عربستان تولیدش را کاهش داد!

کارنامه یک ماهه تولید نفت اوپکی‌ها

کارنامه یک ماهه تولید نفت اوپکی‌ها

گزارش منابع ثانویه از تولید نفت اوپک نشان از آن دارد که برخی کشورهای اوپک تولید خود را در بازه زمانی یک ماهه بالا برده‌اند. سوالی که به میان می‌آید این است که آیا عربستان هم با توجه به انتقادهایی که به آن وارد می‌شد، با افزایش تولید روبرو بوده است؟

اوپک در حالی روزهای بحرانی خود از منظر تولید و عرضه را سپری می‌کند که برخی گزارش‌ها هنوز هم افزایش تولید را در برخی کشورها تایید می‌کند. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، با این حال، به نظر می‌رسد اوپک هنوز نتوانسته به یک استراتژی واحد برای کنترل تولید و عرضه دست یابد.

آن‌گونه که گزارش‌ منابع ثانویه از تولید کشورهای عضو اوپک نشان می‌دهد، برخی کشورها از جمله ایران، اکوادور و امارات، تولیدشان یا ثابت یا با نوسانات اندکی روبرو بوده است. در این میان، برخی دیگر از جمله عراق با 300 هزار بشکه، کویت با حدود 100 هزار بشکه و لیبی با 20 هزار بشکه، تولید خود را افزایش داده‌اند. در این میان، عربستان با وجود صحبت‌هایی که بارها مبنی بر افزایش تولید و عرضه آن بود، با کاهش 25 هزار بشکه‌ای تولید در این برهه یک ماهه (از اکتبر تا نوامبر سال 2015) روبرو شده است. هرچند که این نوسان مربوط به بازه یک ماهه بوده و تغییرات اصلی در بازه زمانی بیشتر خود را نشان می‌دهد.

 بر همین اساس، مقایسه آمار میانگین تولید سال 2014 با تولید ماه نوامبر 2015 نشان از آن دارد که عربستان تولید خود را نزدیک به نیم میلیون بشکه افزایش داده که این مساله تایید صحبت‌های گذشته در مورد این کشور است.

در مقایسه این دو بازه زمانی غیرهمگون (مقایسه میانگین تولید سال 2014 با تولید ماه نوامبر 2015 ) می‌توان به افزایش تولید 100 هزار بشکه‌ای ایران نیز پی برد. امارات، عراق و آنگولا از دیگر کشورهایی هستند که افزایش تولید را در مقایسه آمار تولید سال 2014 با نوامبر 2015 نشان می‌دهند.


تولید نفت کشورهای اوپک در نوامبر 2015




تولید نفت کشورهای اوپک در اکتبر 2015



بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا