تعدد ذینفعان چالش اساسی بانکداری الکترونیک ایران است

تعدد ذینفعان چالش  اساسی بانکداری الکترونیک ایران است

تهران- ایرنا- معاون فناوری های نوین بانک مرکزی چالش اساسی بانکداری الکترونیک در ایران را روند تقسیم منافع و هزینه ها بین «پذیرنده، بانک ها، شرکت های فعال، یو.اس.پی ها، نهادهای رگولاتوری، مردم و...» دانست.

«علی کرمانشاه» در حاشیه برگزاری همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت گفت: وقتی یک کسب و کار چندین ذینفع متفاوت مانند پذیرنده، بانک ها، شرکت های فعال، یو.اس.پی ها، نهادهای رگولاتوری و مردم دارد هزینه هایی برای حصول منافع صورت می گیرد.
کرمانشاه ادامه داد: برای دستیابی به یک مدل موفق باید این هزینه ها و منافع به طور مسئولانه و منصفانه تقسیم شود. این امر به تعامل و همفکری و در نظر گرفتن منافع مشترک نیاز دارد که در این زمینه نیز می توان از تجربه دیگر کشورها بهره برد.
به گفته وی، در ایران چنین توافق منصفانه و مسئولانه ای صورت نمی گیرد زیرا در بسیاری موارد یکی از ذینفعان مایل است با صرف هزینه کمتر منافع بیشتری را به دست بیاورد و از تقسیم ناعادلانه منافع خوشحال و راضی است اما این مدل از تجارت، پایدار نخواهد بود.
کرمانشاه تصریح کرد: چالش اساسی ایران در زمینه بانکداری الکترونیک نیز به همین روند تقسیم منافع برمی گردد.

** چالش های مسیر تکامل بانکداری الکترونیک
کرمانشاه نقص نظام بهینه در پرداخت کشور، بحث کارمزد و ناهمخوانی سیاست های مصوب در این زمینه با استانداردهای جهانی را از چالش های مسیر تکامل بانکداری الکترونیک در ایران دانست.
معاون فناوری های نوین بانک مرکزی گفت: بکارگیری فناوری نوین در خدمات بانکی، مدل های موجود در این نظام را متحول می کند و به سوی پدیده های نوینی مانند دیجیتال بانک یا بانکداری مجازی سوق می دهد.
وی ادامه داد: ایران با کمی تاخیر در همین مسیر در حال حرکت است و در این میان، ما از تجربه بکارگیری فناوری در کسب و کار بانک ها و به هم ریختن مدل سنتی فعالیت آنها بهره مندیم.
به گفته او، این تاخیر بیشتر از آنکه در حوزه فناوری ملموس باشد در زمینه استانداردها، نهادها و کسب و کارها احساس می شود.
وی برای گذر از چالش ها، اقدام هایی مانند بهره گیری از تجربه گذشته خود و دیگر کشورهای موفق جهان، ایجاد وفاق ملی میان بین همه ذینفعان و تامین محتوای قابل اعتنا از کارگاه ها و میزگردها را پیشنهاد کرد.
معاون فناوری های نوین بانک مرکزی شرکت خدمات انفورماتیک را دارای کارنامه قابل قبول و موفق ارزیابی کرد و گفت: انتظار می رود فعالیت ها برای افزایش نوآوری، بهبود پاسخگویی و مشتری مداری تشدید شود.
وی افزود: به یقین در فضای تازه پس از تحریم، شاهد اتفاق های به مراتب بهتری در این حوزه خواهیم بود و حضور رقبای نوین داخلی و خارجی می تواند به بهبود خدمات رسانی شرکت خدمات انفورماتیک نیز کمک کند.
بر پایه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که بیست و سوم تیرماه بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 (انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه و چین به همراه آلمان) با حضور اتحادیه اروپا نهایی شد، در ازای کاهش برخی فعالیت های اتمی تهران، تحریم های هسته ای علیه این کشور لغو خواهد شد.
پنجمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت از دوشنبه در مرکز همایش های برج میلاد آغاز به کار کرده بود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا