سند آمایش توسعه معادن قم تهیه شود

سند آمایش توسعه معادن قم تهیه شود

دنیای معدن - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم با تأکید بر تهیه سند آمایش برای توسعه معادن قم گفت: سند آمایش برای مناطقی که از نظر محدودیت و ممنوعیت دارای کمترین آسیب هستند برای توسعه معادن تهیه شود.

محمد تقی سجادی در قم، با اشاره به اینکه در مورد توسعه معادن باید آمایش وجود داشته باشد، اظهار داشت: باید شرایطی را ایجاد کرد که توسعه معادن در استان قم تخریب افسار گسیخته عرصه های منابع طبیعی را در پی نداشته باشد.

مدیر کل منابع طبیع و آبخیزداری قم افزود: در حال حاضر در برخی از معادن روباز مانند معادن شن و ماسه به این دلیل که اقدامات مدیریتی بر روی این معادن از طرف بخش خصوصی و متولیان امر اعمال نمی شود، تبدیل به یک چالش زیست محیطی در استان قم شده است.

سجادی با بیان اینکه این معادن یکی از منشأهای تولید ریزگرد در روستا ها و شهر ها هستند، گفت: معادن روباز سبب اعتراض روستاییان بوده و این معادن احداثی بعضاً طرح مشخصی ندارند و اگر هم طرح مشخصی داشته باشند به این دلیل که نظارت بر اجرای دقیق آن نمی شود عرصه های منابع طبیعی را تحت تأثیر قرار می دهد.

وی با بیان اینکه احداث جاده ه به منظور دسترسی به معدن سبب تشدید تخریب ها می شود، تصریح کرد: وجود یک جاده دسترسی جزء الزامات یک معدن است اما گاهی مشاهده می شود که این جاده به کرات تکرار شده و در نتیجه منابع طبیعی را با مشکل مواجه می کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم با بیان اینکه با توسعه بی ضابطه معدن مخالف هستیم، خاطرنشان کرد: معدن باید در نقاطی توسعه داده شود که با قوانین و ضواط منابع طبیعی سازگار باشد.

سجادی با اشاره به ضوابط و قوانین منابع طبیعی در رابطه با احداث معدن گفت: مکانی که برای احداث معدن در نظر گرفته می شود نباید سبب تشدید شرایط سیل خیزی برای مناطق پایین دست شود یعنی تخریبی که بنام معدن برای بهره برداری از منابع معدنی اتفاق می افتد نباید سبب تشدید سیل، رسوب و ریز گرد شود.

وی خاطر نشان کرد: به دلیل اینکه معادن حاوی منابع قوی و اقتصادی هستند بسیاری از ملاحظات زیست محیطی در توسعه معادن لحاظ نمی شود و در استان قم نیز فشار بر روی عرصه ها برای توسعه معدن وجود دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم با تأکید بر اینکه معدن باید در حداقل سطوح و منطبق با قوانین و ضوابط منابع طبیعی مجوز داده شود، گفت: سطوح وسیع، تخریب بی ضابطه و خارج از حد دارای مجوز تبعات زیادی را درپی دارد.

سجادی با بیان اینکه باید تمکین به اجرای قانون در احداث معدن وجود داشته باشد، تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته الزاماتی برای توسعه معادن دارند و توسعه به همراه رعایت مسائل زیست محیطی صورت می گیرد.

وی خاطر نشان کرد: دنیای امروز دنیای پر چالشی است و بخش قابل توجهی از مشکلات مربوط به ریزگرد و سیل ناشی از معادن روباز است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم با تأکید بر تهیه سند آمایش برای توسعه معادن گفت: باید سند آمایش برای مناطقی که از نظر محدودیت و ممنوعیت دارای کمترین آسیب هستند برای توسعه معادن تهیه شود.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا