دلارهای نفتی که هفته آینده آزاد می‌شوند در زمان تحریم هزینه شده‌اند؟

دلارهای نفتی که هفته آینده آزاد می‌شوند در زمان تحریم هزینه شده‌اند؟

بر اساس اعلام رئیس کل بانک مرکزی به محض اجرای برجام 30 میلیارد دلار از پول های بلوکه شده ایران آزاد خواهد شد.

به گزارش نامه نیوز، روز گذشته ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی از آزاد شدن 30 میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده در هفته آینده (به محض اجرای برجام) خبر داد و گفت: کل پول‌های بلوکه شده 30 میلیارد دلار است که آزاد خواهد شد و بانک مرکزی می‌تواند به راحتی از آن استفاده کند.

وی افزود: با اجرای برجام و آزاد شدن منابع ارزی بانک مرکزی و ایجاد ارتباطات بانکی مناسب با سایر کشورها وضعیت بسیار مناسب‌تری در بازار ارز خواهیم داشت.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید مطالباتی که وصول می‌شود پول خود بانک نیست، بلکه این پول مردم است و دو مرتبه به درون شبکه بانکی بازمی‌‌گردد. تا منابع بانک‌ها به صورت کامل در خدمت اقتصاد کشور قرار گیرد.

این در حالی است که در ماه های اخیر اظهارنظرهای متفاوتی درباره نحوه هزینه کرد دارایی های بلوکه شده مطرح شده است. بر همین اساس بسیاری از کارشناسان می گویند بخش قابل توجهی از دلارهای نفتی بلوکه شده پیش از این به ریال تبدیل و هزینه شده است و دلارهایی که در پسا تحریم آزاد خواهند شد باید هزینه های گذشته را تامین کنند. کارشناسان معتقدند بر همین اساس نمی توان انتظار تزریق منابع مالی قابل توجهی به اقتصاد داشت.

در همین رابطه چندی پیش یحیی آل‌اسحاق رئیس پیشین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفته بود پول‌‌ها دو نوع است، یکی ارز و دیگری ریال‌ مابه‌ازای این ارز است و ارزی که ناشی از فروش نفت است متعلق به دولت است اما بودجه بر اساس ریال است و باید آن را به ریال تبدیل و در حساب خود ثبت کند، دولت‌ها در شرایط مختلف وقتی به کمبود بودجه برمی‌خورند و برای نیازهای آنی، بعضی از امکانات بالقوه خود را به بالفعل تبدیل می‌کنند.

آل‌اسحاق ادامه داد: به طور مشخص در دولت‌های گذشته و به ویژه دولت قبل، ما مقداری فروش نفت داشتیم اما اجازه مصرف آن را نداشته‌ایم و مجبور بودیم در حساب چین و هند آن را نگهداری کنیم، در حالی که اصل دارائی متعلق به دولت بود که قدرت استفاده از آن وجود نداشت.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه از این سو نیز دولت احتیاج به ریال داشته و با این تعبیر که این پول من است ریال این پول‌ها را قبلاً پیش‌خور و مصرف کرده است، افزود: بنابراین در حال حاضر ریال این دلارها از بانک مرکزی گرفته شده و بانک مرکزی برای دولت نیست اما متعلق به جمهوری اسلامی است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا