یک کارشناس فولاد:

تولیدکنندگان میلگرد و نورد مجبور به فروش نقدی شدند

تولیدکنندگان میلگرد و نورد مجبور به فروش نقدی شدند

گروه صنایع معدنی >فولاد - یک کارشناس صنعت فولاد عوامل رکود در بازار فولاد را تشریح کرد و گفت: باید در دوران رکود قمیت نهاده‌های تولید تعدیل شود و از طرف دیگر حقوقی که دولت از شرکت‌های تولیدکننده فولادی مطالبه می‌کند، تعدیل شود.

به گزارش ماین نیوز، کیوان پورشب اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت نشان می‌دهد که اراده‌ای از طرف دولت نیست در بحث ساخت و ساز و هم اینکه بتواند تورم را کنترل کند و در نتیجه زمانی که بودجه عمرانی افزایش پیدا نمی‌کند و گاه حتی روند کاهشی هم پیدا می‌کند، این نشان‌دهنده این است که تقاضا برای محصولات فولادی به ویژه در حوزه ساخت و ساز و مسکن وجود ندارد.

کارشناس صنعت فولاد افزود: در حال حاضر وضعیت به طوری نیست که تقاضا مانند گذشته باشد و رکود در سطح بازار به ویژه در فروش محصولات فولادی مانند میلگرد و فولاد نورد بتوان مشاهده کرد.

او با اشاره به مشکلات صنعت فولاد گفت: یک بخش از مشکلات به تولید برمی‌گردد و بخش دیگر بازار مصرف است. بازار تولید ما مشکلاتش برمی‌گردد به قیمت نهاده‌های تولیدی‌اش مانند برق مثل نرخ خوراک گاز برای تولیدکنندگان فولادی که با روش‌های القایی در واقع فولاد را تولید می‌کنند، مساله دیگر بر‌می‌گردد به حقوق مالکانه در تولید شمش فولاد معمولا هر ساله دولت و مجلس در برنامه و بودجه خود می‌بینند، آن نرخ اثر می‌گذارد بر بهای تمام‌شده محصولات فولادی، بنابراین در وضعیتی که بازار دچار رکود است هم باید قمیت نهاده‌های تولید تعدیل شود و هم بایستی از طرف دیگر حقوقی که دولت از شرکت‌های تولیدکننده فولادی مطالبه می‌کند، تعدیل شود.

پورشب افزود: اما در خصوص بازار مصرف، اگر بخواهد تقاضا تحریک شود باید در واقع دولت شرایطی را فراهم بکند از یک طرف و خود بازار هم به همین شکل که بازار مصرف بتواند با یک شرایطی بهتری خرید را انجام بدهد؛ در حال حاضر عرضه‌هایی که در بازار انجام می‌شود معمولا عرضه‌هایی است که به جهت کمبود سرمایه گردش در واحدهای تولیدی که شاید یکی دیگر از مشکلات تولید همین بحت سرمایه در گردش هم است باعث شده است که فروشنده‌های ویژه مانند محصولات نهایی مانند میلگرد و نورد مجبور باشند که فروش نقدی انجام بدهند، فروش نقدی یعنی اینکه مطالبه از بازار باید پول نقد بگیرد این در حالی است که بازار حجم نقدینگی کم است و مایل می‌شود به صورت شرایطی خریداری بکند.

این کارشناس صنعت فولاد تاکید کرد: پس در نتیجه بازار باید به یک سمتی حرکت بکند که بتواند با یک شرایط بلندمدت خرید بکند یعنی بعد از اینکه سازنده میلگرد را خریداری کرد به کار برد، در یک بازه زمانی بتواند وجوه خرید خودش را بازپرداخت کند.

او افزود: مشکلاتی که پیش آمد برای بانک صادرات و بانک ملی در ارتباط با گشایش اعتبارهای داخلی یعنی ال سی‌های داخلی متوقف شد یک مقداری این امر به کشور صدمه زد و به بازار مصرف ما، یعنی شرایطی که می‌توانست خریدها را یک مقداری رونق بدهد و محرکی باشد برای بازار مصرف متاسفانه با محدود ال سی های داخلی آن فرصت هم بازر مجدد از بازار که به سمت رونق حرکت بکند این فرصت گرفته شد.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا