در گفت وگو با ایرنا تاکید شد

واردات از مناطق آزاد افزایش نیافته است/مقایسه نادرست در محاسبه

واردات از مناطق آزاد افزایش نیافته است/مقایسه نادرست در محاسبه

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری مناطق آزاد، مطالب عنوان شده مبنی بر افزایش حجم واردات از این مناطق را غیرواقعی دانست و افزود: چیزی فراتر از واردات ملی در سرزمین اصلی نداریم؛ مجموع واردات سالانه از محل توسعه مناطق آزاد فقط سه میلیارد دلار است.

محمد معزالدین در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، با بیان اینکه واردات به مناطق آزاد، مربوط به کالاهای مورد نیاز کشور است، افزود: افرایش یا کاهش
واردات در این مناطق مفهومی ندارد؛ منطقه آزاد، یک راه و معبر است که واردات ملی از آن می گذرد؛ از مجموع واردات ملی به ما اجازه داده اند حداکثر در سقف سه میلیارد دلار کالا وارد کنیم.
این مقام مسئول توضیح داد: به عنوان نمونه اگر سقف واردات ملی سالیانه 50 میلیارد دلار باشد و بگویند این حجم واردات باید از مبادی مناطق آزاد هفت گانه کشور انجام شود، از مجموع این واردات، فقط سه میلیارد دلار آن به مناطق آزاد اختصاص دارد.
وی افزود: اما به جای اینکه این واردات از طریق بندر شهید رجایی وارد شود، از طریق قشم وارد شده است، در اصل موضوع فرقی نمی کند زیرا واردات مورد نیاز کشور از طریق مبادی ورودی مناطق آزاد صورت گرفته است.
معزالدین افزود: حدود 20 تا 30 تا مرز در کشور داریم که مناطق آزاد نیز براساس طرح کلان واردات، یکی از مبادی ورودی کشور محسوب می شوند.
وی ادامه داد: در حالی که درآمدهای ما از طریق واردات کاهش پیدا کرده و حتی واردات ما از اسکله کاوه به یک سوم رسیده چگونه می گویند واردات در مناطق آزاد افزیش پیدا کرده با اینکه اعلام می شود حجم واردات کشور نیز حدود 17 درصد کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه مناطق آزاد، مناطق محرومی هستند که زیرساخت های لازم را ندارند، افزود: اگر بخواهیم یک هاب یا قطب صادراتی داشته باشیم، باید امکانات و زیرساخت های آن فراهم باشد و امکانات بیمه ای نیز فعال شود؛ بدون این شرایط ، منطقه نمی تواند صادر کننده شود.
معاون اقتصادی و برنامه ریزی مناطق آزاد کشور یادآور شد: دولت در یک حرکت استراتژیک در حال آزاد کردن نوارهای مرزی کشور است تا مدیریت منضبطی را بر آنها حاکم کند، به همین دلیل ما یک سند راهبردی تهیه کرده ایم تا طرح های جامع در اقتضای توسعه اقتصادی هر منطقه را تعریف کنیم تا شرایط و قوانین فراهم شود با اینکه بخش عمده این کار به دلیل تحریم ها امکان پذیر نبوده است.
این مقام مسئول تصریح کرد: اینکه گفته می شود یک حجمی از کالا وارد مناطق آزاد می شود و مناطق بستری برای قاچاق کالا شده اند، نکته ای است که همه اذعان می کنند اما با سیستمی که در حال تنظیم داریم، در حقیقت اطلاعات گمرک سرزمین اصلی یا همان گمرک ملی با گمرک مناطق آزاد یک برنامه ای خواهند شد تا این ابهامات برطرف شود.
وی افزود: در حال حاضر کارهای این سیستم به خوبی پیش می رود و امیدوارم در یک فرصت کوتاهی، داشبورد اطلاعاتی واردات در داخل مناطق آزاد به طور دقیق روی داشبورد اطلاعاتی کل کشور قرار گیرد.
وی با اشاره به عناوین برخی سایت ها مبنی بر اینکه «واردات از مناطق آزاد 11 برابر صادرات است»، گفت: منظور این است که مناطق آزاد باید صادراتی می شد اما وارداتی شده است؛ باید بپذیریم کشوری که هزاران عامل محدود کننده داشته، نمی تواند بدون واردات، صادرات داشته باشد.
معاون اقتصادی مناطق آزاد یادآورشد: براساس آمار 6 ماهه نخست امسال، از مجموع 2.14 میلیارد دلار کالایی که از مسیر منطقه آزاد وارد سرزمین اصلی شده، فقط 456 میلیون دلار آن یا حدود 0.4 میلیارد دلار آن مربوط به مواد اولیه و مصرفی منطقه بوده که معادل 21 درصد می شود؛ در حالی که مجموع مجوز منطقه در یک سال حداکثر سه میلیارد دلار است.
معزالدین افزود: در نتیجه آنچه به عنوان آمار وارداتی مناطق آزاد منتشر می شود، واردات سرزمین اصلی بوده که فقط از مسیر مناطق آزاد بعنوان مبدا ورود و با هدف سرزمین اصلی وارد می شود و این شائبه را در ذهن مخاطب ایجاد کرده که این عدد مربوط به واردات مناطق آزاد است.
برخی سایت ها در مقایسه ارزش واردات با صادرات صورت گرفته از مناطق آزاد نوشتند: براساس آمار ثبت شده ورودی و خروجی های گمرکات کشور، ارزش واردات کالا از مناطق آزاد 11 برابر بیشتر از ارزش صادرات این مناطق بوده و آن را یک واقعیت ناخوشایند برای این مناطق عنوان کردند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا