خبر خوش آخوندی برای بندرعباس/بندرعباس «ایران‌شهر بندری» می شود

خبر خوش آخوندی برای بندرعباس/بندرعباس «ایران‌شهر بندری» می شود

اقتصاد > اقتصاد کلان - وزیر راه و شهرسازی می گوید:اگر می‌خواهیم بندرعباس را سامان دهیم باید هم در بخش حمل و نقل درون‌شهری و هم حمل و نقل بین شهری برنامه جامعی طراحی کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در یازدهمین نشست ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری بر اهمیت توجه به بنادر تاریخی هرمزگان که با ساخت بندر شهید رجایی از حیز انتفاع ساقط شده‌اند، تأکید کرد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در یازدهمین نشست ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف احیاء، بهسازی و نوسازی شهری که پیش از ظهر سه‌شنبه ۲۲ دی در وزارت راه و شهرسازی و با موضوع بررسی بافت‌های نابه‌سامان شهری استان هرمزگان برگزار شد، گفت: بندرعباس برای رهایی از مشکلات شهری نیاز به طرح توسعه منطقه‌ای دارد. باید طرح جامع بندرعباس تحت عنوان بازآفرینی بار دیگر بازنگری و از نو نوشته شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: یکی از مشکلات بافت تاریخی شهرهای استان هرمزگان، بنادری هستند که دارای پیشینه تاریخی‌اند ولی به دلیل شکل‌گیری بندرعباس، از حیز انتفاع ساقط شده‌اند. مثل تیاب، میناب و پارسیان؛ این بنادر علاوه بر دارا بودن پیشینه تاریخی، سرمایه اجتماعی ـ فرهنگی هم دارند؛ هنوز برخی از تجار ساکن این بنادر دارای شرکای تجاری در آفریقا، هند و کشورهای عربی‌اند؛ اما به دلیل آنکه بندرعباس به عنوان یک بندر فوق‌العاده بزرگ (mega port) در جوار این بنادر تاریخی ساخته شده، این بنادر کوچک را از بهره‌برداری انداخته است. به همین دلیل به یک نظام سطح‌بندی بندری هم در هرمزگان نیاز داریم تا بتوانیم تقسیم کار کرده و سکونتگاه‌ها بازتعریف شوند در غیر این صورت با وجود وضعیت فعلی بندرعباس، سکونتگاه‌های دیگر استان دارای مشکلات بزرگی خواهند‌شد.

رئیس ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری افزود: نکته بعدی بحث مسئولیت اجتماعی حمل و نقل در استان هرمزگان است. این موضوع را قبلا هم چند بار گفته‌ام و از مدیرکل راه و شهرسازی استان خواسته‌ام تا یک طرح جامع حمل و نقل ارائه دهد. علت اصلی عدم تعادل منطقه‌ای شهرنشینی در هرمزگان، توسعه‌یافتگی بندرعباس به عنوان کانون بزرگ حمل و نقل کشور و همچنین عقب‌ماندگی دیگر شهرهای استان به خاطر تقاضای فوق‌العاده بزرگ حمل و نقلی است که در بندرعباس ایجاد شده است؛ به این معنا که تأسیسات بندری مورد نیاز ایجاد شده ولی سایر سلسله مراتب مورد نیاز جانبی آن ایجاد نشده است؛ انواع سیستم‌های نابسامان، باراندازها و انبارهای مختلف و ... در بندرعباس بسیار زیادند که به نابسامانی بافت شهری دامن زد‌ند. اگر می‌خواهیم بندرعباس را سامان دهیم باید هم در بخش حمل و نقل درون‌شهری و هم حمل و نقل بین شهری برنامه جامعی طراحی کنیم؛ این طرح ویژه باید نظام حمل و نقل هوایی، ریلی، زمینی و دریایی را پوشش دهد و نقش این سیستم‌ها را در ساماندهی بندرعباس لحاظ کنیم. در این شهر هر چهار مود حمل و نقل فعال است که مدیریت آنها نگاه بسیار جامع‌تری را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه شهر جدید علوی قرار بود بخشی از این جمعیت را بپذیرد اما عملا موفقیت لازم را نداشت، گفت: آنطور که خودم بررسی اولیه کردم دریافتم که علت این عدم موفقیت، نبود دسترسی آسان، سریع و ارزان بین شهر جدید علوی و بندر شهید رجایی است. شهر جدید را ایجاد کردیم ولی برقراری ارتباط را فراموش کرده‌ایم. البته اخیرا اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان در حال انجام اقداماتی است تا بتوانیم مستقیما از بندر شهید رجایی به شهر جدید علوی دسترسی ایجاد کنیم که این اتفاق می‌تواند در ساماندهی بندرعباس مؤثر باشد؛ بندرعباس دروازه ورود به ایران‌شهر از منطقه خلیج فارس و بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهر ایران در این منطقه است که باید آن شهر را به چشم و چراغ ایران تبدیل کنیم و نباید آن شهر را رها کرد. بندرعباس باید «ایران‌شهر بندری» شود و هر چه در آنجا سرمایه‌گذاری کنیم باز هم جا دارد.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا