نفت در هند از آب معدنی ارزان‌تر شد

نفت در هند از آب معدنی ارزان‌تر شد

یک بشکه نفت خام در بازارهای هند 29.24 دلار قیمت دارد. ارزش هر لیتر نفت در هند 18 سنت آمریکاست و این کمتر از پولی است که برای یک بطری آب ...

یک بشکه نفت خام در بازارهای هند 29.24 دلار قیمت دارد. ارزش هر لیتر نفت در هند 18 سنت آمریکاست و این کمتر از پولی است که برای یک بطری آب پرداخت می‌شود. هر بطری آب در هند 21 سنت به فروش می‌رسد.
 
بهای نفت هیچگاه به اندازه هفته‌های گذشته در نوسان نزولی نبوده است. به همان نسبت که فروشندگان در التهاب تاثیرات اقتصادی سقوط قیمت هستند، مصرف‌کنندگان اثر این تغییرات را در بهای سوخت و بودجه پرداختی بنزین مشاهده می‌کنند.میزان عرضه نفت خام در سراسر دنیا به بالاترین میزان خود طی هفته‌های گذشته رسیده است. بنزین دیزل در دهلی‌نو هم اینک لیتری 45 روپیه فروخته می‌شود؛ اندکی بیشتر از قیمت سه بطری آب!

قیمت نفت در پایین‌ترین نرخ خود در 12 سال گذشته قرار دارد. در آخرین ساعات دوشنبه٬ نفت خام دریای شمال برای تحویل در ماه فوریه به قیمت 31 دلار و 48 سنت در هر بشکه خرید و فروش شد که از 7 آوریل 2004 بی‌سابقه بوده است.در آن روز نیز قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت برای تحویل در ماه فوریه به 31 دلار و 31 سنت در هر بشکه رسید که از دسامبر 2003 بی‌سابقه بوده است.

دعوت اعضای اوپک به جلسه اضطراری

روز سه‌شنبه 12 ژانویه وزیر نفت نیجریه که رئیس ادواری اوپک نیز هست، خواستار نشست ویژه و اضطراری کشورهای صادرکننده نفت شد.

امانوئل ایبه کاچیکوو از اعضای اوپک دعوت کرد که اوایل مارس در کنفرانسی در ابوظبی شرکت کنند تا در باره میزان عرضه و تنظیم آن با بازار و بهای کنونی تصمیم مشترکی بگیرند.کاچیکوو می‌‌گوید در نشست پیشین قرار شده بود وقتی نفت به سقف 35 دلار رسید، نشست ویژه تشکیل شود.

در روز سه‌شنبه 12 ژانویه هر بشکه 159 لیتری نفت شیرین در بازارهای آسیا به مبلغ 31 دلار خرید و فروش شد. نفت برنت دریای شمال در این روز کمتر از ۳۱ دلار به فروش رسید.در آخرین جلسه اوپک در دسامبر ۲۰۱۵، تصمیم گرفته شد که میزان عرضه تغییری نکند. پیش از همه این مشکل متوجه ایران است که تا زمان لغو تحریم‌ها، امکان بالا بردن میزان عرضه خود را ندارد.

طبق برآورد بانک جهانی در ماه اوت، بازگشت کامل ایران به بازارهای جهانی انرژی می‌تواند موجب سقوط قیمت نفت به بشکه‌ای ده دلار شود. انتظار می‌رود تحریم‌های غرب علیه ایران در تابستان 2016 لغو شوند.

پیش از این محمد علی خطیبی٬ مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت و نماینده پیشین ایران در اوپک٬ گفته بود بررسی تحولات بازار جهانی نفت نشان می‌دهد که این بازار "به نوعی ترمز بریده" است. او در آخرین روزهای سال 2015 با استناد به پیش‌بینی موسسه‌های بین‌المللی احتمال داده بود که بهای هر بشکه نفت خام به 20 تا 25 دلار کاهش می‌یابد. ادامه افزایش تنش میان ایران و عربستان سعودی در روزهای گذشته نیز که در ابتدا منجر به افزایش قیمت نفت شده بود٬ موجب شده است که چشم‌انداز روشنی برای حصول توافق بر سر کاهش تولید نفت اعضای اوپک وجود نداشته باشد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا