پس لرزه هاي چين در بازار فولاد

پس لرزه هاي چين در بازار فولاد

گروه صنایع معدنی >فولاد - سالي که نکوست از بهارش پيداست. اين ضرب المثل حالاقرابت بسياري با سال جديد ميلادي دارد. هنوز يک هفته از آغاز سال 2016 نگذشته، اتفاقاتي در چين رخ داده است که پيش بيني هاي نه چندان مثبت از سال جديد را با سرعتي زياد محقق کرد. توقف 24 ساعته فعاليت بورس اوراق بهادار چين بعد از پشت سرگذاشتن دو سقوط 7/ 0 درصدي، اتفاقي بود که افت ارزش يوآن را در مقابل دلار به همراه داشت. اما و اگرهاي زيادي در رابطه با چرايي توقف فعاليت بورس چين و چگونگي افت ارزش يوآن در مقابل دلار از سوي کارشناسان وجود دارد، اما ماجرا هرچه که بوده به قدري تاثيرگذار است که مي تواند اقتصادي بسته مانند اقتصاد ايران را نيز تحت تاثير قرار دهد.

به گزارش ماین نیوز، به عقيده کارشناسان کاهش ارزش يوآن در بخش فولاد مي تواند خود را به شکل افزايش واردات محصولات فولادي ساخت چين به کشور نشان دهد. اين پيش بيني در شرايطي وجود دارد که فولادسازان با وجود رکود عميق بازار، با کاهش توليد و مشکلات زيادي دست به گريبان هستند. اما برخي کارشناسان در حالي افزايش واردات را يکي از تبعات فوري کاهش ارزش يوآن مي دانند که در مقابل نايب رئيس اتاق بازرگاني مشترک ايران و چين با اشاره به افت ارزش يوآن در سبد ارزي دنيا، به خبرگزاري مهر گفت: اگر رکود نبود، کاهش ارزش يوآن منجر به افزايش واردات بيشتر کالاي چيني به ايران مي شد.

مجيدرضا حريري اگرچه عقيده دارد رکود موجود در کشور باعث مي شود که تقاضاي واردات محصولات چيني به شکل واقعي به کشور منتقل نشود، اما به نظر مي رسد فعالان صنعت فولاد از افت ارزش يوآن در مقابل دلار و قدرت بيشتر اين کشور براي صادرات نگراني هايي دارند.

همان طور که اشاره شد افزايش واردات فولادهاي چيني به کشور يکي از نگراني هاي اساسي فعالان صنعت فولاد است. به عقيده فعالان حوزه فولاد با افزايش صادرات فولاد چين، تمام تلاش هايي که براي افزايش تعرفه واردات فولاد انجام شده است بي نتيجه خواهد ماند. نگراني از افزايش صادرات فولاد چين به کشور در حالي در ميان فعالان صنعت فولاد وجود دارد که به نظر مي رسد گلايه فولادسازان ايراني از واردات محصولات فولادي چيني به کشور و همچنين تلاش براي کنترل واردات از مهم ترين دغدغه هاي آنها بوده است.

اما آيا آن طور که فولادسازان تاکيد دارند؛ بزرگ ترين مشکل فولادسازان دامپينگ چين و تلاش اين کشور براي صادرات فولاد است؟ اين سوال در شرايطي وجود دارد که ناگفته پيداست چين به عنوان بزرگ ترين توليدکننده فولاد دنيا، قطعا در تغيير جهت بازارهاي فولادي اثرگذار است، اما با اين وجود آيا مي توان تمام مشکلات فعلي صنعت فولاد را به چين و تحولات و تصميم هاي آن معطوف کرد؟

معاون بازاريابي و فروش ذوب آهن اصفهان در رابطه با سوال طرح شده مي گويد: صنعت فولاد ايران حالابا مشکلات زيادي همراه است اما نمي توان همه چيز را از چشم چين ديد زيرا عوامل مختلفي در افزايش مشکلات فولادسازان چيني وجود دارد که يکي از آنها واردات فولادهاي چيني به کشور در شرايط رکود است. نعمت الله محسني پايين بودن بهره وري در توليد، عقب ماندن اين صنعت از تکنولوژي هاي پيشرفته توليد و همچنين ناقص بودن چرخه توليد در صنعت فولاد را از جمله مشکلاتي مي داند که در کنار بحث واردات از چين براي فولادسازان وجود دارد. محسني در ادامه مي گويد: در چين نيز قيمت نيروي انساني کمتر از ايران نيست اما به هرحال آنها توانسته اند با افزايش بهره وري هزينه هاي توليد خود را کاهش و حجم توليد را افزايش دهند. از نگاه اين مدير حوزه فولاد چين با وجود تاثيري که در دنياي فولاد دارد، تنها منشا مشکلات فولادسازان ايراني نيست و نمي توان کاستي هايي که حالادر صنعت فولاد ايران وجود دارد را از چشم اين غول فولادي ديد. او مي گويد: به هرحال رقبا در تمام بازارها و در تمام زمينه هاي توليد وجود دارند و عامل مهمي براي پيشرفت هستند.

تشديد تهديد چين

اما يک کارشناس صنعت فولاد در رابطه با اتفاقات اخير در چين که به کاهش ارزش پول ملي اين کشور در مقابل دلار منجر شد، مي گويد: اينکه اتفاقات اخير چين خودخواسته بوده يا ناخواسته مشخص نيست اما به هرحال آنها براي افزايش ارزش پول خود تحت فشار بودند درحالي که طي اتفاقي مانند توقف فعاليت بورس اين کشور، يک شبه شاهد کاهش ارزش پول اين کشور بوديم. رضا زائرحيدري در ادامه مي گويد: در مجموع اين اتفاق به نفع صادرات چين است و باعث مي شود تلاش هايي که در ايران براي افزايش تعرفه واردات در آستانه نتيجه دادن بود، پيش از اجرا خنثي شود. اشاره زائرحيدري به احتمال افزايش 15 درصدي تعرفه واردات در آينده اي نه چندان دور بود که از نگاه او در پي کاهش ارزش يوآن، چنانچه شاهد اين ميزان افزايش تعرفه نيز باشيم؛ تاثيري بر کنترل واردات فولاد نخواهد داشت.

از نظر اين کارشناس صنعت فولاد بهتر است حالاتنها محصولاتي به کشور وارد شوند که به آنها نياز است. زائرحيدري مي گويد: برخي محصولات فولادي در کشور توليد نمي شوند و توجيه کافي براي واردات آنها وجود دارد اما متاسفانه ما شاهد ورود انواع فولادهاي ساختماني به کشور هستيم آن هم در شرايطي که تمام اين محصولات به اندازه کافي در کشور به توليد مي رسند.

واردات فولادهاي چيني در حالي در شرايط رکود به بازارهاي داخلي ادامه دارد که از نگاه کارشناسان، واردات فولاد تبديل به مسيري براي تامين مالي برخي افراد شده است که حتي در صنعت فولاد تخصصي ندارند. از ديگر سو برخي شنيده ها حاکي از اقداماتي غيرقانوني براي واردات فولادهاي معمولي به کشور با نام فولادهاي آلياژي است. اين اتفاق در شرايطي رخ مي دهد که تعرفه فولادهاي آلياژي از ساير محصولات فولادي کمتر است.

از نگاه زائرحيدري جذب سرمايه هاي خارجي به چين براي توليد فولاد يکي ديگر از نتايج کاهش ارزش يوآن به شمار مي رود. او در توضيح بيشتر مي گويد: حالاهمه چيز در چين ارزان تر است، بنابراين سرمايه گذاران بيشتري براي ورود به چين تحريک خواهند شد که مي تواند چين را در زمينه توليد فولاد با قدرت بيشتري همراه کند.

با تمام اين تفاسير پيش بيني کارشناسان اين است که افت ارزش يوآن که طي هفته گذشته شاهد آن بوديم در نهايت کاهش قيمت هاي جهاني را به همراه خواهد داشت. اين پيش بيني در شرايطي وجود دارد که شاخص قيمت فولاد در بازارهاي جهاني در روزهاي آغازين سال 2016 مثبت بود، با اين وجود زائرحيدري عقيده دارد بعد از کاهش ارزش يوآن؛ تا پايان هفته جاري مي توان شاهد ريزش شاخص قيمت فولاد در بازارهاي جهاني بود.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا