم، اضافه کرد: باید توجه داشته باشیم که ورود سرمایه خارجی بدون مدیریت و فناوری می تواند زمینه ایجاد بدهی جدید ارزی برای کشور را فراهم کند.
 
مشاور ارشد رئیس جمهور در ادامه با اشاره به مراحل ورود جهان به عصر صنعت و عصر فراصنعت ابراز داشت: جهان با اختراع ماشین بخار در سال ۱۷۸۰ وارد دوره صنعتی شد و به مدت ۲۰۰ سال در این دوره ماند و چهار عصر نساجی، فولاد و راه آهن، برق و پتروشیمی و خودرو را طی کرد و در حال حاضر در عصر فراصنعتی قرار دارد.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر دنیا وارد عصر فناوری‌های دیجیتال شده است، اضافه کرد: باید توجه داشت که بیش از ۵۳ درصد از صنایعی که ۵۰ سال پیش بازوی اقتصاد و درآمد جهان بوده اند امروز یا ادغام شده و یا تغییر ساختار داده اند.
 
ترکان در ادامه با اشاره به اینکه شهر اصفهان نیز هر چهار عصر را طی کرده است به گونه‌ای که در سال ۱۳۱۶ قطب صنعت نساجی، در سال ۱۳۴۴ قطب تولید فولاد، طی چند سال اخیر نیز مرکز تولید قطعات خودرو بوده است، اضافه کرد: این در حالی است که اصفهان باید به عصر فرا صنعتی وارد شود و برنامه ریزان این شهر باید زمینه را برای ورود سرمایه‌گذاران به این عصر فراهم سازند.
 
اصفهان وارد صنعت بدون دود شود
 
وی ادامه داد: اصفهان باید بخش‌های صنعتی فعلی خود را به استان‌های و شهرهایی واگذار کند که مراحل توسعه‌ای را طی می کنند و اصفهان همچون گذشته که همواره پیشتاز اقتصاد کشور بوده در این زمینه نیز پیشتاز باشد.
 
ترکان با اشاره به اینکه اصفهان باید وارد عصر صنعت بدون دود شود، اضافه کرد: حیف است اصفهان که همواره پیشتاز توسعه ایران بوده در عصر فراصنعت فعالیتی نداشته باشد.
 
وی اضافه کرد: من به دعوت شهردار اصفهان از همه دعوت می کنم که وارد صنعت بدون برای دوره جدید اصفهان شوند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا