چرا ارز گران شد؟

چرا ارز گران شد؟

اقتصاد > اقتصاد کلان - اعتماد نوشت:بالا رفتن قیمت ارز در این روزها، بیشتر ناشی از بی‌ثباتی است تا تنش موجود میان ایران و عربستان.

تنش ميان ايران و عربستان منجر به افزايش قيمت ارز در ايران نشده است و به‌طور كلي برخي بازارهاي ايران مثل بازار ارز بي‌ثبات هستند و گاهي هم از اقدامات سودجويانه عده‌اي ناشي مي‌شوند كه مردم بايد احتياط كرده و تحت تاثير نوسانات كوتاه‌مدت بازار ارز اقدامي نكنند.

جمشيد پژويان، با بيان اينكه افزايش قيمت ارز در روزهاي اخير ربطي به تنش بين ايران و عربستان ندارد، بيان كرد: به‌طور كلي بازارهاي ايران بي‌ثبات هستند و بالا رفتن قيمت ارز در اين روزها، بيشتر ناشي از بي‌ثباتي است تا تنش موجود ميان ايران و عربستان.

وي بيان كرد: همان‌طور كه بيشتر مفسرين هم معتقدند تنش‌هاي موجود بين ايران و عربستان بيش از جنگ سرد كنوني نخواهد رفت و در واقع وارد جنگ گرم نخواهد شد كه منجر به ايجاد تغييراتي در شرايط اقتصادي كشور شده و مثلا نرخ ارز كشور افزايش بيابد.

پژويان با بيان اينكه پيش‌بيني مي‌شود كه قيمت ارز روند كاهشي داشته باشد، گفت: در نظر بگيريد كه اكنون در شرايط پسابرجام اين انتظار وجود دارد كه با برداشته شدن تحريم‌ها، حدود ٣٠ تا ٤٠ ميليارد دلارپول ايران به كشور برگردد و دولت هم بتواند بخشي از آن را به بازارها سرريز كند. چنين موضوعي بيشتر اين علامت را دارد كه قيمت ارز پايين‌تر خواهد آمد تا اينكه بالا برود.
رييس سابق شوراي رقابت، همچنين گفت: اغلب عده‌اي سوءاستفاده‌كننده در بازار ارز وجود دارد كه با بالا و پايين آوردن ارز سودي را به جيب خود مي‌ريزند و اوضاع و ثبات بازار را به هم مي‌ريزند. اكنون نيز بازار ارز كشور در اين شرايط قرار گرفته و مردم بايد مراقب باشند كه گول اين وضعيت را نخورند.

او با بيان اينكه افزايش صادرات نفت ايران در آينده نيز از دلايلي است كه به كاهش قيمت ارز در ايران كمك مي‌كند، گفت: با برداشته شدن تحريم‌ها اين احتمال وجود دارد كه ايران خيلي سريع بتواند صادرات خود را از ٥٠٠ هزار بشكه در سال به يك ميليون بشكه افزايش دهد و چنين خبري نيز اين نويد را دارد كه درآمد ارزي ما افزايش خواهد يافت و در نتيجه قيمت ارز در ايران افزايش نخواهد يافت. بنا بر شرايطي كه اقتصاد ايران در پيش رو دارد تنش‌هاي موجود ميان ايران و عربستان نمي‌تواند به،  به‌هم ريختن بازار ارز در ايران منجر شود. 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا