افزایش ارزش دلار با قیمت نفت چه می‌کند؟

افزایش ارزش دلار با قیمت نفت چه می‌کند؟

موسسه مورگان استنلی پیش بینی کرد با افزایش ارزش دلار آمریکا قیمت جهانی نفت در سال ۲۰۱۶ به ۲۰ دلار در هر بشکه برسد.

موسسه مورگان استنلی اعلام کرد، افزایش سریع ارزش دلار آمریکا ممکن است قیمت نفت برنت را به 20 دلار در هر بشکه برساند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، تحلیلگران موسسه مورگان استنلی از جمله آدام لانگسان، در یادداشتی که امروز منتشر شد نوشتند، قیمت نفت به ویژه در گروه ارزش دلار قرار دارد و اگر ارزش دلار 5 درصد افزایش یابد، قیمت نفت ممکن است 10 تا 25 درصد افت کند. بر اساس این گزارش، مازاد عرضه جهانی نفت ممکن است قیمت ها را به زیر 60 دلار در هر بشکه رسانده باشد، اما عامل اختلاف بین نفت 35 و 55 دلاری عمدتا دلار آمریکاست.

تحلیلگران در این گزارش نوشتند: «با توجه به ادامه افزایش قیمت دلار آمریکا، سناریوی نفت 20 تا 25 دلاری احتمالا ناشی از ارزش دلار آمریکا خواهد بود... دلار آمریکا و عوامل غیربنیادین همچنان قیمت نفت را تعیین می کنند.»

نفت برنت در سال 2015 سومین سال کاهشی خود را پشت سر گذاشت و از ابتدای سال جاری تاکنون نیز بیش از 11 درصد افت داشته است. سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در ماه دسامبر سقف تولید این سازمان را برداشت و این مسئله احتمالا موجب تشدید فزونی عرضه خواهد شد. این در حالی است که حجم ذخایر نفت خام آمریکا همچنان در حدود 100 میلیون بشکه است که بالاتر از متوسط 5 سال اخیر است.

مورگان استنلی اولین موسسه ای نیست که رسیدن قیمت نفت به 20 دلار را پیش بینی کرده، اما دلایل ارائه شده از سوی این موسسه برای افت بیشتر قیمت ها با دلایل موسسات دیگر متفاوت است. گروه گلدمن ساکس نیز اعلام کرده که احتمال محدود شدن ظرفیت تانکرهای ذخیره سازی نفت قیمت ها را به سطحی خواهد رساند که بخشی از تولید به ناچار متوقف خواهد شد.

مورگان استنلی گفته: «نفت 20 دلاری یک گزینه محتمل است، اما نه به دلایلی که قبلا گفته شده است... این کاهش به بدتر شدن عوامل بنیادین بازار مربوط نمی شود.»

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا