کاهش تا 70درصدی سهام‌های معدنی جهان

گزارش اقتصاد آنلاین از رشد زمستانی بورس

گزارش اقتصاد آنلاین از رشد زمستانی بورس

سرپرست سرمایه گذاری و دارایی کارگزاری بانک ملی با اشاره به اینکه با شرایط موجود شاخص حداکثر سه هزار واحد رشد می‌کند، گفت: روند موجود در بازار بنیادی نیست و صرفا جنبه سفته بازی دارد.

حمزه قوچی فرد در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره وضعیت کلی بازار سرمایه اظهار کرد: وضعیت بنیادی بازار اصلا خوب نیست و این موضوع از کاهش قیمت نفت و رکود حاکم بر اقتصاد کشور نشات می گیرد.
وی در ادامه با بیان اینکه کاهش قیمت نفت به طور مستقیم بر کاهش قیمت محصولات پتروشیمی تاثیر دارد، تصریح کرد: در چنین شرایطی شرکت های پتروشیمی موجود در بازار دچار آسیب می شوند و علاوه بر این صنایع، صنایع معدنی که محصولاتشان به قیمت نفت وابسته است نیز ضربه خوردند.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه قیمت سهام شرکت های معدنی در کل دنیا از کاهش 30 تا 70 درصدی برخوردار شده، اضافه کرد: علاوه بر کاهش قیمت نفت، مسئله دیگر رکود حاکم بر اقتصاد کشور است که بر صنایعی مانند سیمان تاثیر گذاشته است.
سرپرست سرمایه گذاری و دارایی کارگزاری بانک ملی گفت: اقتصاد کشور طی سال های گذشته با رکود تورمی روبه رو بود دولت برای خروج از این وضعیت تصمیم به مهار تورم گرفت و در پی آن سیاست های انقباضی شدید را در دستور کار قرار داد.
قوچی فرد به افزایش نرخ بهره بانکی به منظور کاهش تورم اشاره و اضافه کرد: همین بالا بودن نرخ بهره بانکی باعث تشدید رکود می شود چرا که در شرایطی که نرخ سود 25 درصد است با در نظر گرفتن 6 درصد به عنوان هزینه های بانک، بانک باید در جایی سرمایه گذاری کند که سود 31 درصدی داشته باشد که در شرایط فعلی مشکل است.
وی در ادامه به تشریح دلایل رشد شاخص طی دو هفته گذشته اشاره و اظهار کرد: نزدیک شدن به زمان انتخابات تا حدودی تاثیر گذار بوده است، نکته دیگر نیز برداشته شدن تحریم هاست که اگرچه تاثیرش را پیش تر بر بازار گذاشته اما به دلیل افت قیمت های سهام و با توجه به اینکه بازیگران بازار با سفته بازی به دنبال ایجاد سود هستند.
این تحلیلگر بازار سرمایه با تاکید بر اینکه روند موجود در بازار بنیادی نیست و صرفا جنبه سفته بازی دارد، ادامه داد: عامل دیگری که باعث رشد شاخص شده افزایش قیمت دلار است زیرا این موضوع برای برخی صنایع که صادراتی هستند مثبت است.
قوچی فرد گفت: افت شدید در بازارهای جهانی و رکود سنگین بازار داخلی در شرایطی که پیش بینی می شود کاهش قیمت نفت ادامه داشته باشد، در کنار محدودیت درآمدهای مالیاتی به دلیل رکود صنایع نشان می دهد که این وضعیت رشد شاخص دراز مدت نخواهد بود و شاید دو  الی سه هزار واحد دیگر رشد کند اما در نهایت بهبود وضعیت بازار سرمایه به سیاست های انبساطی نیاز دارد.
وی صنایع بانکی و خودرو را دارای پتانسیل رشد دانست و اظهار کرد:خروج از رکود نیازمند سیاست های انبساطی است بنابراین در کوتاه مدت نمی توان انتظار بهبود وضعیت بازار را داشت و شاهد خواهیم بود که شاخص پس از اندکی رشد مجدد متوقف می شود.
به گفته او سهامی که 50 درصد رشد داشته قطعا با کاهش روبه رو خواهد شد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا