یک متخصص سرمایه گذاری:

تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی به 100میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد

تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی به 100میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد

تهران- ایرنا- رئیس کمیته بررسی موانع سرمایه گذاری ستاد اقتصادی پساتحریم اتاق تهران معتقد است: دستیابی به رشد اقتصادی هشت درصدی در چارچوب ششمین برنامه توسعه کشور، نیازمند 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری است.

به گزارش ایرنا از شبکه خبری اتاق تهران، بهروز علیشیری در دهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران افزود:
سریع ترین اقدام برای دستیابی اقتصاد ایران به نرخ رشد هشت درصدی، شاخص بهره وری است؛ زیرا میزان تزریق سرمایه، تابعی از بهره وری است.
وی یادآورشد: براساس گزارش آنکتاد(کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل)، در سال های گذشته، ایران در شمار 6 کشور برتر در جذب سرمایه گذاری بوده و جمهوری اسلامی توانسته در این زمینه تا 154 درصد رشد بدست آورد.
علیشیری افزود: اقتصاد مقاومتی بهترین فرصت برای بروز توانمندی بخش خصوصی در دوران پسابرجام محسوب می شود؛ الگوی اقتصاد مقاومتی این فرصت را فراهم کرده تا حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور پررنگتر از گذشته شود و نسبت به سیاست های اصل 44 قانون اساسی نیز یک گام به جلو است.
وی، یکی از عوامل موثر برای استفاده بهینه از فرصت پسابرجام را برنامه ششم توسعه دانست و اضافه کرد: بخش خصوصی و اتاق بازرگانی باید با دقت، این سند را پیگیری کرده و سعی کنند با ارائه پیشنهادها و راهکارهای منطقی، خواسته های خود را در قالب برنامه ششم توسعه برای دستیابی به فضای بهتر سرمایه گذاری خارجی دنبال کنند.
علیشیری، لزوم آسیب شناسی اهداف برنامه پنجم توسعه را مورد تاکید قرار داد و گفت: شناسایی اشکالات اقتصاد کشور برای دستیابی به رشد هشت درصدی که در این برنامه پیش بینی شده بود، باید مورد بررسی قرار گیرد.
رئیس کمیته بررسی موانع سرمایه گذاری ستاد اقتصادی پساتحریم اتاق تهران اظهار داشت: ماده 27 سند برجام که به موضوع تهیه راهنمای عملیاتی اشاره دارد، بسیار مهم است و فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران خارجی با بهره گیری از این راهنما می توانند مسیر ورود به همکاری های اقتصادی و سرمایه گذاری های مشترک با ایران را بیابند.
علیشیری، لزوم ایفای نقش بخش خصوصی و اتاق بازرگانی در تدوین راهنمای عملیاتی برجام را مورد تاکید قرار داد و گفت: جذب مالی منابع بین المللی برای اقتصاد کشور در دوران پسابرجام یک الزام جدی است.
به گفته وی، بخش خصوصی نمی تواند با اتکا به راهبرد دعوت در جذب سرمایه گذاری خارجی موفق شود، بلکه باید از ظرفیت های مذاکره با شرکت های خارجی استفاده شود و تقویت این حوزه کلیدی است.
این متخصص سرمایه گذاری افزود: کمیته موانع سرمایه گذاری ستاد اقتصادی پساتحریم اتاق تهران، هدف گذاری هایی را درنظر گرفته که از جمله در رفع موانع قانونی کسب و کار تلاش و در عین حال، در تدوین سیاست گذاری ها با کمک بخش خصوصی و اتاق بازرگانی نقش موثری ایفا کند.
علیشیری، مطالعه مقایسه ای قوانین سرمایه گذاری خارجی با 10 کشور منتخب، تمرکز بر بازار سرمایه و کمک به جذب سرمایه گذاران خارجی برای حضور در بازار سرمایه ایران، تمرکز بر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مخاطب سنجی از طریق سرمایه گذاران موجود در کشور و نیز بررسی تطبیقی گزارش های موجود در کشور در حوزه جذب سرمایه گذاری خارجی را از جمله پروژه های تعریف شده این کمیته نام برد.
به گفته این متخصص، بخش های نفت و گاز و پتروشیمی کشور، حوزه پیشران اقتصاد ایران است اما نباید از سایر بخش های مزیت دار چشم پوشی شود و بنابراین باید به بازتعریف حوزه های مزیت دار اقدام کرد و در عین حال تعریف راهبردهای توسعه کاملا محسوس است.
دهمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران، بیست و دومین روز زمستان در فاصله 67 روزه تا پایان سال برگزار شد و در آن نمایندگان بخش خصوصی در حالی گردهم آمدند که اجرای برجام و رفع تحریم ها در چند روز آینده، موج تازه ای از امید به آینده اقتصاد ایران را شکل داده است.
به همین مناسبت نمایندگان بخش خصوصی، بخش زیادی از نشست امروز خود را به بحث و بررسی در مورد ماموریت ها و اهداف «ستاد اقتصادی پساتحریم» اتاق تهران اختصاص دادند و در این مورد بحث کردند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا