توکلی: مؤسس ثامن‌الحجج بازداشت شود

توکلی: مؤسس ثامن‌الحجج بازداشت شود

ماجرای مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز حالا وارد فاز جدی‌تری می‌شود. آن‌گونه که احمد توکلی، نماینده مردم تهران و رئیس هیأت‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت می‌گوید گویا ردپای برخی دستگاه‌های حکومتی در تخلفات برخی از مؤسسات مالی غیرمجاز به چشم می‌خورد.

  نماینده مردم تهران در یک نشست خبری دراین‌باره گفت: برخی مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز، تأییدیه‌های خود را از دستگاه‌های حکومتی گرفته‌اند. توکلی با تأکید بر اینکه بازار سرمایه بر روی شاخه‌های اعتماد مردم استوار است، اظهار کرد: در سال‌های اخیر حوادثی در بازار سرمایه رخ داده که متأسفانه آثار کوتاه و بلندمدتی داشته است.

وی با تأکید بر اینکه وجه مشترک حوادث اقتصادی اخیر، ناتوانی ایفای تعهدات از سوی برخی مؤسسات و شرکت‌های تبلیغ‌شده بود، گفت: برخی شرکت‌های تبلیغ‌شده و مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز تأییدیه‌های خود را از دستگاه‌های حکومتی گرفته‌اند و بارها نام شرکت و مؤسساتشان از رسانه ملی تبلیغ شده است. متأسفانه پروژه‌های پردیس‌بان به اندازه پروژه‌های پدیده نیز نبوده و فقط به صورت کاغذی بوده است.  رئیس هیأت‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت تأکید کرد: مؤسساتی مانند میزان، ثامن‌الحجج با تأیید مسئولانی از حاکمیت کار خود را آغاز کردند و برخی با سوءاستفاده از نام خود فعالیت خود را ادامه دادند. مردم به این دستگاه‌های حکومتی اعتماد کرده و سرمایه‌های خود را در آنجا قرار دادند و نباید مردم را دراین‌باره ملامت کرد.

وی با اشاره به اینکه مؤسسه ثامن‌الحجج اولین تعاونی خود را با سرمایه شش‌میلیون‌تومانی در سبزوار افتتاح کرد، گفت: باید دید آن روزی که مؤسسه ثامن‌الحجج یکی بعد از دیگری شعبه‌های خود را با پولی ناچیز افتتاح می‌کرد، مسئولان مربوطه کجا بودند؛ زیرا افتتاح یک کلیدسازی یا یک سوپرمارکت بدون مجوز دوام نخواهد آورد. اکنون مؤسسه مالی و اعتباری ثامن‌الحجج حدود ٥٠٠ شعبه در سراسر کشور زده و هیچ مسئولی توضیحی ارائه نکرده است.

رئیس هیأت‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت با بیان اینکه اقدامات در رابطه با مؤسسه میزان نسبتا خوب انجام شد، اظهار کرد: مشکلات مردم در رابطه با میزان، به‌خوبی برطرف خواهد شد و درباره شرکت پدیده نیز کارهای سنگینی انجام شده است و نمایندگانی مانند بحرینی، نماینده مشهد اقدامات و پیشنهادات خوبی داشته‌اند که امیدواریم رئیس بانک مرکزی همت بیشتری برای عملیاتی‌کردن آنها انجام دهد. برای اطمینان سهام‌داران شرکت پدیده اعلام می‌کنم راه‌حل مورد توافق افراد مسئول عملیاتی به نظر رسیده و آنها به حقوق ازدست‌رفته خود خواهند رسید.  توکلی با اشاره به اینکه «ابوالفضل میرعلی»، مؤسس ثامن‌الحجج، فردی مسئله‌دار است گفت: این شخص ١١٩ فقره چک برگشتی رفع سوءاثر شده دارد و مشخص نیست چه کسانی از وی حمایت می‌کنند که هرچه می‌گذرد این فرد باز با کمال وقاحت تخلفات خود را ادامه می‌دهد.

سال ٩٣ که بنده عضو شورای پول و اعتبار بودم، پرونده مؤسسه ثامن‌الحجج مطرح شد و با توضیحات بانک مرکزی و پشتیبانی امثال بنده تعطیلی این مؤسسه تصویب شد؛ هرچند قبل از آن نیز این مؤسسه مجوزهای لازم را نداشت، اما از ١٠ تیر ٩٣ تاکنون بسته‌شدن این مؤسسه میان زمین و هوا باقی مانده است. البته بانک مرکزی اقدامات لازم و نامه‌نگاری‌های ضروری را انجام می‌دهد، اما اگر بنده جای رئیس بانک مرکزی بودم خودم شخصا به دنبال نامه‌هایم می‌رفتم تا جواب بگیرم. طبق اطلاعات جمع‌‌آوری شده و مستند اعلام می‌کنم مسائل مؤسسه ثامن‌الحجج حل‌شدنی است و سپرده‌گذاران آرامش خود را حفظ کنند و به صورت غیرمستقیم ابزار دست این فرد جفاکار نشوند.

توکلی با اشاره به اینکه برای حل مشکل ثامن‌الحجج به دنبال راه‌حل‌هایی مانند مشکل مؤسسه میزان هستیم، گفت: اگر مالک مؤسسه ثامن‌الحجج به همین صورت رها شود، مطمئنا به تخلفات خود ادامه خواهد داد؛ زیرا در همین چند ماهه اخیر نیز با وقاحت، شعبه‌های دیگری را افتتاح کرده‌اند. همان‌طور که درباره بابک زنجانی از مقامات مربوطه خواستیم تا وی را بازداشت کنند، معتقدم باید به‌سرعت درباره این فرد نیز این عمل انجام شود؛ زیرا اطمینان عقلایی وجود دارد که می‌توان حقوق سپرده‌‌گذاران این مؤسسه را ابقا کرد؛ هرچند بیم آن وجود دارد با اعمال نفوذ و پرداخت رشوه، برخی امکانات موجود را برای حل این موضوع از مسئولان مربوطه بگیرند. 

رئیس هیأت‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت با اشاره به سرمایه‌گذاری‌ها و ولخرجی‌های گسترده مؤسسه ثامن‌الحجج نیز اظهار کرد: از پیراهن بازیکنان مشهور تا بیلبوردهای شهرداری و چارچوب تلویزیون، تبلیغات و ولخرجی‌های این مؤسسه کاملا نمایان است. تجربه بنده می‌گوید اگر این شخص بازداشت نشود فرایند رسیدگی به مشکلات مؤسسه ثامن‌الحجج دچار مشکل خواهد شد.  توکلی با بیان اینکه شرکت پردیس‌بان یک مصیبت دیگر برای مردم است، اظهار کرد: زمانی که کاسپین با ٦٦ طبقه طراحی شده با کامپیوتر، برای مردم تبلیغ می‌شود آنها نیز برای خرید این ساختمان اقدام می‌کنند. متأسفانه برخی نمایندگان به دلیل اشتیاق سرمایه‌گذاری در حوزه‌های انتخابیه‌شان کلاه سرشان رفته است. مسلما برخی دستگاه‌های حکومتی نیز که در زمان مناسب عکس‌العمل‌های لازم را از خود نشان نداده‌اند، اکنون دخیل هستند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا