هفته‌ای که برای سکه و دلار گران تمام شد

هفته‌ای که برای سکه و دلار گران تمام شد

هفته سوم دی ماه در حالی سپری شد که سکه و ارز در روند صعودی قرار داشت که البته امروز ورق در بازار برگشت و قیمت‌ها کاهشی شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، قیمت سکه و ارز از روز چهارشنبه تا به امروز روند صعودی داشت تا اینکه دیروز قیمت دلار به 3728 تومان و قیمت سکه به 960 هزار تومان رسید اما امروز قیمت‌ها کاهش نسبتا چشمگیری داشته و نرخ دلار با کاهش 20 تومانی به 3708 تومان و قیمت سکه با کاهش 8500 تومانی به 951 هزار و 500 تومان رسید.

کارشناسان معتقدند که کاهش بهای نفت، افزایش تقاضای بازار ارز در آستانه سال نو میلادی و افزایش قیمت جهانی طلا دلایلی هستند که عبادالله محمدولی - رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی- و محمد کشتی آرای - رییس اتحادیه طلا و جواهر - و بهادر احرامیان - عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران - روی آن اتفاق نظر دارند.

در حالی که جمشید پژویان - عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی - تحلیل متفاوت تری ارائه می‌دهد و می‌گوید به طور کلی بازارهای ایران بی ثبات هستند و بالا رفتن قیمت ارز در این روزها، بیشتر ناشی از بی ثباتی است تا تنش موجود میان ایران و عربستان. همانطور که بیشتر مفسرین هم معتقدند تنش های موجود بین ایران و عربستان بیش از جنگ سرد کنونی نخواهد رفت و در واقع وارد جنگ گرم نخواهد شد که منجر به ایجاد تغییراتی در شرایط اقتصادی کشور شده و مثلا نرخ ارز کشور افزایش یابد.

ولی به هر حال نوسانات بازار ارز در حالی صورت می‌گیرد که جمعی از کارشناسان و فعالان بازار همچنان علت آن را در بستر رویدادهای سیاسی بررسی می‌کنند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی این افزایش قیمت ارز را مقطعی دانسته و می‌گوید با توجه به قطع روابط دیپلماتیک عربستان با ایران و به دنبال آن با چند کشور دیگر شاهد نوساناتی در بازار بودیم که این موضوع قیمت دلار را افزایش داد و همچنین با توجه به پایان سال میلادی حجم تقاضای بالایی به بازار وارد شد و همین موضوع نیز تاثیرات خودش را در بازار ارز گذاشت و به دلیل تقاضای بالای ارز طبیعی است که قیمت‌ها افزایش یافت.

بررسی بازار ارز نشان می‌دهد که دلار صعود خود را از روز سه‌شنبه هفته گذشته آغاز کرده که در پایان آن روز به قیمت 3708 تومان رسید که نسبت به روز قبش رشدی 30 تومانی داشت. دلار همچنین در روز شنبه جاری به 3729 تومان رسید.

قیمت طلا نیز در بازار جهانی بعد از تجربه یک افت در روز جمعه، بر خلاف پیش‌بینی‌ها به رکورد بالاترین قیمت دو ماه گذشته و همچنین به بزرگترین رشد هفتگی در چهار ماه گذشته رسید. رئیس اتحادیه طلا و جواهر در این باره می‌گوید به طور کلی می‌توان گفت در طول هفته گذشته قیمت طلا حدود 18دلار نوسان داشته و ‌قیمت سکه نیز از اوایل هفته گذشته تا کنون رشد داشته که البته بخشی از این افزایش مربوط به ارز و بخشی نیز مربوط به افزایش قیمت جهانی طلا بود.

این در حالی است که نوسانات قیمت سکه در بازار کشور نیز به چشم می‌خورد. آنگونه که قیمت‌ها در بازار نشان می‌دهد از ابتدای هفته گذشته سکه تمام بهار آزادی تا ابتدای این هفته حدود 36 هزار تومان رشد قیمت داشت و از 930 هزار تومان به 963 هزار تومان در روز شنبه هفته جاری رسیده است که البته امروز نیز بعد از یک افت 12 هزار تومانی، قیمت آن به 951 هزار تومان رسید.

در عین حال احرامیان - عضو اتاق بازرگانی تهران - در کنار قیمت نفت موارد دیگری چون تورم را در تعیین نرخ ارز موثر دانسته و می‌گوید در کنار این موارد رشد و رکود هم از عوامل مهم تاثیرگذار در تعیین نرخ ارز است؛ بنابراین اساسا بر طبق چارچوب یک مدل اقتصادی می‌توان درباره نرخ ارز صحبت کرد و اینکه تعدادی از کارشناسان عامل موثر در تعیین نرخ ارز را قدرت خرید مردم تلقی می‌کنند، درست نیست.

البته در این میان رییس اتحادیه طلا و جواهر، افزایش قیمت طلا را حبابی نمی داند و معتقد است بالا رفتن قیمت سکه طبیعی بوده و در حال حاضر بازار روال عادی خود را سپری می‌کند.

به گفته کشتی‌آرای افزایش تقاضا موجب بالا رفتن قیمت ارز شده و از طرفی سیاست های پولی کشور، کاهش قیمت نفت و درآمدهای ارزی باعث نوسان قیمت ارز شده که البته مهم ترین عامل بالا رفتن تقاضا بود و تا زمانی که قیمت جهانی طلا بالا باشد و با افزایش قیمت ارز مواجه باشیم.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا