گزارش اقتصاد آنلاین از اقتصاد پساتحریم؛

برجام، رکود اقتصاد ایران را تشدید خواهد کرد

برجام، رکود اقتصاد ایران را تشدید خواهد کرد

یک کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه تاثیر اجرای برجام در کوتاه مدت مثبت خواهد بود و کاهش هزینه مبادلات، کاهش تورم و دسترسی به تکنولوژی را در پی دارد، گفت: با توجه به انتظار کاهش قیمت ها و محدودیت منابع ارزی، اجرای برجام رکود را تشدید خواهد کرد.

دکتر شهریار شقاقی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره اجرایی شدن برجام طی هفته آینده و در پی آن لغو تحریم ها اظهار کرد: اجرا شدن برجام و لغو تحریم ها هزینه مبادلات اعم از مبادلات بانکی، مالی و تجاری را کاهش می دهد زیرا در پی تحریم های اعمال شده هزینه واردات کالاهای سرمایه ای و مواد اولیه افزایش یافت و در پی آن قیمت محصولات نهایی که در ایران تولید می شدند گران تمام می شد.
وی در ادامه افزود: اما این کاهش قیمت تمام شده نمی تواند در اقتصاد ایران نمود پیدا کند زیرا اصلاحات نهادی ساختاری در اقتصاد صورت نگرفته و اثر رفع تحریم ها سریع از بین می رود به عبارت دیگر اثر رفع تحریم ها در کوتاه مدت مثبت خواهد بود و می تواند به دولت در کاهش نرخ تورم کمک کند.
این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به رکود حاکم بر اقتصاد کشور، تصریح کرد: اقتصاد ایران در طرف تقاضا و مصرف کننده مشکل دارد و با توجه به کاهش قیمت نفت، که غیر قابل پیش بینی بوده این رکود عمیق تر شده است و لغو تحریم ها در این شرایط چندان موثر نخواهد بود.
شقاقی با بیان اینکه در حوزه یارانه ها همچنان گرفتاریم، خاطرنشان کرد: در حالی که بودجه عمرانی 37 هزار میلیارد تومان است، دولت 42 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت می کند و این در حالی است که بنا بود سه دهک پایین یارانه دریافت کنند اما به دلیل فقدان سیستم اطلاعاتی جامع دولت موفق به حذف افرادی که نباید یارانه بگیرند نشده است.
وی با بیان اینکه ظهور شبه دولتی ها، شبه انحصارها، عدم شفافیت، تغییر پی در پی قوانین و مقررات، قاچاق و فساد موجب شده که فضای کسب و کار ایران مناسب نباشد، گفت: این در حالی است که دولت در مورد فضای کسب و کار به عواملی که در رتبه بندی بین الملل لحاظ نشده و در کشور حاکم است توجهی نمی کند.
این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به کاهش شدید درآمدهای نفتی و در پی آن محدودیت درآمدهای ارزی دولت، اظهار کرد: دولت ها همواره با استفاده از منابع ارزی به رفع مشکلات در بخش های مختلف پرداختند اما اکنون کاهش درآمدهای ارزی به رکود دامن زده است و انتظار کاهش قیمت ها از کانال اجرای برجام نیز رکود را تشدید خواهد کرد.
وی درباره تاثیر اجرای برجام بر نرخ ارز، خاطرنشان کرد: پیش بینی من این است که نرخ ارز کاهش نمی یابد و در سال آینده به بیش از چهار هزار تومان نیز می رسد زیرا دولت اکنون نرخ ارز را پایین نگه داشته اما با توجه به محدودیت منابع ارزی کشور، قیمت ارز افزایش خواهد یافت.
شقاقی با اشاره به اینکه منایع ارزی بلوکه شده 30 میلیارد دلار نیست، تاکید کرد:میزان منابع ارزی بلوکه شده که وارد کشور می شود 6 الی 7 میلیارد دلار است که میزان محدودی است و نمی تواند کمک چندانی به افزایش عزضه کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا