تحلیل رضا پدیدار، از دوران اقتصادی بعد از اجرای برجام

شناخت ظرفیت های فنی، تولیدی و تجاری مهمترین اولویت دولت باشد

شناخت ظرفیت های فنی، تولیدی و تجاری مهمترین اولویت دولت باشد

رضا پدیدار، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران بر این باور است که مهمترین اولویتی که دولت برای این دوران باید در نظر داشته باشد شناخت ظرفیت ها، توانمندی های فنی، تولیدی و تجاری است

به گزارش صدای اقتصاد بالاخره بعد از 13 سال ، روز جمعه قرار است باز هم درهای جهانی به روی ایران باز شود و تحریم های بین المللی به طور کلی لغو شود. تحریم های که اقتصاد ایران را دستخوش بحران های بزرگی کرد که دستاوردی جر رکود فراگیر در بخش های مختلف اقتصادی نداشت. اما این روزها با اجرای برجام سوالی که بسیار مطرح می شود این است که برای دوران پساتحریم، دولت باید چه سیاست های پیش بگیرد که بتواند اقتصاد کشور را از رکود و برجام فعلی نجات دهد. به گفته برخی از تحلیلگران اقتصادی برنامه ریزی برای این دوران سیاست های اتخاذ شده از سوی دولت باید اولویت بندی شود. رضا پدیدار، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران بر این باور است که مهمترین اولویتی که دولت برای این دوران باید در نظر داشته باشد شناخت ظرفیت ها، توانمندی های فنی، تولیدی و تجاری است. در ادامه گپ صدای اقتصاد با پدیدار درمورد اولیوت بندی سیاست های دولت در دوران پساتحریم را می خوانید.

آخر هفته قرار است برجام اجرایی شود. به نظر شما برای این دوران تازه دولت باید چه اقداماتی را در اولویت خود قرار دهد که اقتصاد ایران توسعه یابد؟

ببینید بعد از برداشته شدن کامل تحریم ها و اجرای برجام به دلیل اینکه اقتصاد ایران وارد مرحله تازه ای می شود به طور قطع باید برای توسعه آن اولویت بندی در نظر گرفته شود.  از نظر من مهمترین موضوعی که برای کشور حائز اهمیت است، شناخت ظرفیت ها و توانمندی فنی، تولیدی و تجاری کشور است. این در حالی است که در این خصوص صحبت ها و نظرات مختلف از جانب گروه های خاص مطرح می شود که متاسفانه تاکنون هیچ پشتوانه ای برای اجرایی شدن آن وجود نداشته است.

از سوی دیگر معتقدم که در این بین نقش نهادها و تشکل های همچون اتاق های بازرگانی می تواند در روند توسعه کشور تاثیرگذار باشد. این تشکل ها بهترین پایگاه برای بسط این موضوعات هستند و می توانند پل ارتباطی مناسبی برای انتقال در زمینه های ارتباطی، فنی و اقتصادی به شمار آیند.

به همین دلیل بعد از برجام از ظرفیت های تشکل ها باسد استفاده شود و به داداه ها و اطلاعات آنان استفاده کنیم. چرا که به لحاظ توانایی و مهارت در سطح خوبی به سر می برند. همکاری بیشتر با بخش خصوصی می تواند زمان را برای رسیدن به اهداف کمتر کند.

مدیریت توسعه یکی از مواردی است که در مصاحبه های خود به آن اشاره کرده اید. در دوران پساتحریم مدیریت توسعه چه کمکی می تواند به روند رو به رشد اقتصاد کشور کند؟

یکی از  مهمترین مواردی که توسعه بسیاری از کشورها را به همراه داشته ، موضوع مدیریت توسعه است. کشور ما نیز باید با مدیریت توسعه بیش از گذشته آشنا شود و با الفبای جدید مدیریت توسعه همخوانی داشته باشد. البته باید عنوان کنم که ما در بحث مدیریت توسعه بسیار ضعیف عمل کرده ایم. این مدیریت باعث می شود که دانش فنی و تکنولوژیک را وارد کشور کنیم و موقعیت های را که برایمان صرفه اقتصادی ندارد هر چه زودتر از صورت حساب اقدامات مان پاک کنیم.  یادگیری درست مدیریت توسعه می تواند ما را همگام با جریان توسعه سایر کشورها در دنیا کند تا روز به روز فاصله خود را با آنان کمتر کنیم. 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا