ایران، آماده ورود به بازار جهانی نفت

ایران، آماده ورود به بازار جهانی نفت

با نزدیک شدن به روز اجرای توافق هسته ای، ایران بار دیگر می تواند نفت خود را وارد بازارهای جهانی کند.

به گزارش بی بی سی در گزارشی نوشت: روز اجرای توافق هسته ای به زمانی اشاره دارد که ایران می تواند بار دیگر نفت خود را وارد بازارهای جهانی کند. به طور قطع، این روز یکی از مهم ترین رویدادهای سال 2016 را برای اقتصاد جهانی رقم خواهد زد. روز اجرای توافق هسته ای از نظر دیپلماتیک و سیاسی نیز اهمیت زیادی دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از انتخاب، در ادامه این گزارش آمده است: ایران از نظر میزان ذخایر نفتی، رتبه چهارم را در جهان به خود اختصاص داده است. پیشتر تصور می شد روز اجرای توافق هسته ای ایران تا شش ماه آینده عملی نشود؛ اما ایران توانست سریعتر از زمان پیش بینی شده، آژانس بین المللی انرژی اتمی را قانع کند که برنامه های هسته ای این کشور صلح آمیز خواهد بود. منابع ارشد صنعت نفت در حال حاضر معتقدند توافق هسته ای ایران زودتر از تصور اجرا می شود.

به نوشته بی بی سی، گزارشها حاکی از آن است که این توافق 27 ژانویه سال جاری میلادی (7 بهمن 94)، پس از آنکه آژانس بین المللی انرژی اتمی از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران مطمئن شد، اجرا می شود.

ورود مجدد ایران به بازار نفت یکی از مهم ترین رویدادهای سال 2016 خواهد بود. تصمیم کنگره آمریکا مبنی بر لغو ممنوعیت صادرات نفت یکی از رخدادهای مهم دیگر است. این تصمیم تاریخی به 40 سال توقف صادرات نفت این کشور پایان می دهد. این دو مورد می تواند به نفع بازار کنونی باشد. ایران در حال حاضر 2.8 میلیون بشکه نفت در روز تولید می کند؛ اما قصد دارد روزانه 2 میلیون بشکه بر تعداد آن بیفزاید. عربستان سعودی روزانه بین 10 تا 11 میلیون بشکه نفت تولید می کند.

به نوشته بی بی سی، بهای نفت خام برنت در حال حاضر به 32  دلار رسیده است که این میزان در مقایسه با هفته گذشته 13 درصد کاهش یافته است. این کاهش بی سابقه بر اقتصاد تولید نفت نیز تاثیر گذار بوده است. یکی از این اثرات، حذف تعداد زیادی از مشاغل در شرکت نفت و گاز "بی پی" انگلیس است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا