پیشنهاد جدید وزارت نیرو به نفت؛

صادرات برق جای نفت در دوره سقوط قیمت‌ها/صادرات برق ۱۰برابر می‌شود

صادرات برق جای نفت در دوره سقوط قیمت‌ها/صادرات برق ۱۰برابر می‌شود

معاون وزیر نیرو با ارائه پیشنهادی خواستار صادرات خدمات فنی برق به جای نفت ارزان شد و گفت: حجم صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت برق در پساتحریم ۱۰ برابر خواهد شد. می‌شود

هوشنگ فلاحتیان در حاشیه برگزاری نمایشگاه انرژی کیش در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بسیاری از واحدهای نیروگاهی کشور در طول تحریم با تلاش صنعتگران داخلی ساخته شده و برق مورد نیاز مردم را فراهم کرده است، گفت: تحریم به بهترین فرصت برای توسعه صنعت برق و انرژی و کاهش وابستگی به شرکت‌های خارجی تبدیل شده است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اعلام اینکه جایگاه و فعالیت بخش خصوصی در صنعت برق ایران در دوران پساتحریم می تواند با افزایش بیشتری همراه شود، تصریح کرد: بخش خصوصی هم با برقراری ارتباط بیشتر با تولیدکنندگان جهان هم می‌تواند تولیدات خود را کیفی تر کند و هم در بازارهای منطقه و حتی کشورهای دورتر حضور یابد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه این مشارکت قطعا می تواند تیراژ تولید کالاهی مورد استفاده در صنعت برق و انرژی کشور را بالا ببرد، اظهار داشت: در سال‌های اخیر شاهد بودیم که بیش از ۸۰ درصد از تولیدات خدمات فنی و مهندسی که به عنوان کالای غیر نفتی صادر شده است، در زمینه تجهیزات برقی بوده و فکر می کنیم این پتانسیل وجود دارد که تا ۱۰ برابر میزان فعلی صادرات خدمات فنی و مهندسی در حوزه برقی یعنی سه میلیارد دلار بتوان آن را توسعه داد.

فلاحتیان با اشارع به ظرفیت صادرات کالای خدمات فنی و مهندسی به عنوان جایگزین مناسبی برای نفت و گاز، بیان کرد: قیمت نفت و گاز در شرایط فعلی کاهش یافته و اگر بتوانیم به جای صادرات نفت خام و میعانات گازی به صادرات تجهیزات صنعتی به ویژه برقی رو بیاوریم، درآمد و اشتغال قابل توجهی در کشور رقم می خورد.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه در پساتحریم می توانیم با تعامل موثر و همکاری با برندها و شرکت‌های معتبر اروپایی هم کیفیت تولیدات را بالا ببریم و هم در بازارهای جهانی بیشتر حضور پیدا کنیم، به ویژه اینکه مبادلات پولی کشور در آینده روان تر و آسان تر می شود، تبیین کرد: تولیدکنندگان ایرانی هم می‌توانند کالاهایی همچون قطعات یدکی و لوازمی که واردات آنها از خارج از کشور اجتناب ناپذیر است را با قیمت‌های بهتری وارد کنند و در کاهش قیمت تمام شده هم می‌تواند تاثیر بگذارد که به این ترتیب حضور ایرانی‌ها را در بازار جهانی پررنگ می شود.

فلاحتیان همچنین درباره سرمایه گذاری شرکت‌های خارجی در کشور با لغو تحریم‌ها هم توضیح داد: در شرایط بعد از مذاکرات و توافق، مراجعات مکرر و زیادی را به وزارت نیرو شاهد بودیم و شرکت‌های معتبر خارجی ابراز تمایل کردند که در صنعت برق کشور سرمایه گذاری کنند، بر همین اساس وزارت نیرو از سرمایه گذاری شرکت های خارجی در صنعت برق کشور استقبال می‌کند، اما شرایطی برای آن در نظر گرفته ایم.

وی در تشریح شرایط همکاری با شرکت های خارجی در دوران پسا تحریم در صنعت برق کشور، بیان کرد: اگر خارجی ها می خواهند تجهیراتی را به داخل کشور وارد کنند، قطعا باید توام با انتقال تکنولوژی باشد، از سوی دیگر اگر ۱۰۰ درصد سرمایه گذاری توسط سرمایه گذاران خصوصی باشد.

فلاحتیان افزود: علاوه بر این، وزارت نیرو برق آنها را به صورت تضمینی خریداری می کند و هیچ ریسکی متوجه سرمایه گذاران نخواهد شد و این شرکت‌ها می‌توانند با سرمایه گذاران داخلی هم مشارکت کرده و با ایجاد فعالیت‌های مشترک نسبت به سرمایه گذاری در صنعت برق اقدام کنند.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: به ویژه در عرصه احداث نیروگاه های سیکل ترکیبی با راندمان بالا به حضور شرکت‌های خارجی علاقه مند هستیم، اما توجه به تولیدات داخلی و انتقال تکنولوژی از پیش شرط ها و ملاحظات است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا