دیپلمات‌ها، بازرگانان و بانکداران هماهنگ شدند:

آغاز برجام با هزار «ال‌سی»

آغاز برجام با هزار «ال‌سی»

آخرین آمارها نشان می‌دهد که همزمان با روز اجرایی شدن برجام بیش از «یک‌هزار ال سی» در مجموعه بانک‌های کشور و در محورهای مختلف از جمله مواد اولیه و صنعت نفت و گاز گشایش می‌یابد.

بنا به گفته رییس اتاق بازرگانی ایران در حال حاضر بسیاری از بانک‌ها آماده گشایش اعتبار و بازگشایی ال‌سی هستند. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تعادل ، روز گذشته هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران در نشستی با حضور معاون اروپا و امریکای وزیر امور خارجه و مدیران عامل 9 بانک کشور نگاهی به تغییرات یکباره نرخ ارز داشتند.

البته علاوه بر واکنش‌های بازار ارز، موضوعاتی دیگری از قبیل«لغو همه تحریم‌های بانکی تا چند روز دیگر» و «سرنوشت تحریم‌های جدید علیه ایران» نیز مورد ارزیابی قرار گرفت. این درحالی است که بنا به گفته جلال‌پور مسائل مختلفی ازجمله اتفاقات اخیر منطقه، تنش ایران و عربستان همچنین کاهش قیمت نفت منجر به نوساناتی در بازار ارز شده است و نمی‌توان تاخیر در اجرای برجام را عامل اصلی برای افزایش نرخ ارز دانست؛ در واقع افت قیمت نفت و رکود حاکم در کشور در نوسانات ارزی موثر بوده است.

البته از سوی دیگر مدیر ارتباطات اداره بین‌الملل بانک مرکزی با اشاره به اینکه بانک‌های بزرگ و کوچک زیادی با ما مذاکره کرده‌اند، گفت: بعد از اجرایی شدن برجام با بانک ICBC در حوزه فاینانس و عملیات خزانه‌داری کار را آغاز می‌کنیم. بانک مسقط نیز برای گشایش اعتبار اسنادی ۲۰۰ تا ۲۵۰میلیون دلار اعلام آمادگی کرده‌ است. عضو تیم مذاکره هسته‌یی نیز با بیان اینکه شمارش معکوس برای اجرایی شدن برجام آغاز شده است، گفت: قلب رآکتور اراک با طراحی جدید تعویض و نصب می‌شود.

 دلایل نوسان ارزی روزهای گذشته
رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان مطلب فوق گفت: افت قیمت نفت و شرایط رکودی کشور دست به دست هم داده و مجموعه اتفاقات و نوسانات ارزی را به وجود آورده است که این نوسانات به تاخیر در اجرایی شدن برجام ربطی ندارد. به گفته وی بیش از ۱۵۰هیات خارجی در ۹ماهه اخیر و تا پایان آذر ماه وارد ایران شده‌اند و در قالب همین رفت و آمدها ۸۰ تفاهمنامه به امضا رسیده که اجرایی شدن آن منوط به اعلام اجرای برجام است.

 نرخ دلار از بودجه حذف شود
جلال‌پور در مورد وضعیت قیمت ارز در بودجه سال آینده بیان کرد: در بودجه سال ۹۵ کل کشور قیمت ارز به صورت مشخص اعلام نشود؛ چراکه ممکن است مشکلات و ابهاماتی به وجود آورد که فسادزا باشد بنابراین پیشنهاد ما این است دولت اجازه دهد عدد ریالی مشخصی در بودجه درج شود که حکایت از عدد و رقمی است که بابت فروش نفت و محاسبات دولت در نرخ ارز به خزانه واریز می‌شود و مابقی بودجه به بازار وصل شود.

 اقتصاد تعیین نرخ شناور ارز باشد
رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تصریح کرد: اقتصاد کشور باید تعیین‌کننده نرخ شناور مدیریت شده ارز باشد نه اینکه قیمت نفت تعیین‌کننده نرخ اعلام باشد درحالی که اکنون قیمت نفت و میزان صادرات آن ارز شناور مدیریت شده را که هدف دولت است، رقم می‌زند. جلال‌پور افزود: امروز که می‌خواهیم از دام نفت رها شویم، عدد نرخ ارز را از بودجه حذف کنیم و قیمت ارز را به عرضه و تقاضا و بازار رقابتی بسپاریم.

 لغو همه تحریم‌های بانکی تا چند روز دیگر
از سوی دیگر مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و امریکای وزیر امور خارجه در مورد مشخص نبودن زمان اجرای برجام گفت: پیش‌بینی اجرای برجام بسیار دشوار است و اما اخباری مبنی بر تاخیر و به تعویق افتادن زمان اجرای برجام صحت ندارد. وی گفت: اقداماتی که باید به دنبال توافق هسته‌یی انجام داده می‌شد، زمانبر بود و از طرف دیگر پاسخ دادن به این پرسش که کار چه زمانی به اتمام می‌رسد نیز سخت بود. تخت‌روانچی با بیان اینکه در چند روز آینده اجرای برجام کلید خواهد خورد، گفت: کار طرف مقابل راحت‌تر بود؛ چراکه می‌دانست به محض اعلام آژانس باید تعهدات خود را عملی و تحریم‌ها را برطرف کند. معاون اروپا و امریکای وزیر امور خارجه در ارتباط با «تغییر قلب رآکتور اراک» نیز گفت: یکی از تعهدات ما این است که اراک نوسازی شود؛ تمام آنچه قرار بود در اراک انجام شود درحال اجراست و در اراک نیز قرار است قلب جدید طراحی شود. تخت‌روانچی اضافه کرد: در ارتباط با تغییرات انجام شده در رآکتور اراک، سندی بین ایران و کشورهای غربی به امضا رسیده که مبنای کار قرار می‌گیرد و براساس آن سهم هر کشور مشخص شده است.

 سرنوشت تحریم‌های جدید علیه ایران
وی در بخش دیگری از سخنانش درباره تکلیف و سرنوشت تحریم‌های جدید گفت: قاعدتا نباید عملی انجام شود که برخلاف روح و متن توافق باشد؛ چنانچه با نقض فاحش توافق روبه‌رو شویم مکانیسم‌های لحاظ شده در توافق را فعال خواهیم کرد. همچنین معاون اروپا و امریکای وزیر امور خارجه در مورد مصوبه اخیر کنگره امریکا در مورد ویزای افرادی که به ایران سفر داشته باشند، گفت: وزیر خارجه امریکا اعلام کرده این مصوبه در بودجه سالانه مطرح شده است و اجرای آن به گونه‌یی خواهد بود که خلاف برجام نباشد. تخت‌روانچی گفت: سیاست دولت تعامل سازنده با جهان به ویژه همسایگان است که البته این تعامل در چارچوب اصولی که برای خود تکلیف کرده‌ایم، انجام خواهد شد. در واقع؛ کار اقتصادی با کشورهای مختلف برای ما اهمیت دارد اما رعایت اصول برای ما ارجح‌تر است. معاون اروپا و امریکای وزیر امور خارجه گفت: رویکرد دولت ایران دشمنانی دارد؛ اکنون نمونه‌اش را در منطقه و از طرف کنگره امریکا مشاهده می‌کنیم. باید هوشیار باشیم و تحرکات دشمنان را رصد کنیم.

 گشایش اسنادی ۲۵۰ میلیون دلاری
در همین حال بانک مسقط نیز برای گشایش اعتبار اسنادی ۲۰۰ تا ۲۵۰میلیون دلار اعلام آمادگی کرده‌ است. در همین زمینه مدیر ارتباطات اداره بین‌الملل بانک مرکزی گفت: در دوران جمع‌بندی توافق‌های بین‌المللی، بانک‌های بزرگ و کوچک زیادی با ما مذاکره کرده‌اند و بعد از اجرایی شدن برجام با بانک ICBC در حوزه فاینانس و عملیات خزانه‌داری کار را آغاز می‌کنیم. حسن یعقوبی افزود: تمامی خدمات مرتبط با سیستم‌های بانکی و پولی و حتی آنها که به صراحت در دوره برجام ذکری از آنها نشده، اجرایشان برای ایران مجاز خواهد بود. مدیر ارتباطات اداره بین‌الملل بانک مرکزی اظهار کرد: خط ‌مشی بانک مرکزی تعامل نزدیک با جامعه بین‌الملل است که بر این اساس فرآیندسازی کرده‌ایم و ایجاد روابط کارگزاری بانکی و مالی مرتبط با سیستم جاری و بین‌المللی در دستور کار قرار می‌گیرد.  وی با اشاره به استانداردسازی و رعایت مقررات بین‌المللی خاطرنشان کرد: استانداردسازی و شبکه بانکی فراتر از بانک مرکزی است اما باید بدانیم که مدیریت انتظارات در دوره برجام بسیار مهم است. چراکه؛ در زمان لغو تحریم بسیاری از بانک‌ها با ایران ارتباط نداشته‌اند و فعالان اقتصادی نباید انتظار داشته باشند که پس از برجام با همه بانک‌های دنیا ارتباط داشته باشیم که این مساله منطقی نیست. یعقوبی اظهار کرد: بانک‌های بین‌المللی براساس سیاست‌های داخلی و موضع سهامدارانشان با ایران همکاری می‌کنند و در این مقطع بانک‌های زیادی برای همکاری با ایران ابراز علاقه‌مندی کرده‌اند.

 عضو جدید سوییفت می‌شویم
وی با اشاره به همکاری یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های جهان با نام«ICBC» گفت: این بانک شبکه گسترده‌یی دارد که مذاکره جدی با ایران انجام داده و قرار است در حوزه فاینانس و عملیات خزانه‌داری با آنها وارد عمل شویم البته با بانک‌های کوچک هم مذاکراتی انجام داده‌ایم و در برخی از آنها حساب باز کرده‌ایم. یعقوبی درباره برقراری سوئیف توضیح داد: براساس اجرای برجام از همه خدمات بانکی و مالی استفاده می‌کنیم که سوئیفت را هم شامل می‌شود و مشکلی در این زمینه نداریم اما بانک مرکزی براساس تحریم از عضویت در سوئیفت محروم شد و الان باید به عنوان عضو جدید به سوئیفت ملحق شود. وی در مورد زمان ورود به سوئیفت گفت: ما نمی‌گوییم امروز که برجام اجرا شد فردا سوئیفت برقرار می‌شود بلکه بانک مرکزی از روز اجرایی شدن برجام اقدام کرده و ظرف دو هفته موضوع به نتیجه خواهد رسید.

 کاهش نرخ ارز در کوتاه‌مدت تاثیری بر تورم ندارد
از سوی دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است، کاهش بهای نفت اصلی‌ترین عامل در افزایش نرخ ارز طی روزهای اخیر بوده است و پایین آوردن نرخ ارز در کوتاه‌مدت هیچ تاثیری بر وضعیت تورم نخواهد گذاشت.  بهادر احرامیان درباره دلایل روند افزایشی نرخ ارز در روزهای اخیر گفت: تجربه تاریخی نشان داده است که در کشور ما نرخ ارز و بهای نفت با یکدیگر رابطه عکس دارند. حتی در زمان قبل از تحریم‌ها و در دهه‌های گذشته هر زمان که بهای نفت کاهش پیدا کرده، عرضه ارزهای خارجی در داخل کشور کم شده و مکانیسم عرضه و تقاضا به گونه‌یی رقم خورده که نرخ ارز به سمت افزایش سوق پیدا کرده است. احرامیان عنوان کرد: البته موارد دیگری که در این روند افزایشی تاثیر گذاشته است، وضعیت مبادلات ایران با ترکیه است که به دلایلی کاهش پیدا کرده و برای همین امکان اینکه بتوانیم ارز را از طریق کانال‌های ترکیه به داخل کشور جهت دهیم پایین آمده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا