نظرسنجی رویترز از 50 اقتصاددان نشان داد:

کمترین رشد اقتصادی چین در 25 سال گذشته

کمترین رشد اقتصادی چین در 25 سال گذشته

نظرسنجی رویترز از 50 اقتصاددان نشان می دهد رشد اقتصادی چین در سه‌ماه پایانی سال 2015 به 6.9درصد رسیده که پایین‌ترین رقم در 25 سال گذشته است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس رویترز اعلام کرد انتظار می‌رود رشد اقتصادی چین در سه‌ماهه پایانی سال 2015 به پایین‌ترین رقم از زمان بحران مالی جهانی برسد. در این صورت فشارها بر سیاستگذاران چینی برای برداشتن گامهای بیشتری برای خروج از رشد پایین افزایش خواهد یافت و این می‌تواند بازارهای جهانی را آشفته سازد.

تشدید افت شاخص‌ها در بازارهای چین و کاهش ارزش یوان نگرانی از سلامت دومین اقتصاد بزرگ جهان را میان سرمایه گذاران افزایش داده است. هرچند تحلیلگران نشانه چندانی از کاهش ناگهانی فعالیت‌های اقتصادی در این کشور مشاهده نمی‌کنند.

بر اساس نظرسنجی رویترز از 50 اقتصاددان، رشد تولید ناخالص داخلی چین در سه‌ماهه پایانی سال احتمالاً نسبت به مدت مشابه سال قبل به 6.8 درصد کاهش یافته است. در حالی که این رقم 6.9 درصد در سه‌ماهه سوم 2015 بود. این ضعیف‌ترین نرخ رشد اقتصادی چین از سه‌ماهه نخست 2009 تاکنون خواهد بود، یعنی زمانی که نرخ رشد این کشور به 6.2 درصد رسید.

بالاترین پیش‌بینی در این نظرسنجی 7.1 درصد و پایین‌ترین پیش‌بینی 5.1 درصد بود، اما سرمایه گذاران نگران‌اند که سطح رشد فعلی بسیار ضعیف‌تر از  چیزی باشد که آمارهای رسمی نشان می‌دهد.

کو هانگبین، و جولیا وانگ تحلیلگران اچ‌اس‌بی‌سی در یادداشتی نوشتند: «ضعف تقاضای داخلی و خارجی موجب تشدید فشارهای ناشی از کاهش تورم بر اقتصاد چین شده است».

«در سال 2016، تقاضای ضعیف داخلی و خارجی همچنان بر رشد اقتصادی تأثیر منفی خواهد گذاشت».

بر اساس یک برگه کاری بانک مرکزی چین، انتظار می‌رود رشد اقتصادی این کشور در کل سال 2015 به 6.9 درصد رسیده باشد که پایین‌ترین رقم در 25 سال گذشته است.

هدف‌گذاری چین برای سال 2015 دستیابی به رشد حدوداً 7درصدی بوده و دولت این کشور ادعاها در مورد بزرگنمایی آمار رشد برای تحقق پیش‌بینی‌های رسمی را رد می‌کند.

انتهای پیام

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا