شاخص جهانی قیمت فولاد در محدوده زیان

شاخص جهانی قیمت فولاد در محدوده زیان

دنیای معدن - رکود در بازار فولاد به قدری رسوخ کرده است که عمر تقویت قیمت‌ها بیش از یک هفته نمی‌تواند ادامه داشته باشد. بر این اساس در حالی که در نخستین هفته از سال جدید میلادی قیمت محصولات فولادی در بازارهای جهانی با رشد همراه شده بود، همان‌طور که کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند روند رو به بهبود قیمت‌ها دوامی نداشت و از روز گذشته با کاهش همراه شد. آنطور که گزارش پلاتس از قیمت روز محصولات فولادی میگوید، درصد زیادی از محصولات فولادی و مواد اولیه بدون تغییر بودهاند اما به علت برخی کاهش قیمتها، شاخص جهانی قیمت فولاد روز گذشته روندی منفی داشت. ارزیابی روزانه پلاتس برای شمش دریای سیاه در روز جمعه در قیمت 250 دلار FOB دریای سیاه باقی ماند که نسبت به برآوردهای قبلی بدون تغییر مانده است. آنطور که شنیدهها حکایت دارند بازار بسیار آرام است و منابع آگاه میگویند پیشنهادهای چینیها نسبت به سطوح روز پنجشنبه ثابت باقی مانده است. یک کارشناس بازار فولاد در رابطه با روند منفی شاخص قیمت فولاد در روز گذشته به دنیای اقتصاد گفت: با وجود اینکه شرایط طی یک هفته گذشته مثبت بوده، همانطور که پیشبینی میشد این روند (باوجود تلاش برخی کشورها برای حفظ قیمتها) تداوم نداشت و بار دیگر به سراشیبی افتاد. رضا زائرحیدری دلیل اصلی افت شاخص قیمت فولاد بعد از یک دوره تقویت را شرایط نامساعد اقتصاد چین میداند. کاهش شاخص قیمت جهانی فولاد روز گذشته در حالی رخ داد که به عقیده زائر حیدری شاخصها بیش از این نمیتوانند کاهش پیدا کنند. او در این زمینه میگوید: به نظر میرسد قیمتها در کف خود قرار دارند و انتظار نمیرود بیش از این شاهد کاهش قیمتها باشیم؛ در حال حاضر درآمد کارخانههای تولید فولاد در چین نیز در حول و حوش هزینههای تولید آنهاست و سود چندانی برای آنها وجود ندارد. به عقیده کارشناسان با ادامه روند فعلی در بازارهای جهانی، سال جدید سال کاهش تولید فولاد خواهد بود. بر این اساس چین بهعنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد اگرچه از سه سال گذشته تا کنون حدود 90 میلیون تن از تولیدات فولادی خود کاسته است، قصد دارد روند کنترل مازاد عرضه فولاد را در سه سال آتی با جدیت و سرعت بیشتری پیگیری کند. هرچند هنوز مشخص نیست چه تعداد خط تولید در چین تعطیل خواهد شد، اما زائرحیدری عقیده دارد این کشور بهطور جدی وارد برنامه کاهش تولید نخواهد شد و در عوض راههایی برای فروش و صادرات بیشتر یا گسترش سبد تولیدات در پیش خواهد گرفت. این کارشناس با اشاره به روند تولید سنگآهن در استرالیا میگوید: برای مثال با کاهش قیمت سنگآهن، کشوری مانند استرالیا نه تنها تولید سنگآهن خود را کاهش نداد بلکه برنامه افزایش تولید را نیز در پیش گرفت. با این تفاسیر به نظر میرسد سال جاری، سال خروج بیش از پیش فولادسازان ضعیف از چرخه تولید و تلاش قویترها برای ادامه دادن به تولیدات خود است.

‌آنطور که گزارش پلاتس از قیمت روز محصولات فولادی می‌گوید، درصد زیادی از محصولات فولادی و مواد اولیه بدون تغییر بوده‌اند اما به علت برخی کاهش قیمت‌ها، شاخص جهانی قیمت فولاد روز گذشته روندی منفی داشت. ارزیابی روزانه پلاتس برای شمش دریای سیاه در روز جمعه در قیمت 250 دلار FOB دریای سیاه باقی ماند که نسبت به برآوردهای قبلی بدون تغییر مانده است. آن‌طور که شنیده‌ها حکایت دارند بازار بسیار آرام است و منابع آگاه می‌گویند پیشنهادهای چینی‌ها نسبت به سطوح روز پنج‌شنبه ثابت باقی مانده است.

یک کارشناس بازار فولاد در رابطه با روند منفی شاخص قیمت فولاد در روز گذشته به «دنیای اقتصاد» گفت: با وجود اینکه شرایط طی یک هفته گذشته مثبت بوده، همانطور که پیش‌بینی می‌شد این روند (باوجود تلاش برخی کشورها برای حفظ قیمت‌ها) تداوم نداشت و بار دیگر به سراشیبی افتاد. رضا زائرحیدری دلیل اصلی افت شاخص قیمت فولاد بعد از یک دوره تقویت را شرایط نامساعد اقتصاد چین می‌داند. کاهش شاخص قیمت جهانی فولاد روز گذشته در حالی رخ داد که به عقیده زائر حیدری شاخص‌ها بیش از این نمی‌توانند کاهش پیدا کنند. او در این زمینه می‌گوید: به نظر می‌رسد قیمت‌ها در کف خود قرار دارند و انتظار نمی‌رود بیش از این شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم؛ در حال حاضر درآمد کارخانه‌های تولید فولاد در چین نیز در حول و حوش هزینه‌های تولید آنهاست و سود چندانی برای آنها وجود ندارد.

به عقیده کارشناسان با ادامه روند فعلی در بازارهای جهانی، سال جدید سال کاهش تولید فولاد خواهد بود. بر این‌ اساس چین به‌عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد اگرچه از سه سال گذشته تا کنون حدود 90 میلیون تن از تولیدات فولادی خود کاسته است، قصد دارد روند کنترل مازاد عرضه فولاد را در سه سال آتی با جدیت و سرعت بیشتری پیگیری کند. هرچند هنوز مشخص نیست چه تعداد خط تولید در چین تعطیل خواهد شد، اما زائرحیدری عقیده دارد این کشور به‌طور جدی وارد برنامه کاهش تولید نخواهد شد و در عوض راه‌هایی برای فروش و صادرات بیشتر یا گسترش سبد تولیدات در پیش خواهد گرفت. این کارشناس با اشاره به روند تولید سنگ‌آهن در استرالیا می‌گوید: برای مثال با کاهش قیمت سنگ‌آهن، کشوری مانند استرالیا نه تنها تولید سنگ‌آهن خود را کاهش نداد بلکه برنامه افزایش تولید را نیز در پیش گرفت. با این تفاسیر به نظر می‌رسد سال جاری، سال خروج بیش‌ از پیش فولادسازان ضعیف از چرخه تولید و تلاش قوی‌ترها برای ادامه دادن به تولیدات خود است.


 

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا