یک کارشناس اقتصادی:

مسکن آخرین بخش متاثر از برجام خواهد بود/ زمان خروج از رکود

مسکن آخرین بخش متاثر از برجام خواهد بود/ زمان خروج از رکود

یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه برجام تاثیر زودهنگام بر بخش مسکن ندارد و این بخش آخرین بخشی خواهد بود که مشمول برون رفت از رکود خواهد شد، گفت: مسکن زمانی از رکود خارج می‌شود که درآمدهای ملی افزایش و مردم قدرت خرید پیدا کنند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمود جام‌ساز در خصوص تاثیر پساتحریم بر بخش مسکن در گفت و گو با فارس گفت: مسئله برجام در یک حالت انتظار درآمده است که این انتظار از جانب دولتی‌ها خوشبینانه و از جانب بخش خصوصی چندان خوشبینانه نیست.

وی افزود: مسئله برجام البته اگر با موفقیت کامل انجام شود آثار آن در آینده زود هنگام نخواهد بود یعنی اینکه دارایی‌های مسدود شده ایران حتما به تدریج آزاد خواهد شد و تحریم‌ها به تدریج برداشته خواهد شد و این مسئله باعث نمی‌شود یک دفعه درب‌های عدم تحریم به روی ایران باز شود و تمام دارایی‌های مسدود شده ایران نیز آزاد شود.

*برجام نمی‌تواند تاثیر چندانی در بیرون آمدن دولت از تنگنای مالی داشته باشد

جام ساز اضافه کرد:اگر چه داریی‌های مسدود شده ایران آن طور که قبلا گفته شده بود به میزان 150 میلیارد دلار نیست و در حدود حداکثر 30 میلیارد دلار است که آن هم 6 میلیارد دلار آن مربوط به دولت و مابقی مربوط به بانک مرکزی است بنابراین این دارایی‌ها نمی‌تواند تاثیر چندانی در بیرون آمدن دولت از تنگنای مالی داشته باشد و بتواند رکود اقتصادی را در بخش‌های مختلف از بین ببرد.

این کارشناس اقتصادی افزود: بنابراین از یک سوی دیگر کاهش درآمدهای نفتی است که نفت اوپک به 30 دلار و نفت برنت به 32 دلار رسیده است که البته این منبعث از عوامل سیاسی و اقتصادی است مخصوصا در خصوص ایران به دلیل تنش‌های به وجود آمده با عربستان، عربستان چندان مایل نیست که قیمت نفت افزایش یابد حتی اگر زیان هم داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه عربستان  امسال 100 میلیارد دلار کسری بودجه پیدا کرده است گفت: با این حال عربستان قیمت نفت را در بودجه 29 دلار مطرح کرده است و این یک دلیل سیاسی و یک دلیل اقتصادی دارد.

وی افزود: دلیل سیاسی آن این است که درآمدهای نفتی ایران کاهش یابد و ایران در تنگنای مالی قرار گیرد و هژمونی خود را در منطقه از دست بدهد.

جام ساز خاطر نشان کرد: دوم اینکه عربستان می‌خواهد نفت "شل" را از میدان بیرون کند و خود یکه‌تاز میدان شود که البته این پیش‌بینی غلطی است چرا که از ابتدا فکر می‌کردند که تا 50 دلار قیمت نفت کاهش یابد هزینه‌های "شل" بیشتر از فروشش خواهد بود در صورتی که این پیش‌بینی اشتباهی بوده است چرا که در حال حاضر روزانه 2 میلیون بشکه نفت عرضه بیشتر از تقاضا داریم و قیمت‌ها بالا نخواهد رفت.

وی افزود: اگر دولت ایران هم بخواهد درآمد ارزی خود را بالا برد مجبور است که در تولید خود اضافه کند البته با توجه به نقایص موجود در پالایشگاه‌ها و فرسودگی‌ چاه‌ها و عدم تکنولوژی فکر نمی‌کنم که ایران بتواند روزانه 500 هزار بشکه نفت بیشتر تولید کند.

*برجام احساس خوشبینانه در دولت ایجاد نکند

وی ادامه داد: این 500 هزار بشکه هم وارد بازار شود قیمت را کاهش خواهد داد پس مسئله برجام نباید این قدر احساس خوشبینانه را در دولتی‌ها به وجود بیاورد و بودجه‌ای را که تنظیم می‌کنند بر آن اساس باشد که خدای ناکرده محقق نشود.

جام‌ساز گفت: دولت در بودجه پیش‌بینی کرده 66 هزار میلیارد تومان درآمد نفتی دارد که از این میزان بودجه را با نفت 35 تا 40 دلار بسته است ،بنابراین وقتی به این 66 هزار میلیارد تومان برسد باید سهم صندوق توسعه نفت کنار گذاشته شود و سهم شرکت ملی نفت هم کنار گذاشته شود و باید 40 تا 45 میلیارد دلار درآمد داشته باشد که این هم غیرممکن است.

*برجام تاثیر زودهنگام بر بخش مسکن ندارد

جام‌ساز در پاسخ به این سوال که پس معتقد هستید که برجام تاثیر سریع بر بخش مسکن نخواهد داشت گفت: برجام تاثیر زودهنگام بر بخش مسکن ندارد و این بخش آخرین بخشی خواهد بود که مشمول برون رفت از رکود خواهد شد چرا که باید تقاضا در بخش مسکن ایجاد شود چون درآمد سرانه پایین است و اشتغال چالش‌برانگیز شده و رشد اقتصادی به تازگی به صفر رسیده است.

وی ادامه داد: پس اگر نتوانیم سرمایه‌های خارجی را جذب کنیم یا از سایر ابزارهای مالی استفاده نکنیم مثل اوراق صکوک و مشارکت که در ایران طرفدار ندارد باید به جذب سرمایه خارجی اقدام کنیم.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری خارجی هم در یک محیط امن انجام خواهد شد و شاخص اقتصادی آن کشور در یک نقطه مطلوب قرار داشته باشد افزود: اگر شاخص مالکیت شاخص ریسک اقتصادی و سیاسی و مالی، فضای کسب و کار و تضمین در اجرای قراردادها در کشور مهیا شود ما می‌توانیم امیدوار باشیم که سرمایه‌های خارجی وارد کشور شود.

جام‌ساز ادامه داد: تنش‌های سیاسی باعث می‌شود که اقتصاد را تحت تاثیر قرار دهد و اقتصاد را منفعل کند بنابراین باید با یک سیاست منطقی از بروز تنش‌ در خاورمیانه جلوگیری کنیم تا بتوانیم در یک محیط امن شاخص‌های اقتصادی را با استفاده از ظرفیت‌های داخلی سرمایه‌ها را مدیریت کنیم و به سمت تولید و اشتغالزایی حرکت کنیم.

* مسکن زمانی از رکود خارج می‌شود که درآمدهای ملی افزایش یابد

جام‌ساز تاکید کرد: وقتی قدرت خرید در کشور بالا برود ارز در کشور کنترل می‌شود پس مسکن زمانی از رکود خارج می‌شود که درآمدهای ملی افزایش یابد و مردم بتواند قدرت خرید پیدا کنند چرا که در حال حاضر قدرت خرید مردم برای خرید مسکن پایین است و این طرح جدید خرید دین نمی‌تواند برای کالاهای واسطه‌ای مثل میلگرد موثر باشد.

وی ادامه داد: پس وقتی ساخت و ساز رونق بگیرد تقاضایی برای آن نخواهد بود چرا که قدرت خرید پایین است.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا