بازارهای آسیایی قرمزپوش ماندند

بازارهای آسیایی قرمزپوش ماندند

بازارهای سهام آسیا با استمرار نگرانی سرمایه گذاران نسبت به نوسان بازارهای مالی چین، همچنان در پایین‌ترین سطح چهار سال گذشته باقی ماندند.

به گزارش ایسنا، شاخص ام اس سی آی بازارهای سهام آسیا اقیانوسیه بجز ژاپن، از صعود در اوایل روز جاری عقب نشینی کرد و 0.2 درصد از ارزش خود را وگذار کرد. این شاخص پس از افت 12 درصدی در سال گذشته، از آغاز سال 2016 بیش از هشت درصد ریزش داشته است.

شاخص نیک‌کی 225 ژاپن پس از تعطیلی بازار در روز دوشنبه، تحت تاثیر سقوط روز قبل سایر بازارهای آسیایی 2.7 درصد افت کرد و در 17322.56 واحد قرار گرفت که پایین‌ترین سطح یک سال گذشته بود. کسپی کره جنوبی با اندکی کاهش در 1891.98 واحد ایستاد در حالیکه شاخص اس اند پی/ای اس ایکس 200 استرالیا با معکوس کردن صعود اولیه، 0.2 درصد کاهش یافت و به 4920.60 واحد رسید.

پکن برای آرام کردن سرمایه گذاران بدبین، نرخ مبادله بالاتری برای یوان در برابر دلار آمریکا تعیین کرد. یوان که سال گذشته 4.7 درصد در برابر دلار سقوط کرد، از شروع سال 2016 بیش از یک درصد در برابر ارز آمریکا کاهش داشته و تسریع روند نزولی آن تردیدها را نسبت به نیات سیاستگذاران چینی در قبال نرخ مبادله برانگیخته است.

بازار سهام چین که هفته گذشته 10 درصد و روز دوشنبه پنج درصد سقوط کرد، همچنان پرالتهاب مانده و از صعود به سقوط در نوسان است. شاخص شانگهای کامپوزیت 0.2 درصد و شاخص سی اس آی 300 هم 0.7 درصد بالاتر بسته شد.

در وال استریت که هفته گذشته در پی اقدام سرمایه گذاران وحشت زده در فروش گسترده، بدترین هفته خود در چهار سال گذشته را پشت سرگذاشت، شاخص استاندارد اند پورز500 روز دوشنبه موفق شد پس از سه روز متوالی کاهش، ثبات پیدا کند و با 0.1 درصد صعود، در 1923.67 واحد قرار گرفت و در مقابل شاخص نزدک کامپوزیت 0.1 درصد افت کرد و به 4637.99 واحد رسید. شاخص داوجونز اینداستریال اوریج هم 0.3 درصد صعود کرد و در 16398.57 واحد قرار گرفت.

بر اساس گزارش رویترز، در حالیکه هنوز زخمهای سرمایه گذاران از سقوط قیمت جهانی کالا و ریزش چشمگیر بازارهای چین در سال گذشته بهبود نیافته است، سال 2016 رنج بیشتری در قالب عمیق شدن کندی اقتصاد جهانی و نوسان بازارهای چین به همراه آورده است. نگرانیها نسبت به توانایی چین برای کنترل نوسان بازارهای مالی به همراه واهمه از کندی رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان سرمایه گذاران را پس از ضرر چشمگیر هفته گذشته، همچنان مضطرب نگه داشته است.

نوسان بازارهای سهام جهان در نخستین هفته سال 2016، بیش از دو تریلیون دلار از ارزش این بازارها کاست و موجب شد معامله گران خود را برای نوسانات بزرگتری درهفته‌های آتی آماده کنند.

قیمت کالاها همچنان تحت فشار قرار گرفته و قیمت نفت به دلیل نگرانی نسبت به عرضه مازاد بر تقاضا به کمترین سطح در 12 سال گذشته رسیده است.

نفت خام آمریکا در معاملات روز جاری به 30.64 دلار در هر بشکه رسید و از ابتدای سال تاکنون بیش از 17 درصد کاهش داشته است.

در بازارهای ارزی، دلار در برابر سایر ارزهای رقیب صعود کرد. یورو با 0.6 درصد کاهش، 1.0805 دلار معامله شد. ارزش ین که به دلیل تقاضا برای سرمایه گذاری مطمئن تقویت شده بود، از رکورد بالای اخیرش عقب نشینی کرد و 117.47 ین در برابر هر دلار معامله شد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا