یادداشت/

۲ دلیل عدم استقبال سرمایه‌گذاران از طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه

۲ دلیل عدم استقبال سرمایه‌گذاران از طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه

نبود قانون در مورد منع سوزاندن گازهای همراه نفت و قرار گرفتن بخش خصوصی بین دو وزارتخانه نفت و نیرو که از گذشته دعوای سنتی با یکدیگر داشته‌اند، موجب شد حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این عرصه از سکه بیا‌فتد.

به هنگام استخراج نفت از میدان‌های نفتی، گازی موسوم به گازهای همراه نفت خارج می‌شود که متأسفانه بیش از 30 سال است، روزانه معادل تولید یک فاز پارس جنوبی، گازهای همراه نفت بدون استفاده می‌سوزد.

اگرچه از سال‌ها پیش طرح‌هایی در قالب پروژه های ان.جی.ال برای جمع آوری گازهای همراه نفت برنامه‌ریزی شده است ولی حجم سرمایه گذاری بالای این نوع از طرح ها و تشدید تحریم عملاً روند اجرای طرح‌های جمع آوری گازهای همراه نفت متوقف شده است.

یکی از روش‌های استفاده از گازهای همراه نفت استفاده در واحدهای تلید پراکنده برق و تولید برق است. اگرچه برگزاری مزایده فروش گازهای همراه نفت در آبان‌ماه سال 93  اقدام مثبتی برای جلوگیری از هدر رفت این حجم از گاز بود، اما بررسی جزئیات مناقصه نشان می‌دهد که شرایط مناقصه برای حضور بخش خصوصی مناسب نبود؛ به عنوان مثال دریافت کلیه مجوزهای زیست محیطی و صادرات برق بر عهده بخش خصوصی قرار داده شده است.

همچنین قرار گرفتن بخش خصوصی بین دو وزارت خانه که از گذشته دعوای سنتی با یکدیگر داشته‌اند، موجب شد حضور بخش خصوصی در این عرصه بی‌رنگ شود. به نظر می رسد تا زمانی که قانون مدون و مشخصی برای جمع‌آوری گازهای همراه نفت وجود نداشته باشد نمی‌توان به سرمایه‌گذاری در این بخش امید داشت.

در حال حاضر هیچ قانونی برای جمع آوری گازهای همراه نفت وجود ندارد و تنها یک سری از قوانین در مورد محیط زیست به صورت غیر مستقیم به گازهای همراه نفت مربوط می شود. تدوین قانون مدون در این حوزه چند مزیت دارد:

1. در صورتی که منع سوزاندن گازهای همراه نفت به قانون تبدیل شود شرکت‌های بهره‌بردار نفت خود را ملزم به جمع‌آوری گازهای همراه نفت می دانند و در صدد برنامه‌ریزی برای انجام این مهم برخواهند آمد.

2. اگر مسأله جمع‌آوری گازهای همراه نفت به قانون تبدیل شود سرمایه‌گذار بخش خصوصی می‌تواند از این قانون استفاده کند و با اطمینان از وضعیت خود در این حوزه سرمایه‌گذاری کند؛‌ حتی اگر یک مسول دولتی در این زمینه دغدغه نداشته باشد، به واسطه وجود قانون، امید به سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی وجود دارد. تا زمانی که در این حوزه قانونی وجود نداشته باشد طبیعی است که سرمایه‌گذار در محل‌هایی که قانون وجود دارد سرمایه‌گذاری می‌کند.

تا زمانیکه شرایط برای ورود بخش خصوصی به سرمایه گذاری در جمع آوری گازهای همراه نفت به واسطه نبود قانون جذاب نباشد و تهدید و سخت‌گیری در این زمینه صورت می‌گیرد، طبیعی است که امیدی به سرمایه‌گذاری در این حوزه نیست.

مهدی یاوری

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا