امضای تفاهم نامه همکاری کاشان و سلیمانیه عراق

امضای تفاهم نامه همکاری کاشان و سلیمانیه عراق

کاشان- ایرنا- تفاهم نامه همکاری توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین اتاق های بازرگانی کاشان و استان سلیمانیه عراق صبح روز دوشنبه در کاشان به امضا رسید.

رئیس اتاق بازرگانی سلیمانیه عراق روز دوشنبه در نشست با اعضای اتاق بازرگانی کاشان اظهار داشت: استان سلیمانیه یکی از مناطق بزرگ عراق از نظر وسعت و نفوس جمعیت است که از نظر تجاری نقش مهمی در کشور عراق دارد.
سیروان محمدمحمود افزود: 30 درصد صنعت جنوبی عراق و 70 درصد تولید سیمان این کشور در سلیمانیه است و 70 درصد صادرات ایران به عراق از مرزهای سلیمانیه از جمله مرز پرویزخان صورت می گیرد.
وی از روابط تجاری قوی بین دو کشور عراق و ایران خبر داد و تاکید کرد: طرفین باید در جهت توسعه این روابط تلاش کنند، بویژه آنکه در شرایط کنونی 90 درصد صنعت عراق به دلیل ناامنی افت داشته و در سال 2015 نیز بیش از 100 میلیارد دینار به کشور عراق واردات داشته ایم.
محمدمحمود ابراز امیدواری کرد: همکاری اتاق های بازرگانی ایران با عراق موجب ورود هرچه بیشتر کالاهایی از ایران شود که کیفیت بالاتری نسبت به کالاهای اروپایی داشته باشند.
رئیس اتاق بازرگانی سلیمانیه عراق از اختصاص منطقه صنعتی به 250 هکتار برای صنعتکاران ایرانی در سلیمانیه و تسهیلات ویژه از جمله حق مالکیت و معافیت مالیاتی برای سرمایه گذاران در این منطقه خبر داد.
وی جمعیت کردستان را 6 میلیون نفر و سلیمانیه را 2.5 میلیون نفر ذکر کرد و گفت: حجم عظیم مصرف کنندگان در این منطقه به اضافه 2.5 میلیون آواره سوری و جنوب عراق در این بخش از کشور بازار مناسبی برای کالاهای مختلف فراهم کرده است.
وی افزود: کشور عراق در حال حاضر به جز آجر، سیمان، میلگرد و آب آشامیدنی نیازمند تمامی اقلام مصرفی به صورت وارداتی است.
رئیس اتحادیه اتاق های بازرگانی اقلیم کردستان عراق حمایت کامل از تجار ایرانی و کاشانی برای برگزاری نمایشگاه کالا در سلیمانیه خبر داد و گفت: در سفر امروز به استان اصفهان نیز دو قرارداد با مدیریت نمایشگاه های اصفهان و اتاق بازرگانی این استان امضا شد.
وی افزود: براساس این توافقنامه استان اصفهان به طور مستقل در هر زمان که مایل باشد، می تواند نمایشگاه در سلیمانیه برگزار کند.
رئیس اتاق بازرگانی کاشان نیز در این نشست اظهار داشت: کاشان تنها شهرستانی است که مرکز استان نبوده اما از نظر تعداد کارخانجات صنعتی و حجم مبادلات تجاری از 20 استان کشور مزیت های بیشتری دارد.
محمود تولایی با اشاره به روابط اتاق بازرگانی کاشان با اتاق های اربیل و سلیمانیه افزود: امیدواریم این روابط به شکل منظم و پایدارتری ادامه یابد و برنامه ریزی منسجم برای رفت و آمد تجار و صاحبان صنایع صورت گیرد.
وی تاکید کرد: سلیمانیه از قدیم دروازه ورود به کردستان و عراق بوده و در روابط تجاری ایران و عراق نقش کلیدی داشته است.
تولایی با ابراز خرسندی از روابط تجاری کردستان و کاشان پیشنهاد داد: فهرست کاملی از اقلام و کالاهای تجاری در بازار مصرف سلیمانیه و عراق از سوی اتاق بازرگانی این استان در اختیار تجار کاشان قرار گیرد تا صاحبان صنایع با اطلاعات کافی وارد بازار تجاری شوند.
وی از برنامه ریزی برای سفر تجار کاشانی به عراق و استان سلیمانیه در چهارماه آینده به منظور بررسی ظرفیت های سرمایه گذاری خبر داد و گفت: قدم بعدی ایجاد دفتر بازرگانی برای هماهنگی تجار در سلیمانیه است.
تولایی از آمادگی اتاق بازرگانی کاشان برای مشارکت در پروژه های دولتی و مناقصه های پیش رو در این کشور خبر داد و گفت: می توانیم سرمایه گذاری دائم در این استان داشته باشیم.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا