ابوذر ندیمی در گفتگو با سنا:

مسیر خروج از رکود از بازار سرمایه می گذرد

مسیر خروج از رکود از بازار سرمایه می گذرد

سیستم تامین مالی اقتصاد ایران سال ها متکی به نظام بانکی بوده و لازم است این سیاست از بانک محوری به سمت بازار محوری و منابعی که آثار تورمی ندارند، تغییر جهت دهد؛ چرا که در شرایط فعلی، مسیر خروج از رکود نیز از بازار سرمایه می گذرد.

 

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ، رویکرد و الگوی کلی تامین مالی دولت را در برنامه ششم توسعه و بودجه 95 مثبت ارزیابی کرد و گفت: واقعیت این است که اگر تمرکز دولت بر پایان رکود است، راهی جز حمایت از تولید و  تامین مالی از طریق بازار سرمایه ندارد .

ابوذر ندیمی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه( سنا)، با بیان اینکه در حال حاضر مشکلات عمده تولید به تامین مالی برمی گردد، افزود: سیستم تامین مالی اقتصاد ایران سال ها متکی به نظام بانکی بوده و لازم است این سیاست از بانک محوری به سمت بازار محوری  و منابعی که  آثار  تورمی ندارند، تغییر جهت دهد؛ چرا که در شرایط فعلی، مسیر خروج از رکود نیز  از بازار سرمایه می گذرد.   

وی منابع در دسترس و قابل حصول  در وضع فعلی را در سه بخش  کلی تعریف کرد و  گفت: هم اکنون میزان نقدینگی سرگردان به چندصد هزار میلیارد تومان می رسد  که اگر به درستی مدیریت شود، بازار هایی چون بازار سرمایه گزینه های جذابی برای صاحبان این نقدینگی خواهد بود .

این نماینده مجلس، بخش دوم سرمایه ها و پتانسیل های فعلی را منابع حاصل از آزادسازی پس از لغو تحریم ها ذکر کرد و گفت: این منابع در اختیار دولت است که می تواند آن را در حوزه های کارفرمایی واسپاری کند.

ندیمی همچنین منابع مالی ایرانیان خارج از کشور را از جمله ظرفیت ها و فرصت هایی دانست که در صورت هدایت صحیح خواهد توانست بخش بزرگی از مشکلات تولید را به ویژه در حوزه های کارآفرینی و ایده های نو  برطرف کند .

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد:ما هم اکنون 450 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام داریم که خود دولت هم مایل است بخشی از این طرح ها سریع تر عملیاتی شود؛ بنابراین  در این فضا، بورس در اولین اقدام خود باید به دنبال ایده محوری برود ؛ بنا هم بر این باشد که پروژه از صفر تا 100 در خود بورس تعریف شود.  

وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم تاکید بر این است که  جذابیت هایی همچون سود و امنیت را تقویت کنیم، گفت: البته در بخش سهام هم بورس نباید خود را محدود به عرضه سهام دولت کند، چون این سهام پایان پذیر است . هم به دلیل اینکه دولت، دیگر  در آینده  فعالیت بنگاه داری انجام نمی دهد و هم به خاطر اینکه بخش عمده این سهام  عرضه شده اند.

ندیمی افزود: در این صورت، بازار متحول می شود و مردم بخش عمده ای از سرمایه های خود را می توانند در بورس تعریف کنند و درآمدهای خوبی هم به دست آورند .

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در بخش دیگری از گفتگو با سنا به بودجه عمرانی سال 95 کشور اشاره کرد و گفت: از آنجا که یکی از راه‌های رونق اقتصادی و خروج از رکود، فعالیت عمرانی است دولت در سیاست‌های راهبردی خود نیز بنا را بر افزایش و تقویت بودجه عمرانی گذاشته  است .

به گفته ندیمی ، بر این اساس دولت افزایش یک و نیم برابری را در این بخش  دیده است اما باید منتظر ماند که آیا می شود جانمایی رقمی هم  کرد یا خیر.  

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: این افزایش فعلا روی کاغذ انجام شده است و امیدواریم در تراز هم انجام شود . با این حال، جمع بندی نهایی  بعد از برگزاری جلسات تلفیق اعلام خواهد شد.

 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا