در گفت وگو با ایرنا تاکید شد

صادرات نیازمند مشوق های نقدی/دولت راهکار را پیدا کرده است

صادرات نیازمند مشوق های نقدی/دولت راهکار را پیدا کرده است

رئیس کنفدراسیون صادرت با بیان اینکه در بسیاری از بخش های صادراتی نیازمند حمایت و مشوق های نقدی هستیم، افزود: باید این موضوع کارشناسی شود تا بخش های نیازمند حمایت، به صورت هدفمند مورد حمایت قرار گیرند.

وزیر جهاد کشاورزی چندی پیش اعلام کرد که دولت در لایحه بودجه سال آینده، مبلغ 10 هزار میلیارد ریال برای مشوق های صادراتی در نظر گرفته است.
محمد لاهوتی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره اهمیت اختصاص چنین مشوق هایی برای افزایش صادرات و ایجاد انگیزه در میان صادرکنندگان افزود: امسال دو بخش در خصوص مشوق های صاراتی مطرح بود؛ یکی مبلغ 2000 میلیارد ریال که گویا در اختیار سازمان توسعه تجارت قرار داده اند و در بودجه نیست؛ دوم اینکه مشکل اصلی صادرکنندگان، قیمت تمام شده محصول است.
وی تاکید کرد: بالا بودن قیمت تمام شده، میزان صادرات را تحت تاثیر قرار داده و سبب شده است که هرچه به سمت ارزش افزوده بالاتر حرکت کنیم، فاصله رقابتی با رقبای کشورهای دیگر نیز بیشتر شود.
لاهوتی ادامه داد: سازمان توسعه و تجارت می تواند با حمایت و مشوق های نقدی هدفمند، مشکل اصلی صادرکنندگان در قیمت تمام شده محصولات را برطرف کند.
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به لزوم رشد صادرات در همه ارکان اقتصادی گفت: از میزان رقم تعیین شده برای مشوق های صادراتی در بودج سال آینده اطلاعی ندارم اما معتقدم تشویق صادرات در بسیاری از بخش ها می تواند نتیجه بخش باشد.
وی، بخش خدمات فنی مهندسی را از جمله بخش های مورد توجه دانست و افزود: صادرات خدمات فنی مهندسی زمانی رقم قابل توجهی در سهم صادراتی داشت که از مشوق های صادراتی برخوردار بود اما به محض برداشته شدن مشوق ها این رقم ها نیز کاهش پیدا کرد.
لاهوتی یادآورشد: گاهی کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند، در رقابت با سایر کشورها برای برنده شدن مناقصه ها، با اختلاف یک تا دو درصد مناقصه ها را از دست می دهند در حالی که اگر رقم مشوق های صادراتی مانند گذشته بود، پرداخت پنج تا 10 درصد مشوق به بخش خدمات فنی مهندسی رقم قابل توجهی بود و اینها می توانستند در رقابت پیروز شوند و میزان صادرات را افزایش دهند.
وی افزود: در مقابل نیز باید انتظار داشته باشیم که نیروی کار را برای پیشبرد اهداف از داخل استفاده کنند و احیانا اگر تجهیزاتی نیاز دارند، از تجهیزات داخلی استفاده کنند که همه این موارد به رونق صنعت و نیز افزایش صادرات کمک خواهد کرد.
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران ادامه داد: البته این به معنا نیست که فقط باید از خدمات فنی مهندسی حمایت شود بلکه در بسیاری از بخش های صادراتی نیازمند حمایت و مشوق های نقدی هستیم و باید در همه ارکان شاهد رشد صادرات باشیم و نگاهمان بخشی نباشد.
لاهوتی افزود: از آنجا که خروج از رکود و اجرا شدن اقتصاد مقاومتی در گروی صادرات است به نظر می رسد درباره مقوله صادرات دولتمردان باید با جدیت و اهمیت بیشتر نقاط ضعف را بررسی و دلایل کاهش را آسیب شناسی کنند و به سمت جلوگیری از کاهش بیشتر و حرکت به سمت افزایش گام بردارند.
عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات گفت: این روزها از مسئولان می شنویم که تراز تجاری ما مثبت شده است اما با توجه به اینکه حدود 80 تا 85 درصد سبد کالاهای واردات رسمی کشور را مواد اولیه واسطه ای تولید و سرمایه ای تشکیل می دهد، بیانگر کاهش تولید است.
رئیس کنفدراسیون صادرت ادامه داد: در اصل با کوچک شدن سهم تجارت خارجی، تراز تجاری ما مثبت شده در صورتی که موقعی می توانیم از مثبت شدن تراز تجاری ابراز شادمانی کنیم که حجم تجارت ما بزرگ شده باشد، واردات ما افزایش یابد و صادرات از وارات پیشی گرفته باشد؛ آن موقع می توان گفت این رشد مثبت دستاوردی است که با سیاست های درست به دست آمده است.
«محمود حجتی» وزیر جهاد کشاورزی چندی پیش گفت که با همکاری سازمان توسعه و تجارت و شورای عالی صادرات، 10 هزار میلیارد ریال در لایحه بودجه 95 برای مشوق ها و پشتیبانی محصولات صادراتی در نظر گرفته شد.
حجتی در نشست بررسی تجارت ایران با روسیه با تاکید بر اینکه دولت در بستن لایحه بودجه سال آینده به پشتیبانی صادرات توجه دارد، افزود: این مبلغ می توانست مشکل چند وزارتخانه را حل کند اما دولت به توانمندسازی بخش صادرات اصرار دارد و ما هم امیدواریم این تسهیلات در افزایش توسعه صادرات تاثیر بسزایی داشته باشد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا