اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

ارزیابی نایب رییس کانون صرافان از آینده ارز

ارزیابی نایب رییس کانون صرافان از آینده ارز

نایب رییس کانون صرافان افزایش نرخ ارز با شیب ملایم را اتفاقی مبارک دانست و گفت: قیمت ارز اکنون خوب و مناسب است.

اصغر سمیعی، در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با بیان اینکه نرخ ارز از ابتدای سال جاری تا کنون به طور طبیعی افزایش یافته است، اظهار کرد: نرخ ارز به عوامل مختلفی مانند تورم، نرخ بیکاری، اعتماد به واحد پول تبعیت می کند.
وی افزود: بر اساس فرمول موجود نرخ ارز سالانه باید به اندازه تفاضل تورم داخل و خارج افزایش یابد بنابراین اگر نرخ تورم داخل را 20 درصد و تورم خارج را 3 درصد در نظر بگیریم نرخ ارز باید از ابتدا تا پایان سال جاری 17 درصد افزایش یابد.
نایب رییس کانون صرافان درباره نوسان روزهای اخیر نرخ ارز گفت: وقتی به دلایلی نرخ ارز ثابت نگه داشته شود، با اتفاقی مانند تنش بین ایران و عربستان و یا هر عاملی مانند این افراد به بازار هجوم آورده و در نتیجه نرخ ارز افزایش می یابد.
سمیعی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید از نوسان های کاهشی و افزایشی نرخ ارز جلوگیری کند، تصریح کرد: 80 درصد ارز کشور در اختیار بانک مرکزی است و در نتیجه بانک مرکزی باید این بازار را مدیریت کند.
وی افزایش قیمت ارز با شیب ملایم را امری مبارک دانست و افزود: پایین بودن نرخ ارز معایبی دارد که باید به آن توجه کرد، اولا پایین نگه داشتن نرخ ارز باعث می شود که این فنر فشرده شده با شتاب بیشتر باز شود و در نتیجه شاهد افزایش نرخ با شیب تند باشیم، به علاوه پایین بودن نرخ ارز به ضرر صادرات بوده و واردات را افزایش می دهد.
نایب رییس کانون صرافان درباره اظهار نظرهای صورت گرفته مبنی بر کاهش قیمت ارز پس از اجرایی شدن برجام، اظهار کرد: ممکن است به دلیل جو روانی شاهد کاهش نرخ ارز باشیم اما این امر لطمات اقتصادی در پی دارد و موجب می شود عده ای اقدام به احتکار ارز کرده و با سوء استفاده از شرایط پس از بالا رفتن قیمت ها ارزهایشان را عرضه کنند بنابراین بانک مرکزی باید این شرایط را مدیریت کند.
سمیعی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی نرخ سود بالاتر از نرخ تورم است، اضافه کرد: در صورتی که بانک ها بتوانند اعتماد مردم را جلب کنند و سود مناسب به سپرده های ارزی تعلق بگیرد منابع ارزی مردم به بانک ها وارد می شود، اما متاسفانه در سال 89 بانک ها به اعتماد مردم خدشه وارد کردند و در مواردی اعلام کردند که به جای سپرده های ارزی معادل ریالی را باز می گردانند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا