همایش مطالبات کارگران برگزار شد

همایش مطالبات کارگران برگزار شد

همایش بررسی مطالبات کارگران در خصوص مزد سال 1395، ادغام بیمه درمان تامین اجتماعی و تبصره‌های برنامه ششم توسعه با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و روسای کانون‌های کارفرمایی و کارگری کشور و استان تهران در وزارت کار برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در این مراسم که با سخنان پرشور تعدادی از مقامات کارگری و همراهی کارگران حاضر در سالن همراه بود، بر جلوگیری از ادغام بیمه درمان تامین اجتماعی در بیمه سلامت، تعیین دستمزد عادلانه برای کارگران و عدم تصویب تبصره‌های ضد اشتغال برنامه ششم تاکید شد.

کارگران با در دست داشتن پلاکاردهایی که جملاتی در مخالفت با ادغام بیمه درمان تامین اجتماعی و حذف تبصره های مربوط به کارگران در برنامه ششم بر آنها نوشته شده بود از وزارت کار و مجلس خواستند تا نسبت به احقاق مطالبات کارگران بی تفاوت نباشند.

ناصر برهانی - رییس هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران - در این مراسم اظهار کرد: علیرغم آنکه دولتها هیچ سهمی در سازمان تامین اجتماعی نداشته و ندارند و ریالی در این سازمان سرمایه گذاری نکرده اند اما همیشه بر آن حاکمیت داشته اند در حالی که خانواده 42 میلیون نفری تامین اجتماعی طی این سالها با اموال کارفرمایان و کارگران اداره شده است.

وی گفت: درتبصره دو ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه به هیچ احدالناسی اجازه دخالت در سازمان تامین اجتماعی داده نشده است ولی امروز از دولت و مجلس ناامید شده ایم و انتظار داریم در مقابل ادغام بیمه درمان تامین اجتماعی سکوت نکنند.

برهانی خطاب به رییس مرکز پژوهشهای مجلس که در این همایش حضور داشت، گفت: برخی گفتند که اواخر عمر مجلس است و طرح این موضوع قابلیت پیگیری ندارد اما از نمایندگان مجلس مصرانه می خواهیم موضوع اصلاح اساسنامه سازمان تامین اجتماعی را به شکل سه جانبه و با قید دو فوریت در دستور کار قرار دهند و عدم ادغام بیمه درمان تامین اجتماعی در بیمه سلامت را پیگیری کنند.

وی همچنین با اشاره به تبصره 33 برنامه ششم توسعه پرسید: چرا باید کارجویان و دانش آموختگان زیر 29 سال را با 75 درصد حداقل حقوق مصوب وزارت کار به خدمت بگیریم در حالی که حداقل مزد مصوب 700 هزار تومان است آیا مسوولان می توانند با 700 هزار تومان یک روز زندگی کنند که از کارگران می خواهند؟

برهانی گفت: در ازای 44 هزار تومان یارانه ای که می گیریم 440 هزار تومان هزینه می پردازیم و زمان تعیین مزد که فرا می رسد کارگران همواره قربانی مشکلات اقتصادی و بدهکاری کارفرمایان می شوند.

به گزارش ایسنا، حسین حبیبی - فعال کارگری و عضو کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران - سخنران دیگری بود که بخش اعظمی از مراسم را به خود اختصاص داد و مورد تشویق و استقبال حاضرین قرار گرفت.

وی با بیان اینکه مواردی که عنوان می کند زبان حال جامعه کارگری است و تنها نظر شخصی وی نیست،‌گفت: منابع و دارایی‌های سازمان تامین اجتماعی متعلق به کارگران است و باید حفظ شود برخی تلاش می کنند تا اداره این سازمان را از حالت سه جانبه گرایی در شورای عالی کار خارج کنند تا منابع ورودی و خروجی آن با نظر دولت رقم بخورد در حالی که آورده کارگران و کارفرمایان منابع سازمان را تامین کرده است و باید هزینه و گردش مالی آن را مدیریت کنند.

وی گفت: درست است که دولت به واسطه سه درصد حق بیمه‌ای که می پردازد در سازمان سهم دارد ولی اداره سازمان با مالکان اصلی آن یعنی کارگران است.

حبیبی در ادامه با انتقاد از تبصره 24 برنامه ششم توسعه گفت: در این تبصره افزایش تدریجی سن و سابقه بازنشستگی برای مشمولان صندوق‌های تامین اجتماعی هر سال به میزان شش ماه در نظر گرفته شده و میزان حقوق بازنشستگی نیز براساس میانگین حقوق پنج سال آخر خدمت محاسبه شده است که با چنین مواردی امنیت شغلی نیروی کار از دست می رود و در هنگام بازنشستگی با پس انداز اندک خانه نشین می شود که این تبصره باید اصلاح شود.

این فعال کارگری همچنین به تبصره 33 برنامه ششم اشاره و اظهار کرد: اگر این تبصره به تصویب برسد فاجعه بزرگی در جامعه کارگری است زیرا با این تبصره دست کارفرمایان برای اخراج نیروی کار را باز می گذاریم و دانش آموختگانی که دو سال مشغول کار می شوند به دلیل آنکه تحت پوشش قانون کار و تامین اجتماعی نیستند با اراده کارفرما به راحتی شغل خود را از دست می دهند.

وی گفت: وقتی حداقل مزد مصوب شورای عالی کار 700 هزار تومان است 75 درصد این رقم چه انگیزه ای به جوانان می دهد که بخواهند دو سال در جایی مشغول کار شوند؟این موارد موجب کاهش منابع سازمان تامین اجتماعی به جهت عدم بیمه دانش آموختگان و هدایت نیروهای کار به زیر خط فقر می شود.

حبیبی با بیان اینکه سهم دستمزد در قیمت تمام شده کالا بیش از 10 درصد نیست، گفت: امروز با وجود آنکه از کاهش نرخ تورم خبر می دهند اما کارگران تورم را در زندگی خود لمس می کنند.البته افزایش قیمت مثل دولت گذشته نیست و از این بابت از دولت تدبیر و امید تشکر می کنیم ولی انتظار کارگران این است که دستمزد آنها با تورم واقعی تعیین شود.

وی در پایان با بیان اینکه تورم نقطه به نقطه در هیج کجای دنیا لحاظ نمی شود، از نمایندگان کارگران در شورای عالی کار خواست تا در جلسه نهایی دستمزد این مساله را فراموش نکنند.

به گزارش ایسنا، از دیگر سخنرانان همایش امروز، رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور بود.

وی کارگران را قربانیان پیش نویس برنامه ششم دانست و افزود: متاسفانه کارگران را از حداقل‌های مصوب شورای عالی کار محروم کرده و هر از گاهی مورد حمله و هجمه قرار می دهند اما دولتمردان بدانند که جامعه کارگری نسبت به این مسایل سکوت نخواهد کرد.

علی بیگی ادامه داد: در یک دولت اموال مردم تحت عنوان بنگاههای زودبازده به تارج می رود در دولت دیگر به نام مشاغل خانگی و در این دولت برای اشتغال جوانان تحصیلکرده زیر 29 سال، 75 درصد حداقل مزد در نظر گرفته می شود تا مشکل اشتغال حل شود در حالی که راه برون رفت از مشکل بیکاری به چاله افتادن نیست.

رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با بیان اینکه اشتغال متولی خاصی ندارد و نباید یک نفر یا یک وزارتخانه را مسوول ایجاد اشتغال دانست افزود: معضل اشتغال زمانی حل می شود که همه وزارتخانه ها و سازمانها و بخش خصوصی و دولتی با یک بسیج همگانی و کار کارشناسی و اصولی به این موضوع ورود کنند.

وی تبصره 33 برنامه ششم را تهدیدکننده اشتغال و تشدید کننده امنیت شغلی کارگران دانست و گفت: ممکن است کارگران و کارفرمایان بر سر تامین اجتماعی توافق داشته باشند اما در مورد دستمزد هیچگاه واقعیات زندگی یک کارگر را نمی پذیرند و تاثیر اندک دستمزد بر هزینه های تولید را قبول ندارند.

علی بیگی اولین دغدغه کارگران را امنیت شغلی دانست و تصریح کرد: با تصویب این تبصره امنیت شغلی یکماهه کارگران هم به خطر می افتد و اخراج پی در پی نیروهای کار رواج می یابد.

این مقام مسوول کارگری در پایان تبصره 24 برنامه ششم را مصداق فقیرتر کردن جامعه کارگری در دوران بازنشستگی دانست و گفت: اینکه به جای میانگین دو سال آخر، میانگین 5 سال آخر بازنشستگی به عنوان حقوق دوران بازنشستگی در نظر گرفته می شود جز فقیرتر کردن کارگران سودی ندارد لذا از وزارت کار می خواهیم که در جلوگیری از تصویب و اصلاح تبصره های مذکور تمام اهتمام خود را به کار گیرد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا