قیمت نفت به پایین‌ترین میزان خود در 12سال گذشته رسید

نشست اضطراری اوپک در ماه آینده

نشست اضطراری اوپک در ماه آینده

جان دفتریوس، مت اگان/گزارشگر و تحلیل‌گر

اتفاقات غیرمعمولی در سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) در حال رخ دادن است. ابتدا قیمت نفت با 65درصد سقوط به پایین‌ترین سطح خود در 12سال گذشته رسید و اکنون علائمی وجود دارد که نشان می‌دهد اعضای این سازمان با چالش‌های جدیدی روبه‌رو شده‌اند.

سهیل محمد المزروعی وزیر انرژی امارات متحده عربی گفت: «به نظر من درخواست کاهش تولید از اوپک، درخواست منصفانه‌ای نیست.» او همچنین تأکید کرد که استراتژی اوپک در حال جواب دادن است

یکی از مقامات ارشد نیجریه که قرار است رئیس اوپک نیز باشد اظهار کرده‌است اوپک در حال بررسی یک نشست اضطراری است. این نشست احتمالی برای ماه آینده برنامه‌ریزی خواهد شد. در این نشست اوپک باید در زمینه کاهش میزان تولید به توافق برسد در غیر اینصورت کاهش شدید قیمت نفت متوقف نخواهد شد.

امانوئل کاچیکو گفت: «من انتظار برگزاری نشست و کاهش تولید را دارم. اکثر اعضای اوپک ضرورت این مسئله را درک کرده‌اند. آن‌ها قطعاً بدون هیچ‌گونه تنشی به زودی نشستی را در وین برگزار خواهند کرد.»

اما درست در همان روزی که این مقام نیجریه‌ای صحبت از نشست اضطراری به میان آورد، یکی از اعضای اوپک از امارات متحده عربی امید او را ناامید کرد.

سهیل محمد المزروعی وزیر انرژی امارات متحده عربی گفت: «به نظر من درخواست کاهش تولید از اوپک، درخواست منصفانه‌ای نیست.» او همچنین تأکید کرد که استراتژی اوپک در حال جواب دادن است.

صحبت‌هایی که در زمینه نشست اضطراری اوپک شد تحرکاتی را در قیمت نفت ایجاد کرد. در ابتدا قیمت نفت به 32دلار در ازای هر بشکه رسید.

اما افزایش قیمت نفت تنها برای مدت کوتاهی بود و به دنبال آن قیمت نفت خام 4درصد کاهش یافت و بعد از اظهار مقام اماراتی به 30دلار در ازای هر بشکه رسید.

به این ترتیب قیمت نفت به وضعیت بسیار بدی رسید. نفت نخستین بار در دسامبر 2003 چنین قیمتی را تجربه کرده بود. به این ترتیب تنها در سال میلادی جدید قیمت نفت 19درصد سقوط کرد. قیمت نفت از ژوئن 2014 تا کنون سقوطی 72درصدی را تجربه کرده‌است. در آن زمان قیمت نفت 108دلار در ازای هر بشکه بود.

هر چند این خبر برای رانندگان امریکایی خوشحال‌کننده است اما برای تولیدکنندگان بزرگ نفت که به این کالا وابستگی دارند بسیار دردناک است.

اوپک پیش‌تر به رهبری عربستان سعودی تصمیم گرفت استراتژی حفظ سهم در بازار جهانی نفت را دنبال کند.

آخرین باری که اعضای این سازمان در پایتخت اتریش با یکدیگر دیدار کردند در ماه دسامبر بود که شکاف عمیقی بین اعضای آن ایجاد شده بود.

ناگفته نماند که نشست اضطراری الزماً دردی از اعضای اوپک دوا نخواهد کرد و امکان مخالفت اعضا با کاهش تولید بسیار بالاست

همزمان با سقوط قیمت نفت بسیاری از شرکت‌های بزرگ نفتی دست به تعدیل نیرو زده‌اند.

بازار نفت از یک‌سو با مازاد عرضه نفت مواجه شده‌است و از سوی دیگر با کاهش رشد اقتصادی چین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان نفت روبه‌روست.

برخی از کشورهای عضو اوپک هنوز با این قیمت‌ها سود می‌کنند اما برخی دیگر در حال ضرر کردن هستند برای مثال در مورد نیجریه برآورد می‌شود که هزینه تولید برابر با 31دلار در ازای هر بشکه باشد.

در کل همه کشورهای عضو اوپک با کاهش درآمدهای نفتی مواجه شده‌اند.

ناگفته نماند که نشست اضطراری الزماً دردی از اعضای اوپک دوا نخواهد کرد و امکان مخالفت اعضا با کاهش تولید بسیار بالاست.

ایران نیز قصد دارد تولید خود را بلافاصله پس از برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی افزایش دهد و ظرف یک سال میزان تولید خود را دو برابر کند.

منبع: سی‌ان‌ان مانی

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا