تخت روانچی: خبر تاخیر در اجرای برجام صحت ندارد/برنامه ایران در صورت تحریم های جدید

تخت روانچی: خبر تاخیر در اجرای برجام صحت ندارد/برنامه ایران در صورت تحریم های جدید

معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه گفت: ایران زمان مشخصی برای آغاز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اعلام نکرده است و اخباری مبنی بر تاخیر و به تعویق افتادن زمان اجرای برجام صحت ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مجید تخت روانچی امروز (دوشنبه) در حاشیه نشست با اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و مدیران عامل بانک ها در جمع خبرنگاران در مورد مشخص نبودن زمان اجرای برجام گفت: پیش بینی این که بتوانیم روز مشخصی را برای اجرای برجام اعلام کنیم بسیار دشوار است.
وی گفت: اقداماتی که به دنبال توافق هسته ای باید انجام می دادیم زمانبر بود و از طرف دیگر، پاسخ دادن به این پرسسش که کار چه زمانی به اتمام می رسد، سخت بود.
تخت روانچی ضمن ابراز امیدواری از اینکه در چند روز آینده به روز اجرای برجام برسیم، گفت: کار طرف ما راحت تر بود و می دانست که به محض اعلام آژانس باید تعهدات خود را عملی و تحریم ها را برطرف کند.
معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه در ارتباط با تغییر قلب رآکتور اراک نیز گفت: یکی از تعهدات ما این است که اراک نوسازی شود؛ تمام آنچه قرار بود در اراک انجام شود در حال اجراست.
وی با اشاره به اینکه بخشی از کار در اراک توسط مهندسان ایرانی انجام خواهد شد، گفت: در اراک قرار است قلب جدید طراحی شود.
تخت روانچی اضافه کرد: در ارتباط با تغییرات انجام شده در راکتور اراک، سندی بین ایران و کشورهای غربی به امضا رسیده که مبنای کار قرار می گیرد و بر اساس آن سهم هر کشور مشخص شده است.

** ایران در صورت تحریم های جدید موارد لحاظ شده در توافق را فعال می کند
وی در بخش دیگری از این نشست، در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که تکلیف و سرنوشت تحریم های جدید چه می شود؟ گفت: ما اعلام کرده ایم که نباید عملی انجام شود که برخلاف روح و متن توافق باشد؛ چنانچه با نقض فاحش توافق روبرو شویم، مکانیزم های لحاظ شده در توافق را فعال خواهیم کرد.
معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه در مورد مصوبه اخیر کنگره آمریکا در مورد ویزای افرادی که به ایران سفر داشته باشند نیز گفت: وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده است این مصوبه در بودجه سالانه مطرح شده است؛ اجرای آن بگونه ای خواهد بود که خلاف برجام نباشد.

** سیاست تعامل ایران با همسایگان منطبق با اصول تکلیف شده است
تخت روانچی در ادامه گفت: سیاست دولت تعامل سازنده با جهان به ویژه همسایگان است که البته این تعامل در چارچوب اصولی که برای خود تکلیف کرده ایم انجام خواهد شد.
وی گفت: کار اقتصادی با کشورهای مختلف برای ما اهمیت دارد اما رعایت اصول، برای ما ارجح است.
معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه گفت: رویکرد دولت ایران دشمنانی دارد؛ اکنون نمونه اش را در منطقه و از طرف کنگره آمریکا مشاهده می کنیم؛ ما باید هوشیار باشیم و تحرکات دشمنان را رصد کنیم.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا