قائم‌مقام سازمان ملی زمین و مسکن عنوان کرد

ایجاد شبکه فاضلاب و معابر استاندارد در بافت‌های نابسامان

ایجاد شبکه فاضلاب و معابر استاندارد در بافت‌های نابسامان

عضو هیات مدیره سازمان ملی زمین و مسکن با بیان این‌که تا یکی دو ماه آینده در تمام کشور فاز مطالعاتی ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی تکمیل می‌شود گفت: ساکنان بافت‌های نابسمان مشمول خدمات‌رسانی شهری مانند خطوط فاضلاب، شبکه آبرسانی مدرن، معابر استاندارد، خدمات آموزشی و مدرسه‌سازی می‌شوند.

به گزارش ایسنا، محمدنادر محمدزاده اظهار کرد: تا یکی دو ماه آینده در تمام کشور فاز مطالعاتی آغاز و تکمیل می‌شود و در ۳۰ تا ۴۰ بافت شناسایی شده در ۱۰ تا ۱۵ شهر نیز می‌توانیم «معرفی ساکنان به شهرداری‌ها برای دریافت پایان کار»، «معرفی به ادارات ثبت برای دریافت سند» و سپس «معرفی به بانک برای دریافت تسهیلات نوسازی» را آغاز و عملیاتی کنیم. شهرداری‌ها هم در ارائه تخفیف لازم برای ارائه پایان کار با شرکت عمران و بهسازی شهری ایران کاملا هماهنگ بوده و توافقات لازم به امضا رسیده است.

وی با بیان اینکه قرار نیست در بافت‌های مشمول اجرای طرح ساماندهی شهری، صرفا یک سری مسکن‌سازی‌های جدید صورت گیرد، خاطرنشان کرد: انجام فرآیندهای خدمات‌رسانی شهری مانند احداث خطوط فاضلاب، شبکه آبرسانی مدرن، شبکه معابر استاندارد، خدمات آموزشی و مدرسه‌سازی، مراکز آتش‌نشانی و دیگر خدمات لازم شهری هم از اولویت‌های اصلی ما در بازسازی و بهسازی بافت‌های ناکارآمد شهری است. ضمن اینکه قرار است در جریان مطالعات و شناسایی بافت‌ها، هم در حوزه زیرساخت‌ها و هم در بخش خدمات روبنایی این نکته نیز رعایت شود که نباید دوباره به محدوده شهر افزوده یا خیابان‌ها و کوچه‌های جدید تملک شود.

عضو هیات مدیره سازمان ملی زمین و مسکن تاکید کرد: قرار است یک کارگزار مشترک با تقبل هزینه‌های آن کارگزار از سوی دو دستگاه «سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران» اقدامات مورد نظر را انجام دهند. این کارگزار از مراحل اولیه شامل شناسایی، مطالعه و طرح دادن تا مراحل اجرایی مانند ایجاد دفاتر تسهیل‌گری، مذاکره با شهروندان و سرمایه‌گذاران، اخذ سند و همکاری با شهرداری‌ها را عملیاتی خواهد کرد.

محمدزاده با اشاره به اخذ مصوبات مربوط به همکاری دو دستگاه تابعه وزارت راه و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران) از مجامع عمومی این دو نهاد و در چارچوب قوانین جاری کشور گفت: نخستین عملیات برای اجرایی شدن این تفاهم، شناسایی دقیق «تعداد افراد مشمول»، «تعداد پلاک‌های ثبتی موجود در بافت‌های نابه‌سامان که در اراضی ملی ساخت و ساز کرده‌اند»، «قابلیت‌ها»، «طرح‌ها» و ... خواهد بود. گام دوم این است که بینیم آیا این مناطق دارای مطالعات شهری هستند یا نه که البته شرکت عمران و بهسازی درباره بسیاری از این مناطق مطالعات شهری را به پایان رسانده است.

وی با بیان اینکه گام سوم، استقرار دفاتر تسهیل‌گری در محدوده‌ها و محله‌های هدف احیا و بازسازی شهری است، تاکید کرد: کار نیروهای دفاتر تسهیل‌گری، آموزش دادن به مردم و آشنا کردن آنها به وضع فعلی و آتی محله در اثر بهسازی بافت است. تسهیل‌گران می‌توانند در خصوص رایزنی با سرمایه‌گذاران برای جلب مشارکت‌های آنها در بهسازی منطقه هم فعال باشند و به آنها درباره آینده اقتصادی منطقه در صورت بهسازی و بازسازی آن بافت، توضیحاتی ارائه دهند.

به گفته او همزمان با این اقدامات تسهیل‌گران باید بتوانند با مدیریت شهری و شهرداری‌های منطقه‌ای و ناحیه‌ای برای بازدید از فعالیت‌های اجتماعی بافت، لزوم ایجاد تغییرات کالبدی و ساماندهی محله، تسریع در اجرای اقدامات اصلاحی بافت که از وظایف شهرداری هاست مانند شبکه معابر و نیز تسریع در صدور پروانه‌های ساختمانی مذاکرات خود را به پیش ببرند.

قائم مقام سازمان ملی زمین و مسکن افزود: بر اساس قانون، رسیدگی به وضعیت بافت‌های نابه‌سامان شهری تحت هر عنوانی، از وظایف شرکت عمران و بهسازی شهری ایران است و از سویی دیگر عمده ساکنان این بافت‌ها در اراضی متعلق به دولت سکنی گزیده‌اند که متولی رسیدگی به این اراضی، سازمان ملی زمین و مسکن است. البته نباید متصرفان این اراضی را زمین‌خوار و کوه‌خوار دانست؛ ممکن است در برخی از مواردی که اراضی دولتی به محلی برای ساخت و ساز در سکونتگاه‌های غیر رسمی تبدیل شده، تعدادی از زمین‌خواران این روند را آغار کرده باشند و اقدام آنها مجوزی برای هجوم دیگران شده باشد؛ اما عموما اینها از روی ناچاری مجبور به ساخت و ساز در اراضی ملی شده‌اند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا