قدرت گرفتن دلار می‌تواند قیمت نفت را به 20دلار برساند

جان نفت در دست دلار

جان نفت در دست دلار

ایوانا کوتاسووا/گزارشگر

دلار قوی ممکن است نفت را به قیمت 20دلار در هر بشکه برساند.

مورگان استنلی روز دوشنبه در گزارشی برآورد کرده‌است که قیمت نفت به دلیل قدرت گرفتن دلار به 20دلار در ازای هر بشکه خواهد رسید. این موسسه در گزارش خود گفته‌است افزایش 5درصدی در ارزش دلار در برابر سبد ارزی سایر کشورها باعث کاهش قیمت نفت به میزان 10 تا 25درصد خواهد شد. به این ترتیب قیمت نفت ممکن است به 8دلار در ازای هر بشکه نیز سقوط کند.

مورگان استنلی روز دوشنبه در گزارشی برآورد کرده‌است که قیمت نفت به دلیل قدرت گرفتن دلار به 20دلار در ازای هر بشکه خواهد رسید. این موسسه در گزارش خود گفته‌است افزایش 5درصدی در ارزش دلار در برابر سبد ارزی سایر کشورها باعث کاهش قیمت نفت به میزان 10 تا 25درصد خواهد شد. به این ترتیب قیمت نفت ممکن است به 8دلار در ازای هر بشکه نیز سقوط کند

قیمت نفت در حال حاضر حدود 31دلار در ازای هر بشکه است. این کمترین میزان آن در 12سال گذشته به شمار می‌آید. قیمت‌ها روز دوشنبه نوسانی بیش از 6درصد داشتند. این هفته قیمت نفت سقوطی 16درصدی را تجربه کرده‌است.

قیمت نفت از زمان اوج خود طی 18ماه گذشته بیش از 65درصد کاهش یافته‌است. تحلیل‌گران معتقدند کاهش قیمت نفت از مازاد عرضه نفت به دلیل تولید بالا و کاهش تقاضا ناشی شده‌است.

اما گزارش مورگان استنلی نشان می‌دهد که قدرت گرفتن دلار نیز جزو مقصران این ماجراست. مازاد عرضه نفت باعث شده قیمت نفت به زیر 60دلار در ازای هر بشکه سقوط کند. اما کاهش اخیر قیمت نفت از تحولات ارزی ناشی می‌شود.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌تر در گزارش خود در زمینه چشم‌انداز بازار جهانی نفت برآورد کرده‌است که بازار تا پایان سال 2016 نیز با مازاد عرضه دست به گریبان خواهد بود. بر اساس اطلاعات به دست آمده از مورگان استنلی، اگر دلار همچنان قدرت بگیرد، قیمت نفت کاهشی بیش از این را نیز تجربه خواهد کرد.

تحلیل‌گران نوشته‌اند: «با توجه به قدرت گرفتن اخیر ارز ایالات متحده امریکا (دلار)، سناریوهای نفت 25 و 20دلاری اصلاً بعید نیستند.»

هر چه دلار بیشتر قدرت می‌گیرد، نفت برای خریداران با دیگر ارزها گران‌تر می‌شود. این مسئله می‌تواند روی تقاضا و قیمت تأثیر بگذارد.

از همه مهم‌تر رابطه ارز چین و دلار است. یوآن از ماه آگوست تا کنون 6درصد از ارزش خود را از دست داده‌است.

هر حرکتی که بانک مردمی چین برای کاهش ارزش یوآن انجام بدهد فشارهایی را به قیمت نفت وارد خواهد آورد چرا که چین بزرگ‌ترین واردکننده در جهان است.

بانک مرکزی برای اینکه بتواند از صادرکنندگان چینی حمایت کند و جلوی ضعف رشد اقتصادی این کشور را بگیرد، ارزش یوآن در برابر دلار را کاهش داده‌است.

منبع: سی‌ان‌ان مانی

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا