ریزش قیمت نفت در پی ضعف اقتصاد چین

ریزش قیمت نفت در پی ضعف اقتصاد چین

در پی کندی اقتصاد چین و کاهش چشم‌انداز تقاضای انرژی، قیمت نفت خام در روز دوشنبه بیش از 2 درصد سقوط کرد.در پی کندی اقتصاد چین و کاهش چشم‌انداز تقاضای انرژی، قیمت نفت خام در روز دوشنبه بیش از 2 درصد سقوط کرد.

به گزارش رویترز، هر بشکه نفت برنت با افتی 89 سنتی (بیش از 2.5 درصد) 32 دلار و 66 سنت معامله شد و قیمت هر بشکه نفت وست‌تگزاس‌اینترمدییت با کاهش 2.3 درصدی به 32 دلار و 40 سنت رسید.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، افت روز دوشنبه باعث شد تا دو معیار نفت خام از آغاز سال 2016 تا کنون بیش از 10 درصد افت قیمت داشته باشند. معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در انتظار این هستند که بدانند افت قیمت تا چه زمانی و به چه میزان ادامه خواهد داشت. این در حالی است که گلدمن ساکس در پیش‌بینی خود از نفت 20 دلاری صحبت به میان آورده بود.
تحلیلگران گلدمن ساکس در یادداشتی در روز جمعه اعلام‌ کردند که قیمت‌های پایین‌ ادامه‌دار در سه ماهه نخست سال جاری وجود خواهد داشت و تولیدکنندگان در سال 2016 باید بودجه خود را زیر 40 دلار برای هر بشکه تنظیم کنند.

دیگر تحلیلگران بازار نفت با اشاره به کندی اقتصاد چین که با افت ارزش یوان و دو تعلیق فوری در بازار سهام در هفته گذشته نمایان شده بود از آن به عنوان اصلی‌ترین دلیل کاهش قیمت نفت و دیگر کالاهای اساسی نام بردند. بورس سنگاپور روز دوشنبه در چشم‌انداز کالایی خود برای سال 2016 اعلام کرد‌: «روند کلی چین همچنان تعیین‌کننده قیمت کالاهای اساسی است.»

قیمت نفت از اواسط سال 2014 تا کنون با افت 70 درصدی مواجه شده و میزان تولید جهانی صدها هزار بشکه در روز بیش از تقاضا بوده است که این موضوع موجب پرشدن مخازن ذخیره شده است. در کنار این عرضه بیش از تقاضا،‌ رشد اقتصادی چین که به پایین‌ترین نرخ خود سقوط کرده است موجب شده تا کارشناسان نشانه‌های بسیار کمی برای بهبود قیمت در چند‌سال آینده مشاهده کنند.

بر اساس گزارش بانک بارکلیز در اواخر روز جمعه، آمار نفتی چین نشان از فالیت اقتصادی ضعیف این کشور دارد. میزان تقاضای نفت در چین در نوامبر سال 2015 نسبت به مدت مشابه در 2014 با افتی 4.9 درصدی ماهانه و 2 درصدی سالانه مواجه شده که این کاهش تقاضا از جولای 2014 برای اولین بار اتفاق می‌افتد. این بانک اعلام کرد که نرخ رشد در سال جاری فشار بیشتری را تحمل خواهد کرد و میزان تقاضا 300 هزار بشکه در روز (2.7 درصد) کاهش خواهد یافت.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا