بازاریابی محصولات معدنی، معمای چندمجهولی

بازاریابی محصولات معدنی، معمای چندمجهولی

گروه معادن - توسعه کسب‌وکار و تولید محصولاتی با ارزش‌افزوده تا حد بسیاری بستگی به شیوه و میزان فروش دارد. البته ناگفته نماند، در این میان وجود زیرساخت‌های اساسی نیز نقش مهمی در میزان فروش و یافتن بازارهای صادراتی خواهد داشت.

به گزارش ماین نیوز، امروز فروش محصولات تولید شده جزو اصلی‌ترین دغدغه‌های فعالان بخش معدن به شمار می‌آید. رکود ایجاد شده در بازار محصولات معدنی که بخش عمده‌ای از آن براساس سیاست‌های چینی شکل گرفته، باعث شده تا فروش و بازاریابی برای محصولات معدنی نسبت به گذشته دشوار شود. اما بی‌شک برنامه‌ریزی برای کاهش قیمت تمام‌شده می‌تواند به تولیدکنندگان در رقابت برای بازارهای داخلی و صادراتی کمک کند. تقویت بازاریابی و یافتن بازارهای جدید منجر به توسعه بخش معدنی و ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر برای این بخش شده و از سویی دیگر نقش‌آفرینی معدن در اقتصاد را نیز افزایش خواهد داد. بازاریابی برای فروش محصولات معدنی امروز جزو اصلی‌ترین موضوعاتی قرار می‌گیرد که فعالان بخش معدن باید نسبت به آن توجه ویژه داشته باشند زیرا با کاهش قیمت نفت در جهان اقتصاد ایران در حال فاصله‌گیری از اقتصاد نفتی است و تلاش می‌کند تا وابستگی خود نسبت به درآمدهای نفتی را کاهش دهد.

ایجاد زیرساخت برای بازاریابی

بهرام شکوری، رییس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران درباره اهمیت بازاریابی برای فروش محصولات معدنی به‌ویژه در پساتحریم، اظهار کرد: هرچند امروز بخشی از مشکلات ما برای حضور در بازارهای صادراتی مربوط به بازاریابی می‌شود اما باید به این نکته توجه داشت که این موضوع تنها مشکل نبوده و موانع دیگری نیز در مسیر ورود به بازارهای صادراتی وجود دارد. وی گفت: یکی از مشکلات اصلی در حوزه محصولات معدنی و در کنار موضوع بازاریابی، بحث ایجاد زیرساخت‌هاست. این بدان معنا است که در صورت نبود توجه لازم به ایجاد زیرساخت‌های اساسی در حوزه معدن و صنایع معدنی نمی‌توانیم رقابت خوبی در بازارهای صادراتی داشته باشیم. ایجاد زیرساخت‌های اساسی جزو مباحثی است که ربطی به تحریم‌ها یا رفع آنها ندارد.

شکوری نایب‌رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران با اشاره به اهمیت ایجاد زیرساخت‌ها برای ورود به بازارهای صادراتی، تصریح کرد: در کنار ایجاد زیرساخت‌ها برای فروش محصولات معدنی در بازارهای صادراتی و یافتن بازارهای مختلف نیازمند ایجاد نام و نشان تجاری هستیم. در صورتی که در همین زمان نیز محصولات معدنی را با نام و نشان تجاری در بازارهای خارجی معرفی کرده و برای بازاریابی اقدامات اساسی انجام دهیم اما از دیدگاه قیمتی دارای مزیت رقابتی نباشیم بدون شک این اقدامات بی‌ثمر خواهد بود.

ارتباط مستقیم با مصرف‌کننده

به گفته شکوری، ایجاد کنسرسیوم فروش، استفاده از شیوه‌های مختلف برای ورود به بازار، افزایش کیفیت محصول یا حتی دامپینگ که امروز از سوی چین درحال اجرا است، باعث می‌شود، در حوزه بازاریابی عملکرد خوبی ایجاد شود. وی افزود: البته در شرایط فعلی و در دوران پساتحریم، حضور در نمایشگاه‌های مختلف، ارتباط با کانال‌های فروش و مصرف‌کنندگان نهایی نیز منجر به فروش هر چه بهتر محصول خواهد شد. بدون شک واسطه‌ها در زمینه فروش محصولات به ویژه محصولات معدنی سود خوبی به‌دست می‌آورند و اگر ما بتوانیم ارتباط مستقیم با مصرف‌کنندگان ایجاد کنیم به نفع خریدار و فروشنده خواهد بود. شکوری در پاسخ به این سوال که انجمن سنگ‌آهن به غیراز موضوع ایجاد کنسرسیوم فروش آیا اقدام دیگر در زمینه بازاریابی در دستور کار دارد یا خیر، اظهار کرد: واقعیت این است که امروز به‌دلیل رکود ایجاد شده در حوزه سنگ‌آهن علاقه‌مندی چندانی برای ایجاد کنسرسیوم وجود ندارد. اما اعتقاد من بر این است، ایجاد کنسرسیوم فروش در صورتی که شرایط کمی بهتر از وضعیت حال باشد، کمک بسیاری در ایجاد نام تجاری برای محصولات داشته و قدرت چانه زنی در بازار فروش را افزایش خواهد داد.

ساماندهی نظام تعرفه و عوارض

بهادر احرامیان، عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز درباره موضوع بازاریابی برای فروش محصولات معدنی، اظهار کرد: باتوجه به تولید محصولات معدنی مختلف در ایران، بدون شک شیوه بازاریابی برای هرکدام از حوزه‌های بخش معدن متفاوت از یکدیگر است. وی با اشاره به بازاریابی برای محصولات فولادی بیان کرد: موفقیت در بازاریابی برای محصولات فولادی به میزان زیادی به حوزه سنگ‌آهن ارتباط دارد. در نتیجه برای بازاریابی در حوزه سنگ‌آهن باید زیرساخت‌های مناسب در اختیار باشد و از سوی دیگر نظام تعرفه‌ها و عوارض نیز ساماندهی شود. این اقدامات لازمه موفقیت در بازاریابی است که متاسفانه در حال حاضر آن طور که باید ایجاد نشده است.

اشباع در بازارهای فولاد در منطقه

به گفته احرامیان، بازاریابی برای محصولات فولادی نسبت به دیگر محصولات تجاری و ساختمان چندان کار دشواری نیست اما موضوع مهم قیمت تمام شده است زیرا استاندارد نیز امروز در واحدهای تولیدی به خوبی رعایت می‌شود. وی ادامه داد: در بحث قیمت، با وضعیتی که از سوی چین ایجاد شده و به‌عنوان بازارشکن معرفی می‌شود، ما برای موفقیت در بازاریابی باید بر قیمت تمام شده خود کار کرده تا در این زمینه مزیت رقابتی ایجاد کنیم. احرامیان با اشاره به بازارهای منطقه‌ای فولاد، بیان کرد: بازارهای منطقه به‌طور تقریبی اشباع بوده و چندان ظرفیتی برای صادرات ندارد، زیرا کشورهای منطقه ازجمله کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز با مازاد ظرفیت مواجه هستند. به همین دلیل باید برای رقابت در چنین بازار تنها روی قیمت تمام‌شده کار کرد.

در واقع با توجه به اظهارات فعالان بخش معدن و صنایع معدنی لازمه موفقیت در بازاریابی ایجاد زیرساخت‌های لازم و به دنبال آن کاهش قیمت تمام شده است. در وضعیتی که چین محصولات خود را گاه زیرقیمت تولید روانه بازار می‌کند، پیدا کردن مشتری دشوار است، به همین دلیل ایجاد نام و نشان تجاری و استفاده از مکانیسم‌هایی برای کاهش قیمت تمام شده منجر به حضور پررنگ محصولات معدنی در بازارهای صادراتی می‌شود.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا