در پی اصرار بر خروج پتروشیمی ها از تالار نقره ای؛

دفاع تمام قد خانه ملت از ساز و کار بورس کالا

دفاع تمام قد خانه ملت از ساز و کار بورس کالا

تعدادی از نمایندگان مجلس در پی طرح مجدد خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا این اقدام را بر خلاف سازو کار اقتصاد شفاف خواندند.

 

از زمانی که بحث خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا مطرح شده همواره کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی خروج پتروشیمی از بورس کالا را بازگشت به عقب می دانند و بر این باورند که با توجه به انحصار شدید بازار محصولات پتروشیمی در صورت عرضه این محصولات در خارج از بورس هیچ ابزار کارآمدی برای شفافیت و رصد این بازار وجود ندارد و خروج پتروشیمی ها از بورس مقدمه ایجاد رانت بسیار عظیمی در این حوزه خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، در پی طرح مجدد خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا، عصر بازار پای دیدگاه و نظر تعدادی از نمایندگان خانه ملت رفته است.


جعفرزاده ایمن آبادی: ردپای دلالان پر نفوذ و رانتخوار در بازار پتروشیمی

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت:صنعت  پتروشیمی همانگونه که می دانید از صنایعی است که در چند سال اخیر سود سرشار ملی را به جیب عده ای خاصی ریخته و به دلیل اینکه چند مدتی است، نرخ خوراک پتروشیمی ها و سود آن برای سرمایه گذاران معقول و منطقی شده و ثروت ملی بی جهت در جیب یک عده خواصی ریخته نمی شود برخی تلاش می کنند که  فضایی را ایجاد کنند  تا خرید و فروش محصولات پتروشیمی از بورس خارج شود. نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه داستانی در پشت پرده خروج محصولات  پتروشیمی از بورس کالا است تاکید کرد: هرواحد تولیدی ،صنعتی و اقتصادی بخواهد از بورس خارج شود و سهام خود را بدون اطلاع عموم ، شفافیت سازی و کشف قیمت به بازار عرضه کند قطع یقین داستانی پشت پرده د ارد و شک نکنید با خروج محصولات از بورس کالا دوباره ردپای دلالان پر نفوذ و رانتخوار در بازار پتروشیمی نمایان می شود. وی سالم ترین روند واگذاری و تولید ثروت در کشوررا  بورس دانست و گفت:عده ای  به دنبال این هستند که کشف قیمت محصولات پتروشیمی را مخدوش کنند تا با دست اندازی به ثروت ملی تا تعداد خاصی در قالب رانت از آن استفاده کنند  و قطعا مجلس در این زمینه سکوت نخواهد کرد.

حسینی صدر: خروج پتروشیمی ها در تضاد با اقتصاد مقاومتی است

موید حسینی صدر رئیس کمیته پتروشیمی صنایع و معادن مجلس با تاکید براینکه موافق خروج پتروشیمی ها از بازار بورس نیستم گفت: مسیر صحیح کشف قیمت محصولات بویژه کالاهای مهمی همچون پتروشیمی به بازار غیررسمی و بدون نظارت ختم نمیشود بلکه باید کالاها در بازاری شفاف و رقابتی مورد معامله و تعیین نرخ قرار گیرد که در کشور ما بورس کالای ایران این شرایط را داراست.

نماینده مردم خوی  در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هرچند منکر وجود نواقصی در بورس نیستیم اما  اگر مشکلاتی در این زمینه وجود دارد باید برای رفع آن تلاش کرد  نه اینکه استثنا قائل شوند و مشکلاتی بزرگتر را ایجاد کنند،افزود:خروج معاملات محصولات پتروشیمی از بورس  به  رانت و دلالی خواهد انجامید در معاملات بورس کالا، دادوستد ها به صورت شفاف و قیمت ها در رقابت خریداران و فروشندگان کشف می شود، از این رو خروج معاملات محصولات پتروشیمی از بورس کالا و بازگشت مبادلات به بازار آزاد و حواله ای که نظارت دقیقی روی آن وجود ندارد، به هیچ عنوان منطقی نیست. وی ادامه داد: افرادی که مخالف شفافیت در معاملات مواد پتروشیمی هستند، کاری از پیش نخواهند برد چون دولت با معاملات زیر زمینی که به وضوح با سیاست های دولت و اقتصاد مقاومتی در تضاد است، برخورد خواهد کرد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد:به نظر می رسد ریشه کن کردن دلالی و رانت خواری در بازار پتروشیمی ها نیازمند سیاستگذاری دقیق تر  از سوی وزارت صنعت ، معدن و تجارت با همکاری فعالان صنعت پتروشیمی است . همه فعالان این حوزه باید به خاطر منافع ملی کشور دور هم جمع شوند و همفکری کنند تا برخیها به جای در نظر گرفتن منافع شخصی، به فکر ارتقای صنعت پتروشیمی کشور بیفتند.

حسینی :خروج پتروشیمی ها از بورس غیرمنطقی است

سید شریف حسینی عضو هیات رئیسه مجلس ، درباره تلاش برخی برای خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا گفت: با خروج پتروشیمی ها از بازار  بورس کالا  دوباره شاهد رونق دلالی و واسطه گری خواهیم بود و سود های کلان نصیب افراد خاص و یک گروه خاص می شود. نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زمانی که بورس در شرایط ثبات قرار دارد خروج محصولات  پتروشیمی از بورس  معقول و منطقی  نیست.

حیدری طیب:انگیزه برخی برای فرار از شفافیت مالیاتی

سیدسعید حیدریطیب، عضو کمیسیون انرژی مجلس یکی از انگیزههای خرید و فروش محصولات پتروشیمی در خارج از بورس را فرار از شفافیتهای مالیاتی برشمرد و افزود: فرار از شفافیت مالیاتی هرگز به نفع اقتصاد ملی نخواهد بود و توجیهپذیر نیست.   وی با بیان اینکه  خواست وزارت صنعت مبنی بر خرید و فروش محصولات پتروشیمی در خارج از بورس غیرمنطقی است، افزود: مصوباتی وجود دارد که پتروشیمیها را ملزم میکند محصولاتشان را در بورس کالا عرضه کنند.


بیاتیان: بازگشت رانتهای عظیم به صنعت پتروشیمی

محمد بیاتیان، عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید براینکه  نمایندگان مجلس به طور جدی در حال بررسی بحث خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالای ایران که تنها ماحصل آن بازگشت رانتهای عظیم به صنعت پتروشیمی است، هستند، گفت:  در حال حاضر که بازارمحصولات پتروشیمی  به یک آرامش رسیده و سروسامان گرفته،  دیگر نیازی نیست که  شرایط را تغییر دهیم مگر اینکه دلایل قانع کننده ای در این موضوع وجود داشته باشد اما در شرایط فعلی بعید می دانم دلایل قانع کننده ای برای خروج محصولات پتروشیمی از بورس وجود داشته باشد. نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رانتهای عظیمی پشت تلاش عدهای از فعالان بازار پتروشیمی برای خروج معاملات از شفافیت بورس کالاست،  ادامه داد:گویا لابی هایی دنبال فشار هستند تا گروه های واسطه ای و دلالی در کنارشان باشند. آنها از این آشفته بازار و نابسامانی برای خودشان سودی دست و پا کنند. عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن  مجلس گفت: وزارت صنعت اگر طرحی برای حمایت از صنایع خرد و پایین دستی دارد، آن را با همکاری بورس و در تالار شفاف معاملات بورس اجرایی کند تا امکان زدوبند و رانتخواری ایجاد نشود. وی گفت: حتما بحثهای غیرمنطقی مطرح شده در مورد خروج پتروشیمیها از بورس کالا را در کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح خواهیم کرد.

بیگلریان: یک عقبگرد بزرگ در اقتصاد ملی

روبرت بیگلریان عضو کمیسیون انرژی مجلس  گفت: طرح کردن و ادامه تلاش هایی برای به ثمر نشستن خروج پتروشیمی ها از بورس ، علاوه بر اینکه نوسانات و بی نظمی زیادی را در بازار پتروشیمی به وجود می آورد ، یک عقبگرد بزرگ در اقتصاد ملی به شمار می رود؛ قطعا این کار محقق نخواهد شد. وی  با بیان اینکه عده ای به دنبال کسب رانت های کلان و سود جویی از هر فرصتی هستند، افزود: در گذشته اختیاری کردن عرضه پتروشیمی ها در بورس کالای ایران و واکنش صنایع پایین دستی نسبت به این موضوع در کمیسیون انرژی مجلس مطرح شده بود که ما معتقدیم بازار پتروشیمی از زمان ابلاغیه وزارت صنعت مبنی بر اینکه "عرضه کنندگان در صورتی که پس از دو مرحله پیاپی عرضه در بورس کالا، محصولاتشان  به فروش نرسید، مجازند خارج از بورس بفروشند"، به سوی عدم شفافیت پیش رفته است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا