بهای نفت اوپک در یک روز 4.8 درصد کاهش یافت

بهای نفت اوپک در یک روز 4.8 درصد کاهش یافت

تهران- ایرنا- محاسبات دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) کاهش 4.8 درصدی قیمت هر بشکه نفت این سازمان نسبت به دیروز (دوشنبه) را نشان می دهد.

بر پایه گزارش اوپک، روز سه شنبه قیمت هر بشکه نفت این سازمان به 27 دلار و هفت سنت رسید.
جمعه گذشته قیمت سبد نفت این سازمان، 28 دلار و 46 سنت بود.
بهای نفت اوپک در سال 2015 میلادی نزدیک به 47 درصد افت کرد و از دهم دی ماه تاکنون نیز 13.9 درصد کاهش یافته است.
میانگین بهای نفت اوپک در سال 2015 میلادی نزدیک به 54 دلار در هر بشکه بود، در حالی که در سال میلادی پیش از آن، نفت این سازمان به طور متوسط به قیمت 102 دلار در هر بشکه معامله شد.
در سال 2014 میلادی به دلیل انقلاب نفت شیل در آمریکا، تولید طلای سیاه این کشور به طور چشمگیری افزایش یافت و به بالاترین سطح در 30 سال گذشته رسید.
آمریکا که بزرگ ترین مصرف کننده انرژی در جهان است، موفق شد با تولید بیش از 9میلیون بشکه نفت در روز، فاصله خود را با عربستان و روسیه که بیش از 10 میلیون بشکه در روز نفت تولید می کردند، کمتر کند و نیاز خود به واردات نفت را بشدت کاهش دهد. در نتیجه بازار نفت با مازاد عرضه روبرو شد.
عربستان و متحدانش در اوپک (قطر، امارات و کویت)، به اتکای ذخایر ارزی هنگفت و با وجود مخالفت شماری از اعضا مانند ایران، سیاست این سازمان را از کنترل قیمت نفت به حفظ سهم بازار تغییر دادند.
تغییر سیاست اوپک و مسابقه کشورهای عضو این سازمان برای به دست آوردن سهم بازار، مازاد عرضه نفت در بازارها را بیشتر کرد و قیمت ها را به شدت کاهش داد؛ به طوری که از ژوئن 2014 میلادی تا پایان دسامبر (خرداد تا دی 1393 خورشیدی)، قیمت نفت بیش از 60 درصد کاهش یافت.
ایران پس از امضای توافق هسته ای با گروه 1+5 و نهایی کردن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در آستانه لغو تحریم ها قرار دارد و برای بازگشت به بازارهای نفت آماده است. با این همه، عربستان می کوشد با کاهش بیشتر سطح قیمت ها، شرایط بازار را برای بازگشت ایران نامناسب کند.

** بهای نفت های پایه اروپا و آمریکا
بر پایه اعلام پایگاه اطلاع رسانی «کواندل» که اطلاعات بازارهای جهانی انواع کالا مانند نفت را منتشر می کند، هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در پایان معاملات دیروز بازار نایمکس این کشور، با 3.28 درصد کاهش نسبت به جمعه گذشته، به قیمت 31 دلار و 41 سنت معامله شد. بهای نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا از آغاز سال نو میلادی تاکنون 15.2 درصد کاهش پیدا کرده است.
بهای نفت برنت دریای شمال که دو سوم نفت های جهان مانند نفت اوپک بر پایه آن قیمتگذاری می شود، نیز دیروز در پایان معاملات بازار لندن به 31 دلار 55 سنت رسید که نسبت به جمعه گذشته 5.96 درصد کاهش داشت.
قیمت نفت برنت نیز از آغاز سال 2016 میلادی تاکنون 15.37 درصد کاهش یافته است.
در سال 2015 میلادی نیز بهای نفت پایه اروپا و آمریکا بیش از 30 درصد افت داشت.
الجزایر، آنگولا، اکوادور، لیبی، ایران، عراق، کویت، نیجریه، قطر، عربستان، امارات و ونزوئلا اوپک را تشکیل داده اند و نزدیک به 40 درصد عرضه جهانی نفت را بر عهده دارند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا