کوره داغ فولاد سهند در سرمای صنعت یخ زد!

کوره داغ فولاد سهند در سرمای صنعت یخ زد!

گروه صنایع معدنی >فولاد - کارخانه فولاد سهند زنجان که از سال گذشته فعالیت خود را به صورت غیر رسمی آغاز کرده بود، 9 آبان سال جاری با حضور معاون اول رئیس جمهور و شماری از مسئولان افتتاح شد، اما ظاهرا قیچی جهانگیری برای 700 کارگر زنجانی آمد نداشت.

به گزارش ماین نیوز، نهم آبان ماه امسال کارخانه ریخته گری فولاد سهند ایجرود در در 35 کیلومتری جاده زنجان به بیجار (شهرستان ایجرود) با حضور معاون اول رئیس جمهوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس صندوق توسعه ملی و رئیس کل بانک مرکزی و جمعی از مسئولان استانی به صورت رسمی افتتاح شد.

یکی از کارگران این کارخانه که در همان روز افتتاح به دلیل تعطیلی شرکت بیکار بود، گفت: مسئولان این شرکت گفته اند که تعطیل خواهند کرد و این مراسم به اصطلاح افتتاح با حضور مسئولان سوری است و مسئولان چینی شرکت برنامه ای برای ادامه کار ندارند.

شاید بتوان گفت که قیچی جهانگیر، معاون اول رئیس جمهور برای شرکت چینی و 700 کارگر زنجانی آن آمد نداشت و موجب بیکاری آنها شد.

کارخانه ای که در سال 92 با سرمایه گذاری خارجی (سرمایه گذار چینی) تاسیس شده و با اخذ جواز تاسیس در زمینه تولید شمش فولاد چدن آغاز به فعالیت کرده بود.

کارخانه ای که سرمایه گذاری ارزی آن 200 میلیون یورو بود که 200 میلیارد ریال آن از محل تسهیلات بانکی و اجرایی شد، یک کارخانه با اشتغالزایی 900 نفر در متراژ یک هزار متر مربع در فاز نخست و با سرمایه گذاری 4 هزار و 503 میلیارد ریال برای تولید انواع شمش چدن با ظرفیت اسمی 800 هزار تن در سال بود.

روند راه اندازی این کارخانه همراه با مشکلاتی بود که از جمله آن مشکلات آب، اعتراض اهالی همراه بود که در نهایت فعالیت آزمایشی کارخانه آغاز شده و به مرحله تولید رسید، اما راه ناهموار فعالیت این کارخانه باز ادامه داشت و پس از تنها دو ماه فعالیت باز هم کارخانه تعطیل شده و در ابتدای سال جاری وقتی کارگران برای عقد قرارداد دوباره به این کارخانه مراجعه کردند، قراردادی با آنها منعقد نشد.

مهر ماه امسال نیز در پی خبر تعطیلی دوباره کارخانه فولاد سهند کارگران این کارخانه غیر دولتی در مقابل استانداری در تجمعی خواستار رسیدگی به وضعیت این کارخانه شدند.

کارگران این کارخانه به این علت در مقابل استانداری تجمع کردند که در تعطیلی قبلی این کارخانه نبود مواد اولیه علت تعطیلی اعلام شده بود و بازهم زمزمه هایی از تعطیلی زده می شد.

در نهایت با کش و قوس های فراوان 9 آبان ماه امسال کارخانه فولاد سهند با قیچی روبان آن توسط معاون اول رئیس جمهور افتتاح شد و همین موضوع سرآغازی برای ماجراهای بعدی بود.

*وقتی بازار فروش مشکل می شود

مدیرعامل کارخانه فولاد سهند زنجان در مراسم افتتاح این کارخانه اعلام کرد: بازار فروش اصلی ترین مشکل کارخانه فولاد سهند زنجان برای بهره برداری است.

شنگ کوان لی گفت: شرکت ریخته گری فولاد سهند از زمان آغاز فعالیت خود تاکنون با مشکلاتی مواجه بوده است.

وی با بیان اینکه بحران اقتصادی حاکم بر جامعه مشکل اصلی شرکت ریخته گری پیوسته سهند برای آغاز فعالیت و بهره برداری است، تصریح کرد: ‎با این وضعیت شرکت قادر نخواهد بود، محصول تولیدی چدن خود را به فروش برساند.

مدیرعامل کارخانه فولاد سهند زنجان با اشاره به اینکه درحال 30 هزار تن چدن تولید شده در انبار آماده فروش است، اظهار کرد: سال گذشته وضعیت فروش بهتر بود و امسال وضعیت در این زمینه بحرانی شده است.

کوان لی به تحریم کشورهای غربی علیه ایران اشاره کرد و گفت: در طی پنج سال گذشته شرایط ایران بررسی شده بود، اما تحریم تا این حد نبوده است.

*دعوت به کار مجدد 500 تا 600 نفر نیروی کار ایرانی

مدیرعامل کارخانه فولاد سهند زنجان به دعوت به کار مجدد نیروهای این کارخانه اشاره کرد و اظهار داشت: از فردا نیروهای ایرانی این کارخانه که نزدیک به 500 تا 600 نفر هستند دعوت به کار می شوند.

کوان لی با اشاره به اینکه در گذشته این کارخانه در چندین مرحله به صورت آزمایشی فعالیت داشته و تاکنون 60 هزار تن چدن تولید شده است،بیان کرد: در حال حاضر 30 هزار تن چدن در انبار موجود و آماده فروش است.

وی با ابراز تاسف از وضعیت پیش آمده این کارخانه و تعطیلی های پی در پی گفت: در حال حاضر کارخانه مشکل مواد اولیه ندارد و مشکل اصلی آن بازار فروش است.

مدیرعامل کارخانه فولاد سهند زنجان به سفر معاون اول رئیس جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان زنجان و افتتاح این کارخانه اشاره کرد و اظهار داشت: معاون اول رئیس جمهور وعده دادند مشکل کارخانه را پیگیری کرده و در حل آن ما را یاری کنند.

با این وضعیت کارخانه فولاد سهند آغاز به کار کرده و در کمتر از دو ماه از گذشت از فعالیت رسمی خود به دارای وقفه هایی در فعالیت بود، تا در نهایت که یکم دی ماه سال جاری به کارگران اعلام شده بود که قرار است، قرارداد دو هفته ای با آنها بسته شود و چون کارگران حاضر به بستن قرار داد، 15 روزه نشده بودند، کارخانه کلا با آنها قرار داده نبسته و همین امر آغازی برای تعطیلی شرکت شده و 700 نفر نیز بیکار شدند.

تعطیلی این کارخانه در حالی رخ داد که طبق گفته کارگران، کارگران زنجانی که برخی مدرک کارشناسی هم داشتند، 800 هزار تومان حقوق داشتند، در حالی که حقوق کارگران چینی به 5 میلیون تومان هم می رسید و برخی کارگران هم از قراردادهای یک ماهه می گفتند و بیمه هایی که به صورت روزانه واریز می شد.

*55 هزار تن چدن 40 میلیارد تومانی در انتظار فروش

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز با اشاره به تعطیل شدن این کارخانه اظهار کرد: تعداد ایرانیان شاغل در این کارخانه 700 نفر و تعداد چینی ها نیز 200 نفر بود.

ناصر فغفوری گفت: بر اساس آمار در حال حاضر 55 هزار تن شمش چدن در حیاط کارخانه است که ارزش ریالی آن 40 میلیارد تومان است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه هنوز این چدن ‎ها به فروش نرفته است، تصریح کرد: سرمایه گذار کارخانه نیز قبل از تعطیلی کارخانه، حساب و کتاب کرده است که بتواند 15 روز نیز با کارگران کار کند.

این مسئول با اشاره به اینکه بسیاری از کارگران حاضر به عقد قرارداد 15 روزه نشده اند، بیان کرد: کارگران از صاحب کارخانه خواسته اند، قرارداد یک ماهه ببند که آن هم نبسته است.

وی با اشاره به اینکه طبق آمار 700 ایرانی و 200 نفر چینی در این کارخانه مشغول به کار بودند، گفت: چینی ‎ها کارشان در این کارخانه به پایان رسیده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه بسیاری از کارخانه های فعال در استان متعلق به بخش خصوصی است، اضافه کرد: اما برای کاهش بیکاری و همچنین کمک به اقتصاد این کارخانه ها از سوی بخش دولتی نیز اقداماتی انجام شده که به آنها کمک شود.

این مسئول با اشاره به اینکه یکی از برنامه ‎های صاحب این کارخانه این است که یک نفر که با آنها شریک شود، گفت: به نظر من این تعطیلی مقدمه آن کار است که گویا قرار است، با فروش چدن های محوطه بخش عمده ای از بدهی ها را تصفیه کنند و سپس بقیه موارد را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه اینها به دنبال راهکاری برای فروش چدن هستند، گفت: این کارخانه ها خصوصی است و اگر هزینه نگهداری آن نباشد، سخت است.

وی با اشاره به اینکه قابلیت کنترل 20 تا 30 نفر وجود دارد، اما 700 نفر را نمی توان کنترل کرد، افزود: به همین دلیل است که مشکلاتی در این کارخانه به وجود آمده است.

*حقوق کارگران ایرانی یک چهارم حقوق کارگران چینی بود

یکی از کارگران بیکار شده از کارخانه فولاد سهند نیز با تشریح وضعیت خود در مدت فعالیت در این کارخانه اظهار کرد: متاسفانه پس از مدت ها انتظار بازهم به وضعیت اولیه رسیده و بیکار شده ام.

این کارگر با اشاره به اینکه از همان ابتدای آغاز به کار این کارخانه وضعیت ثابتی از نظر کار مستمر وجود نداشت، بیان کرد: متاسفانه به دفعات این کارخانه در وقفه های یک ماهه تا دو ماهه تعطیل می شد.

وی خاطرنشان کرد: این بار نیز به کارگران اعلام شده است که تا سال آینده کارخانه بازگشایی نخواهد شد.

این کارگر با اشاره به اینکه حقوق کارگران ایرانی در این کارخانه یک چهارم افراد شاغل چینی بود، گفت: با این وجود کارگران به این وضعیت نیز راضی بودند، اما اخیرا کارخانه به صورت کلی تعطیل شد و همین روزنه امید نیز برای کارگران بسته شد.

وی خاطرنشان کرد: بیکاری برای فردی که مجرد است، یک معضل است چرا که فرد مجرد هزینه‎ ای ندارد و می تواند از پدر و مادر خود کمک بگیرد، ولی اگر متاهل باشید، باید پاسخگوی خانواده نیز بود.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا