گزارش اقتصاد آنلاین از سومین بودجه دولت روحانی

بودجه چند دوازدهم و تمدیدیکساله برنامه پنجم

بودجه چند دوازدهم و تمدیدیکساله برنامه پنجم

دولت یازدهم در حالی در ارائه لایحه بودجه سل 95 و لایحه برنامه ششم تاخیر کرده که این تاخیر ببش از یک ماهه موجب شده، بحث تصویب بودجه چند دوازدهم و تمدید برنامه پنجم به میان بیاید، اگر اینطور شود دولت حسن روحانی چهارمین بودجه چند دوازدهم را در تاریخ پس از انقلاب تجربه خواهد کرد.

حجت الاسلام و المسلیمن غلامرضا مصباحی مقدم در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره ارائه لایحه بودجه سال 1395 کل کشور به مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توجه به تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه، بر اساس احکام و قوانین، دولت باید لایحه چند دوازدهم به مجلس ارائه کند تا برای اوایل سال 95 فاقد قانون بودجه نباشیم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه احتمالا تصویب بودجه 95 در سال جاری به نتیجه نرسد، گفت: تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه توجیهی ندارد و خوب است که سخنگوی دولت دلیل این تاخیر را اعلام کند.
 بر اساس این گزارش در سال‌های پس از انقلاب تاکنون 3بار سال جدید را بدون قانون بودجه آغاز کرده است. یکی در سال‌های اول انقلاب بود که به‌خاطر مشکلات اداری ناشی از وقوع انقلاب امکان تدوین و تصویب بموقع بودجه فراهم نشد و دیگری هم در 2سال پایانی دولت دهم بود که لایحه بودجه به قدری دیر به مجلس ارائه شد که امکان تصویب آن در موعد مقرر فراهم نشد.
طبق ماده186 آیین‌نامه داخلی مجلس، دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا پانزدهم آذرماه هر سال به مجلس تسلیم کند. در ماده188 این قانون نیز آمده است: چنانچه لایحه بودجه سالانه کشور تا تاریخ تعیین شده در این آیین‌نامه به مجلس تسلیم نشود دولت موظف است لایحه چنددوازدهم بودجه را نیز به مجلس تسلیم کند. نگاهی به این دو ماده نشان می‌دهد که دولت موظف است لایحه بودجه چند دوازدهم را به مجلس تقدیم کند. لایحه بودجه چند دوازدهم یک بودجه اضطراری را در اختیار دولت برای مدت چند‌ماه که طول ماه‌های آن‌را مجلس تعیین می‌کند و معمولا سه ماهه است، قرار می‌دهد تا صرف هزینه‌های جاری و پرداخت حقوق کارکنان دولت شود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاخیر در ارائه لایحه برنامه ششم نیز باعث تمدید برنامه پنجم به مدت یک سال خواهد شد، تصریح کرد: با توجه به اینکه لایجه برنامه ششم هنوز به مجلس ارائه نشده، قانون بودجه سال 95 بر اساس قانون برنامه پنجم تصویب خواهد شد.
به گفته او اخبار غیر رسمی حاکی از ارائه لایحه بودجه در سه شنبه هفته آینده است.
مصباحی مقدم پیش تر به اقتصاد آنلاین گفته بود که با تمدید برنامه پنجم موافق نیستم و امیدوارم مجلس بتواند قانون برنامه ششم را بررسی کند تا از ابتدای سال ٩٥ شاهد اجرای برنامه ششم باشیم.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا