ناهمسویی بورس و دلار

ناهمسویی بورس و دلار

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.






تغییر فضای انتظارات در بورس

دیروز شاخص کل بورس تهران با رشد 328 واحدی (5/ 0 درصدی) همراه شد. با نزدیک شدن به رفع عملی تحریم‌ها (امکان اتصال مجدد بانک‌ها به سوئیفت، تسهیل تجاری، دسترسی آسان‌تر به فعالیت‌های اعتباری و نقل و انتقال ارزی) شاهد تغییر فضای بازار هستیم. حذف ریسک سیستماتیک ناشی از تحریم‌ها با تقویت ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران داخلی و چشم‌انداز ورود سرمایه‌گذاران خارجی، می‌تواند رشد واقعی سودآوری بنگاه‌ها را رقم بزند. تغییر انتظارات از سودآوری شرکت‌ها نیز می‌تواند نسبت قیمت به درآمد (P/ E) بازار را در سطح بالاتری قرار دهد. با این حال باید توجه داشت که صنایع مختلف بورسی به میزان یکسانی از رفع تحریم‌ها متاثر نمی‌شوند و پتانسیل هر گروه با در نظر گرفتن جمیع شرایط باید ارزیابی شود. بنابراین، افت قیمت‌های جهانی و برخی معضلات در فضای داخل اقتصاد از جمله موانع رشد در بورس محسوب می‌شوند.





افت دلار در آستانه اجرای برجام

دیروز، هر دلار آمریکا با افت 25 تومانی (معادل 7/ 0 درصدی) به نرخ 3695 تومان معامله شد (بیشترین افت روزانه از 25 آبان). نزدیک شدن به موعد رفع تحریم‌های بین‌المللی انتظارات کاهشی نرخ دلار را افزایش داده است. در این خصوص، معاون ارزی بانک مرکزی به این موضوع اشاره کرد  که پس از رفع تحریم‌های بین‌المللی وضعیت متفاوتی را در بازار ارز شاهد خواهیم بود. در نتیجه احتمال روند نزولی نرخ دلار، فشار فروش از سوی معامله‌گران افزایش یافت. به نظر می‌رسد برخی سفته‌بازان ارزی که از قافله رشد قیمت‌ها در روزهای اخیر جا مانده‌اند، در‌صدد خرید با افت نرخ ارز هستند. علاوه بر این، با وجود تقویت فشار بر نرخ ارز همچنان ریزش شدید قیمت نفت و همچنین نگرانی‌ها از تنش‌های منطقه می‌تواند بار دیگر رشد تقاضا در قیمت‌های پایین را به دنبال داشته باشد. 





همگامی سکه با دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 9 هزار تومانی به قیمت 952 هزار تومان معامله شد. در شرایط نوسان اندک اونس طلای جهانی، شاهد حرکت سکه با نرخ دلار هستیم. با اینکه روز گذشته اونس به علت تقویت شاخص دلار اندکی افت داشت، اما همچنان نزدیک به بالاترین قیمت در 9 هفته گذشته قرار دارد. تردید معامله‌گران نسبت به روند حرکت اونس، حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) را از سه‌شنبه گذشته به وجود آورده است. نرخ دلار نیز روز گذشته به کانال 3600 تومانی بازگشت. نزدیک شدن به رفع تحریم‌ها و تاکید سیاست‌گذاران بر کاهش نرخ ارز، از عوامل افت اخیر نرخ دلار است. اما همچنان عوامل بنیادین از نرخ دلار حمایت می‌کنند. در صورت تثبیت نرخ دلار در روزهای آتی می‌توان انتظار همگرایی قیمت بازاری سکه با ارزش ذاتی آن را داشت.





ثبات اونس در تقابل عوامل اثرگذار

دیروز ساعت 16، هر اونس طلای جهانی به قیمت 1103 دلار معامله ‌شد. تقویت شاخص دلار با آمار اشتغال بهتر از پیش‌بینی‌ها، عامل فشار بر اونس است. اما همچنان نگرانی‌ها از اقتصاد چین و افت سایر بازارهای سهام، باعث تقویت تقاضای محافظه‌کارانه اونس شده است. در شرایط کنونی، نشانه‌های کند شدن اقتصاد چین، با افت نرخ تورم تولیدکننده چین در ماه دسامبر به کمترین میزان در 4 سال گذشته، قرار گرفتن نرخ تورم مصرف‌کننده 50 درصد پایین‌تر از هدف‌گذاری 2015 و اقدام ناگهانی بانک خلق چین به کاهش ارزش یوآن به کمترین میزان در 5 سال گذشته، پررنگ شده‌اند. موضوعی که با افزایش ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران همچنان قیمت اونس را نزدیک به بالاترین قیمت در 9 هفته گذشته تثبیت کرده است. با این حال، همچنان نحوه افزایش نرخ بهره آمریکا، می‌تواند بر آینده اونس اثرگذار باشد. 





نشانه‌های باز ماندن عرضه از تقاضا

دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با رشد 6/ 2 درصدی به قیمت 75 هزار و 238 تومان (بیشترین قیمت از 26 خرداد) معامله شدند. افزایش سقف وام با تقویت قدرت خرید متقاضیان و امکان تامین بخشی از وام صندوق‌های سپرده بانک مسکن از طریق «تسه»ها رشد قیمتی این اوراق را رقم زده است. دریافت تسهیلات 60 میلیون تومانی نیازمند تامین بخشی از اوراق با نماد معاملاتی جدید است که میانگین آنها 84 هزار تومان است. با توجه به رابطه مستقیم نرخ سود و قیمت این اوراق، نرخ سود کنونی در صورت ترکیب اوراق، معادل 1/ 23 درصد است. بازپرداخت 12 ساله وام و چشم‌انداز تک‌رقمی شدن نرخ تورم، توجیه‌پذیری وام برای متقاضیان را مورد تردید قرار می‌دهد. وزارت مسکن می‌تواند با ایجاد امکان ارائه اوراق تسهیلات مسکن توسط سایر بانک‌ها و تقویت سمت عرضه، مانع از رشد پرشتاب «تسه»ها شود.





فشار ارزی بر نفت

به گزارش استیل ایران به نقل از دنیای اقتصاد، دیروز ساعت 16، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 6/ 32 دلار معامله ‌شد. عواملی از جمله سقف بالای تولیدات اوپک و قرار گرفتن حجم ذخیره نفت آمریکا، 100 میلیون بشکه بالاتر از میانگین 5 ساله، قیمت نفت را در کف 12 ساله تثبیت کرده است. تشدید نگرانی‌ها از کاهش تقاضای چین نیز عامل فشار بر نفت است. به دنبال آمارهای اقتصادی نامناسب و ریزش اخیر بازار سهام چین، بانک مرکزی چین اقدام به کاهش ارزش یوآن به کمترین میزان در 5 سال گذشته کرد. احتمال کاهش بیشتر دستوری ارزش یوآن نیز وجود دارد. به گزارش مورگان استنلی، کاهش ارزش یوآن تا 15 درصد می‌تواند با رشد شاخص دلار قیمت نفت را به 20 دلار برساند. دیدگاه خرسی غالب بر بازار، باعث شده است تقاضای معاملات آتی و اختیار برای قیمت‌های بالاتر نفت به کمترین میزان از جولای 2010 برسد. 


بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا