اوباما درآخرین نطق‌سالانه درمقام رئیس‌جمهوری؛

از بروز جنگ در ایران جلوگیری کردیم

از بروز جنگ در ایران جلوگیری کردیم

اوباما در آخرین نطق سالانه خود اشاره ای کوتاه به ایران داشت و توافق هسته ای را ماحصل تشکیل یک ائتلاف جهانی، تحریم و استفاده از دیپلماسی اصولی دانست.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا، رییس جمهوری آمریکا در این سخنرانی از کارنامه کاری خود در 7 سال گذشته دفاع کرد و در موضوعات مختلف داخلی و خارجی دیدگاه ها و دستاوردها و ایده های خود را تشریح کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از عصر ایران، رییس جمهوری آمریکا که یک سال دیگر سکان هدایت کاخ سفید را واگذار خواهد کرد در این نطق تاکید کرد آمریکا کشوری قوی است و او به آینده این کشور امیدوار است.

او در نطق خود به دو نامزد جمهوریخواه طعنه هایی زد و دیدگاه های آنها را درباره مسایل سیاست خارجی و داخلی زیر سوال برد. او با طعنه غیر مستقیم تد کروز و دونالد ترامپ نامزدهای جمهوریخواه را مورد انتقاد قرار داد. او درباره ترامپ گفت بیان دیدگاه هایی چون ممنوع کردن ورود مسلمانان به خاک آمریکا ، این کشور را از چشم جهانیان می اندازد.

او طرح نظام بهداشتی و بیمه همگانی، اصلاح و بهبود روابط با کوبا، توافق برای جلوگیری از تغییرات اقلیمی و نیز توافق هسته ای با ایران را از میراث ها و دستاوردهای دولت خود دانست.

اوباما درباره توافق هسته ای با ایران تاکید کرد که با این توافق جهان از خطر جنگ نجات یافت. او گفت:" الان که دارم با شما صحبت می کنم ایران برنامه های هسته ای خود را به عقب برگردانده و ذخائر اورانیوم خود را به خارج از این کشور منتقل کرده و جهان مانع بروز یک جنگ دیگر شده است.

او توافق هسته ای را حاصل تشکیل یک ائتلاف جهانی در کنار تحریم و استفاده از دیپلماسی اصولی خواند و مدعی شد با این توافق توانستیم مانع دستیابی ایران به سلاح هسته ای شویم.

اوباما با گفتن همین جملات از بحث توافق هسته ای و ایران عبور کرد و عمده سخنان خود را به مسایل اختلافات داخلی در آمریکا متمرکز ساخت و با طرح کردن چهار سوال بنیادین درباره آینده آمریکا تلاش کرد در این چهار محور دیدگاه های خود را تشریح کند.

روسای جمهوری آمریکا همه ساله در سخنرانی سالانه " وضعیت کشور" دیدگاه ها و دستاوردهای خود در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی ، اجتماعی و دیپلماسی را تشریح می کنند و بلافاصله پس از این نطق یک چهره از حزب مخالف بیانیه حزب مقابل را به عنوان پاسخی به سخنرانی رییس جمهور قرائت می کند.

با وجودی که از نظر قانون اساسی آمریکا ارایه ارزیابی سالانه وضعیت کشور نیازمند سخنرانی نیست و روسای جمهور می توانند این ارزیابی را به صورت گزارش مکتوب ارایه دهند اما از زمان وودرو ویلسون (رییس جمهور آمریکا در دوران جنگ جهانی اول) همه روسای جمهور آمریکا به صورت سخنرانی سالانه این گزارش را ارایه می دهند.

تا پیش از سال 1934 و در دوران فرانکلین روزولت سخنرانی سالانه روسای جمهوری آمریکا در کنگره با عنوان " پیام سالانه رییس جمهور به کنگره " شناخته می شد اما از سال 1934 و زمانی که فرانکلین روزولت از عنوان " وضعیت کشور" state of the union ) برای سخنرانی خود استفاده کرد از سال 1937 این نام به طور رسمی به سخنرانی سالانه روسای جمهور در کنگره اطلاق می شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا