ایران قیمت نفت را به کانال 20 دلاری می‌رساند

پیش‌بینی نفتی صادق زیباکلام

پیش‌بینی نفتی صادق زیباکلام

پیش‌بینی یک استاد دانشگاه این است که بعد از اینکه ایران میزان تولید نفت خود را به بالای پنج میلیون بشکه در روز برساند، قیمت نفت از 30 و چند دلار شاید به 20 و چند دلار ‌برسد.

صندوق بین‌المللی پول اخیراً پیش‌بینی کرده که بازگشت ایران به بازار جهانی بعد از برداشته شدن تحریم‌ها تاثیر قابل توجهی بر بازار خواهد گذاشت. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تجارت‌فردا، بر اساس این پیش‌بینی «تجدید حیات صادرات نفت ایران در سال 2016 می‌تواند عواقب وخیمی را برای قیمت نفت داشته باشد که حتی بیشتر از سقوط اخیر بازار نفت است. براساس این گزارش جریان صادرات نفت ایران در بازارهای جهانی قیمت نفت را از 5 تا 15 دلار دیگر کاهش خواهد داد.»

با این حال برخی کارشناسان این تحلیل را قبول ندارند، اما صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و فعال سیاسی عنوان کرد: « آقای مهندس بیژن نامدار‌ زنگنه بارها و بارها صراحتاً اعلام کرده‌اند که تحریم‌ها برداشته شود تمام توان خود را به کار خواهیم بست تا میزان تولید خود را به بالای پنج میلیون بشکه نفت در روز برسانیم، خب این یعنی چه؟ یعنی اینکه ایران نفت زیادتری را به بازار جهانی وارد خواهد کرد؛ به عبارت دیگر اگر نفت اوپک الان بیش از 30 و چند دلار قیمت دارد بعد از اینکه آقای بیژن نامدار‌زنگنه میزان تولید نفت را به بالای پنج میلیون بشکه در روز برساند میزان قیمت نفت از 30 و چند دلار شاید به 20 و چند دلار ‌برسد.»

وی تصریح کرد: «چرا ما از عربستان انتظار داریم که تولید خود را کاهش دهد اما چرا از خودمان این انتظار را نداریم که این تولید اضافی را با توجه به اینکه بازار این طوری است وارد بازار نکند؟ یعنی می‌خواهم بگویم که صدر و ذیل رویکرد ما در خصوص نفت و اوپک به همدیگر نمی‌خورد. بالاخره در شرایطی که ما با کشور عربستان اختلافاتی داریم، نمی‌دانم آن وقت چطور توقع و انتظار داریم که آنها بگویند برای اینکه به ایران کمک شود که یک یا دو یا سه میلیون بشکه نفت وارد بازار کند و مشتریان خود را دوباره احیا کند و به دست آورد، ما بیاییم تولید نفت خود را کم کنیم. یعنی در حالی که ما با عربستان مشکل داریم در عین حال توقع داریم که این کشور این موضوع را بفهمد و همکاری و برادری کند و تولید نفت خود را کاهش دهد.»

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا