دلار بعد از برجام ارزان می‌شود؟

دلار بعد از برجام ارزان می‌شود؟

درحالی دولت و بانک مرکزی سیاست سکوت را در قبال افزایش قیمت ارز پیش گرفته بودند که در آستانه اجرایی شدن برجام این سکوت شکست.

درحالی دولت و بانک مرکزی سیاست سکوت را در قبال افزایش قیمت ارز پیش گرفته بودند که در آستانه اجرایی شدن برجام این سکوت شکست.

سرانجام بعد از ثبت رکوردهای تازه از دلار در بازار ارز سکوت دولتی ها شکست و به این افزایش قیمت ها واکنش نشان دادند. البته بماند که اولین توضیحات درباره گرانی دلار و زمان کاهش قیمت ها از سوی مقامی غیر از سیاستگذار پولی و ارزی اعلام شد. ولی در بین اظهارات ارزی مسئولان دولتی یک نکته مشترک وجود داشت و آن اینکه قیمت ارز بعد از اجرای برجام کاهش می یابد.

در همین ارتباط روز گذشته معاون بین‌الملل وزیر نفت و مشاور حقوقی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: به شما قول می دهم در همان نخستین روزهای اجرای برجام احساس روانی اجرای آن اثرات خود را در کاهش قیمت دلار و طلا برجای بگذارد و این امیدواری به وجود آید که وضعیت اقتصادی کشور رو به بهبودی است.

و ساعتی بعد از این مقام نفتی، بانک مرکزی اولین واکنش را به دلار 3700 تومانی نشان داد هر چند که معاون ارزی این بانک در گفت وگوی خود قیمت های جدید دلار (بیش از 3700 تومان) را تأیید نکرده است. ولی معاون سیف هم مانند معاون زنگنه بر این باور است که بازار ارز بعد از برجام آرام می گیرد.

کامیاب در همین ارتباط گفته است: بازار ارز ما نیاز به آرامش دارد و قطعاً‌ آثار هیجانی، بلندمدت نمی‌تواند باشند و به محض فروکش کردن هیجانات مذکور و عوامل غیر بنیادین، به حالت طبیعی خود برخواهد گشت. این روزها مواجه با اجرا شدن برجام و اخبار مربوط به آن است. فکر می‌کنم در شرایط بعد از اجرای برجام، وضعیت کاملاً متفاوت خواهد بود.

در اظهارات ارزی این دو مقام مسئول نکته مهمی وجود دارد و آن اینکه هر دو بازگشت آرامش به بازار ارز را منوط به اجرایی شدن برجام می دانند.

حتی این موضوع تاجایی برای دولتی ها محرز است که معاون زنگنه از کلمه "قول" دادن استفاده و تأکید کرده قول میدهم بعد از برجام دلار و طلا ارزان شود.

اطمینان معاون بین الملل وزیر نفت از ارزانی دلار و طلا بعد از برجام حتی از معاون ارزی بانک مرکزی هم بالاتر است چراکه کامیاب در گفت وگوی خود با روابط عمومی این بانک اعلام کرده "فکر می کنم در شرایط بعد از برجام وضعیت کاملاً متفاوت خواهد بود".

نکته دیگری که در اولین واکنش رسمی دولتی ها به افزایش قیمت ارز وجود دارد همین اطمینان از کاهش قیمت ها بعد از برجام است.

اطمینان از ارزانی دلار بعد از برجام، نظریه برخی کارشناسان را تقویت می کند که پشت پرده افزایش قیمت دلار در این مدت دولت بوده و به منظور اهداف سیاسی و ایجاد جو روانی در آستانه انتخابات قصد دارد ارز را بعد از برجام ارزان کند.

البته تحلیل گران و کارشناسان اقتصادی قبلاً از این نظریه سخن گفته بودند که احتمالا افزایش قیمت ارز طی هفته های اخیر سیاستی عمدی بوده و دولت می خواهد بعد از اجرای برجام قیمت دلار را تا حد چشم گیری کاهش دهد.

با این حساب کاهش قیمت ارز بعد از اجرای برجام با این هدف صورت خواهد گرفت که این تصور در جامعه القا شود که با برجام ارزانی در بازار حکمفرما می شود.

بماند که به اعتقاد فعالان بازار آثار روانی بعد از اجرای برجام دوام چندانی نخواهد داشت و باردیگر قیمت ها روند صعودی را طی خواهند کرد.

ولی همین قدر کافی است که سکوت دولت و بانک مرکزی با وجود افزایش نجومی دلار زمانی شکست که کشور آماده اجرایی شدن برجام است. و این خود نظریه فوق را تقویت می کند.

به گزارش تسنیم، توافقنامه «برجام» 26 دی رسماً به مرحله اجرا درمی‌آید. در این مرحله بناست پس از راستی‌آزمایی آژانس درباره عملیاتی شدن تعهدات سنگین ایران، بخشی از تحریم‌ها توسط آمریکا و اتحادیه اروپا به حالت تعلیق درآید و مبلغی حدود 100 میلیارد دلار از پولهای نفتی نیز از توقیف خارج و به دولت جمهوری اسلامی اجازه دخل و تصرف در آن داده شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا